Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Rostlagning skärmkanter 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    65

    Rostlagning skärmkanter 9000

    Rosten har ätit upp det mesta av bakskärmarna på bilen min (9000 T16 -8 och är på väg även på framskärmarna, så hur ska jag göra för att fixa det? Kapa skärmkanterna och svetsa dit ny plåt? finns det "färdiga" bitar i rätt form och storlek att köpa som bara är att svetsa dit när man kapat lite? För hela bakskärmen kan väl inte behöva bytas? :S måste ju vara ett jättearbete att ta loss allt det.. Bilen är inte i något dunderskick förövrigt så det jag förmodligen prioriterar mest är priset, dock är jag ingen hejare varken på att kapa eller svetsa så om ni har nå tips på var i stockholmsområdet man skulle kunna göra det så är det varmt välkommet!

  2. #2
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 737
    Framskärmar skaffar man 2 rostfria och byter.
    BAkre skärmkanter kostar nog ca 500:-/sida men betänk att det kostar även med lack samt att du bör anlita någon svetskunnig på området.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    65
    så framskärmarna är alltså bara att leta upp ett par rostfria, från skroten då eller? och byta. hur tar man då loss dom gamla framskärmarna?
    bak går alltså inte att ta loss utan där får man köpa nya kanter bara? var får man tag på dom? lackningen är inget problem, den kan jag fixa själv.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    739
    Mekonomen o liknande ställen har ekonomiplåt för bakskärmarna...
    >>Saab 9-5 SC Aero -04<< |
    Sålda --> 9-5 2,3t -98 -- 900 T8 -84 -- 9-5 2.3T -03
    Nissan Cherry T -84 -- Nissan 200sx rs13 -89 -- Honda Civic Type-R -16

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    1 591
    framskärmarna kan man byta själv gjorde det på min kärra inga problem. men se till att du får dem lackade innan du sätter dit dem eller tvärttom funkar oxå förresten

    vad har du för färg på bilen? hur mycket rost har du på framskärmarna? annars så kan man slippa och spackla om man inte vill lägga ner för mycket pengar. för en framskärm kostar ca 1500 kr st sen skalld essa lackas oxå.
    Saab 9000 cse 93:a 2,3T T5.2 utan TCS (blivande banbil)
    Saab 9-5 SC 2003 - bruksbilen

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    65
    framskärmarna är hyffsat rostiga, men nästan bara ytrost som det ser ut så det skulle nog kunna spacklas. men bakskärmarna är riktigt dåliga, finns inget att sätta listerna i längre. Bilen är vit

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 737
    Ytrost på en 9000 skärm tror jag inte på, börjar du peka och ta bort listernakan du troligen hitta hål.

    Beg fina skärmar behöver inte kosta allt för mycket.
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Ytrost på en 9000 skärm tror jag inte på, börjar du peka och ta bort listernakan du troligen hitta hål.

    Beg fina skärmar behöver inte kosta allt för mycket.
    kanske var lite optimistisk
    men så länge rosten inte syns så är det okey , bilen är somsagt inte i något toppskick förövrigt så tänkte inte lägga ner allt för mycket pengar på den..

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 812
    Citat Ursprungligen postat av Stranna
    Ytrost på en 9000 skärm tror jag inte på, börjar du peka och ta bort listernakan du troligen hitta hål.
    Inte jag heller då de rostar från insidan....brukar bli en fin fläck kl:12 på skärmen.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    310
    Jag kan tipsa om att SP har en höger framskärm till CC till ett bra pris. Kolla på deras rea-sida.
    #3296

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av Course
    Jag kan tipsa om att SP har en höger framskärm till CC till ett bra pris. Kolla på deras rea-sida.
    så en skärm till en CC passar på min 9000 T16 -88 då?

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 731
    Citat Ursprungligen postat av durzt
    Citat Ursprungligen postat av Course
    Jag kan tipsa om att SP har en höger framskärm till CC till ett bra pris. Kolla på deras rea-sida.
    så en skärm till en CC passar på min 9000 T16 -88 då?
    Ja det är ju en CC du har...

    Såvida du inte har en CD då men det är samma skärm på den...

    Mvh

    /Martin

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av Schlbuditz
    Citat Ursprungligen postat av durzt
    Citat Ursprungligen postat av Course
    Jag kan tipsa om att SP har en höger framskärm till CC till ett bra pris. Kolla på deras rea-sida.
    så en skärm till en CC passar på min 9000 T16 -88 då?
    Ja det är ju en CC du har...

    Såvida du inte har en CD då men det är samma skärm på den...

    Mvh

    /Martin
    ja men det är ju strålande

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    65
    kollade lite nogare på framskärmsrosten, och precis som ni sa var det inte lite rost hela kanterna i stort sett smulas sönder när man knackar lite. Så har någon ett par rostfria skärmkanter får ni gärna hojta till!

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    skövde
    Inlägg
    22
    Medlem#
    8426

    Skärmkanter saab 9000

    hejsan,

    Är så att jag tog bort skärmlisten på ena framskärmen och såg att det börjar komma rost (Det är alltså jätte jätte lite ytrost) men tänkte att det är lika bra att fixxa direkt,
    nu tänkte jag om nån vet vad som är bra att lägga på där under listen?

    "underdsmassa"? Måla i rödfärg? rostskyddsfärg enbart? Nån som vet vad det bästa rost skyddet är? Bilen körs bara på sommarn men ändå!


    tacksam för svar!
    http://www.garaget.org/monken_90

    Lev farligt dö ung kom till helvetet som en kung

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    783

    Re: Skärmkanter saab 9000

    Där under listen skall ligga det som ligger där från fabrik, rätt utfört håller det många år.

    Ta bort hjulet så att du kommer åt riktigt bra.
    Slipa bort all lös färg och rost, lägg på rostätare eller rostomvandlare (följ instruktionerna på burken) eller ännu hellre punktblästra om du har möjlighet. Sedan primer och topplack i bilens färg. Du kan använda pensel för att få bra precision, eftersom det inte är viktigt med blank yta.

    På insidan och i skruvhålen kan du förstärka skyddet med ett lager underredsmassa, men bara ett tunt lager, inga blobbor som kan samla smuts.

    När du sedan använder bilen så skall du ofta spola rent på insidan av skärmkanten för annars lagras det lera där som tar åt sig fukt.

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    skövde
    Inlägg
    22
    Medlem#
    8426

    Re: Skärmkanter saab 9000

    Citat Ursprungligen postat av torake
    Där under listen skall ligga det som ligger där från fabrik, rätt utfört håller det många år.

    Ta bort hjulet så att du kommer åt riktigt bra.
    Slipa bort all lös färg och rost, lägg på rostätare eller rostomvandlare (följ instruktionerna på burken) eller ännu hellre punktblästra om du har möjlighet. Sedan primer och topplack i bilens färg. Du kan använda pensel för att få bra precision, eftersom det inte är viktigt med blank yta.

    På insidan och i skruvhålen kan du förstärka skyddet med ett lager underredsmassa, men bara ett tunt lager, inga blobbor som kan samla smuts.

    När du sedan använder bilen så skall du ofta spola rent på insidan av skärmkanten för annars lagras det lera där som tar åt sig fukt.

    Okej.så rostomvandlare är nått att ha? Inte vanlig primer? Vet du nått speciellt märke man ska ha ?

    Okej, färgen är det bästa Tack så mycket
    http://www.garaget.org/monken_90

    Lev farligt dö ung kom till helvetet som en kung

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    783

    Re: Skärmkanter saab 9000

    Järnoxiden måste stabiliseras annars finns det inget som fäster på det, där kommer rostätaren in i bilden, det går med citronsyra och tapetklister, men det är ju bökigt att hålla på och gegga ihop själv, och man har ingen kontroll på hur starkt det blir.

    Elektrolys är också bra, men går inte att göra på en skärmkant.

    Blästring är bäst men har man inte utrustningen så är det svårt.

    När rosten är tuktad då måste primer på, den har bara till uppgift att göra så att färgen fäster bra. Blymönja och epoxigrund har skyddande verkan men är förbjudet respektive overkill för denna applikation.

    Färgen är det som kommer att vara skyddet mellan plåten och omvärlden, och så länge den sitter där så rostar det inte.

  19. #19

    Rostlagning skärmkant

    Plockade ner skärmbreddaren bak på min Saab 9000 -96 och upptäckte detta lilla hålet.
    Hur lagar jag detta bäst? Finns även ett litet hål inne i hjulhuset som ni kan se i bilden.


  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Vargön, Vänersborg
    Inlägg
    635

    Re: Rostlagning skärmkant

    Har för mig att det går och få tag på plåtern runt hjulhuset som en liten bit.
    skära bort och svetsa i en ny bit. Kompis gjorde detta på sin gamla 9000 för några år sedan.

Liknande ämnen

  1. Svar: 31
    Senaste inlägg: 2009-04-01, 00:56
  2. Rost i skärmkanter OG9-3 cab
    Av risig9000 i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-07, 14:25
  3. [LÖST] Superaero tar i skärmkanter, 9000
    Av 900aero84 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-04-14, 12:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •