Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: OG 9-5 backsensor luras

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495

    OG 9-5 backsensor luras

    Hej! 9-5sc 2006:
    Jag har upptäckt att en av mina backsensorer inte reagerar när man kommer riktigt nära något. Den verkar fungera som det ska fram till ett par decimeter ifrån sen är det tyst. Jag får ingen indikation från systemet om att det skulle finnas något fel. Om jag sätter tummen mot sensorn surnar den dock till och säger att systemet är trasigt.
    Ska jag räkna med att själva sensorn är trasig och köpa ny direkt eller kan det vara något fel i systemet?
    Tips på felsökning i så fall?
    Senast redigerat av rejser99 den 2016-12-14 klockan 20:26.
    Utan Saab

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2012
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    34
    Med största sannolikhet en sensor som är paj. DU kan lyssna dig fram till vilken sensor om du aktiverar parkeringshjälpen, man hör ett knastrandeljud ifall den fungerar.
    SAAB 9-3 2,0t Polar

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Citat Ursprungligen postat av Miniblock Visa inlägg
    Med största sannolikhet en sensor som är paj. DU kan lyssna dig fram till vilken sensor om du aktiverar parkeringshjälpen, man hör ett knastrandeljud ifall den fungerar.
    Nope, de tickar likadant allihopa. Ska prova att byta plats på dem i styrboxen för att se om felet följer med eller inte.
    Utan Saab

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Att backsensorerna fungerade väldigt intermittent berodde med all sannolikhet på att backljuskontakten i växellådan inte gillade kyla. Detta syntes med diodbacklampor som blinkade med en frekvens på 0,5s.
    Utan Saab

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Ingen tillgång till Tech2?
    Då kan man se "det mesta"
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Nej, jag har ju ingen egen. Men när jag har haft tillgång till en har vi inte sett några felkoder. I detta fallet tror jag dock att det var backljuskontakten som strulade då det var just på vintern jag hade problemet när jag startade tråden. Men inte kan jag få ut en felkod av en trilskande backljuskontakt?
    Utan Saab

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Man kan se annat än felkoder med Tech2, t.ex. grafiskt se signaler och om de växlar tillstånd, min, max
    på sensorerna ser man även avstånd för resp. sensor och kan kolla så de visar vettiga värden.

    Att mäta är att veta
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Ah! Sluta! Du gör mig ännu mer sugen på att skaffa en Tech 2!!! Jag dribblar fördelar mot investering fram och tillbaka sedan några månader tillbaka. Har dock ingen toppenekonomi för tillfället och bilen är ju trots allt bara en bruksbil.... Om jag någon gång flyttar till hus med garage är det ju en annan femma.
    Utan Saab

Liknande ämnen

  1. Verkstad luras.
    Av Blue Spirit i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-07-20, 22:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •