Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Problem med nya bromsok bak 9000

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344

    Problem med nya bromsok bak 9000

    Hej!

    Börjar bli ordentligt trött på de piratok som går att få tag på till 9000. Var på besiktningen idag och då fastnade handbromsarmen i åtdraget läge. Kort sammafattning av historien:

    Originaloken höll i över 20 år, men sedan började de vara svåra att justera.
    Fick tag i ett kvalitetsok till vänstersidan (nytt) men köpte ett Biltema till högersidan. Efter ett år så hände sporadiskt att högersidans ok fastnade i åtdraget läge. Rycker man till i armen på oket så lossnar det med ett snäppande ljud (kärvar alltså inte) Det blev oftare och oftare så tillslut köpte jag ett nytt ok på biltema. Samma sak efter cirka 8 månader. Nu tänkte jag att jag provar speedparts ok. Lite dyrare, men förhoppningsvis bättre. Två veckor innan besiktning byttes oket. Fungerar bra tills i morse, då det låser sig när besiktningsmannen skall köra av bromsprovaren. Nu fastnar det varje gång man drar åt det. Det är inte vajern. Den kan man haka av och armen sitter kvar ändå. Det känns som en "byrålådeeffekt" inne i oket. Något som kilar fast sig, men lossnar då man drar tillbaka armen.

    Min egna teori är att det är för låga toleranser på ingående detaljer i dessa piratok. Någon annan som upplevt samma problem?

    Tittade på ett original, men det kostar ju 3500kr på Saab (hedins bil). Funderar på att köpa ett begagnat original och få det renoverat.

    Tips emottages gärna. Har försökt att renovera själv, men gick då bet på att få loss handbromsarmen/mekanismen.

    /Martin

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Min Bilprovare tipsade om att Biltemas ok är fulla med spån och skit från tillverkningen, om man tar isär dom innan montage och gör rent så skall det funka bättre. Men jag tror ändå inte det funkar nån längre tid, har ju skrivit i nån annan tråd alldeles nyligen om dessa ok (samm till og900) att dom är MÖG och det står jag för. 1 år höll dom på min og900, sen var det kört.

    Köp original, eller renovera original. Biltemas är junk och har inte på bilen att göra.... Framförallt verkar återföringsfjädern vara för dålig, sen känns det som att handbromsfunktionen med slitagejusteringen inte funkar överhuvudtaget.
    MEDLEM 7032.

  3. #3
    Testa att plocka bort justeringen och dit med en fettnippel och tryck i lite, funkade mycket bra och länge för mig!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    344
    Menar du att skruva ur själva justerskruven eller bara täckskruven?

    /Martin

  5. #5
    Ta bort täckskruven och dra ut juster"skruven" det är ett drev kan man säga!
    Dit med en nippel och i med ett lättsmitande fett!

Liknande ämnen

  1. Problem vid renovering av bromsok bak 9000
    Av _manne_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-07-11, 19:56
  2. Problem med bromsok
    Av tommy_80 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-19, 21:36
  3. Problem med bromsok
    Av olkarl i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-06-13, 23:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •