HenrikG har, jeg har og du er hjertelig velkommen til å benytte den. 210 mil (en vei) må jo være en flott påsketur
God Påske
HenrikG har, jeg har og du er hjertelig velkommen til å benytte den. 210 mil (en vei) må jo være en flott påsketur
God Påske
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2
Hej! Lite pinsam fråga här, hur f-n får man ut sensorerna? Har en 9-5 kombi från -05. Det är en som krånglar och då lägger alla av så klart. De funkar nu bara på sommarhalvåret, ganska irriterande!
Skulle tippa på att det enda sättet är att montera bort stötfångaren / snäppa ut den från baksidan.
9-5 backsensorerna ser ut såhär
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...3_5266523.html
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-.../12758870.html
Hej Och välkommen till STCS
Antar att du känner till hur man kollar om de funkar eftersom du säger att en lägger av.
Och det är som Fredrik skriver att man måste riva av stötfångarskalet vilket är lite meckigt.
Om en sensor lägger av kan det vara sensorn eller kablaget till det, båda är ett vanligt fel så kan kan vara smart att börja med att byta plats på den trasiga och en annan för att se om felet flyttar sig eller är kvar på samma position.
En skavd kabel är ju billigare att fixa så det är ju lämpligt att kolla först
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
När det gäller kablaget. Vad är det vanligaste problemet där? Korrosion i kontaktdon? Avskavda kablar? Eller något annat?
Delvis eller helt korrodert (felles) kontakt under støtfanger - på venstre siden.
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2
Vad jag själv sett och även läst om så är det skavda kablar.
Har nu även 2 bilar som ibland hojtar om att det inte funkar så jag kommer att få mer feedback på den punkten och jag har loggat lite felkoder en tid.
Och notera att det jag skrivit idag gäller OG9-5 eftersom det var det BossDR55 frågade om.
Skall försöka hitta tillbaka hit och fylla på med info när jag rett ut mina egna problem.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Tack för infon! Blir till att kolla riva av eländet alltså, hade ju hoppats på att de gick att ta ut bakåt! Jag fick hjälp att kolla felkoderna och det indikerade en sensor så jag vet vilken som är den misstänkta. El-delen är jag bekväm med bara jag får loss plasten!
Men eSID2 läste jag ut följande DTC för SPA
(H) = Historisk
(A) = Aktiv
B135002 (H)
B096106 (A)
B096006 (A)
B095906 (A)
B095806 (A)
Gjorde därefter en Clear DTC
Startade motorn & lade i backen. Fortfarande gav SID meddelande att "Parkeringshjälp ur funktion"
Kollade felkoder därefter & fick då enbart
B135002 (H)
Någon som kan tyda dessa?
Kan lägga till att lägger man i backen & läser av DTC så är koden aktiv, vilket är logiskt.
B135002 (A)
Fick även "Sensor för parkeringshjälp störd" efter att ha tryckt på Set-knappen när "Parkeringshjälp ur funktion" stod i SID.
Felkoden indikerar att matningen till givarna är kortsluten. Styrlådan kontrollerar bara detta när du lägger i backen, därav är felkoden aktiv bara då.
Mät spänningen som styrlådan lägger ut med alla givare bortkopplade. Du kan också koppla bort kontakten på styrlådan och mäta om du låg resistans mellan jord och matning. Du får köra uteslutningsmetoden.
//Henrik
Senast redigerat av henrikg den 2015-04-05 klockan 16:18.
Tack så mycket. Antar att det är B135002 du menar då. Vad betyder de övriga felkoderna som fanns innan jag clearade DTC?
Vad kan/brukar denna kortslutning bero på? Kan det vara intern kortis i en givare? För silikontätningen är svullen på det yttre givarna. Tänkte om det gått in fukt i givaren den vägen? Kablaget ser rent optiskt, helt okej ut. Kontaktdonen på givarna är torra, rena & fina.
Kortslutningen til jord, målt mellom pinne #1 (BN/WH ledning) i SPA kontakten til ledningen ut mot giverene, kan være i (felles) kontakt under venstre kombilykt, i felles krimp, i en av kontaktene til giverene eller i selve giveren. B+ går inn på pinne #3 (BN/WH) på giver, og jord på pinne #2 (BK/WH).
Med frakoblet kontakt på giveren skal du kunne måle 95-105 kohm mellom pinne #2 og #3, for kontinuitet i denne.
B0958 06: Vänster Yttre. Kommunikationsledning avbrott/kortsluten till jord
B0959 06: Vänster Mittre Avståndsgivare. Kommunikationsledning avbrott/kortsluten till jord
B0960 06: Höger Mittre Avståndsgivare. Kommunikationsledning avbrott/kortsluten till jord
B0961 06: Höger Yttre Avståndsgivare. Kommunikationsledning avbrott/kortsluten till jord
Disse DTCs er da følgefeil som gitt av B1350 02.
Senast redigerat av Norrbagge den 2016-02-28 klockan 23:23. Anledning: B0958 06 tekst er feil i WIS - nå rettet opp
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2
Jag har i eftermiddag haft nere stötfångaren, mätt upp kablaget som vid mättillfället är utan avbrott eller kortslutning. Så jag bytte ut alla 4st sensorerna till nya. Återmonterade allt & nu fungerar backvarnarsystemet. Så troligen ligger väl felet i en av de gamla backsensorerna.
Jag provade att mäta spänning på de två svart/vita & brun/vit stiften ut från SPA boxen, när backsensorerna var frånkopplade. Men där gav det ingen spänningsnivå alls.
Senast redigerat av Fredrik / 1941 den 2015-04-05 klockan 22:31. Anledning: stavfel
Även idag fungerade SPA felfritt. Så jag får tacka för alla svar jag fått. 4st nya olackerade 12787793 löste problematiken.
Mätte upp de gamla sensorerna nu ikväll. En av dem, Höger Yttre, har 0ohm mellan stift 2 & 3. Denna är även spräckt i bakkant vid kontaktstycket. Kanske frostsprängd av inträngande vatten? De övriga tre sensorerna har resistans mellan stiften, dock ingen fast resistans utan den vandrar. Kanske pga att multimeterns interna spänning laddar upp något i backsensorn?
Hur som helst, gott att ha bytt ut alla till nya, när man ändå tog sig an jobbet att ta ner bakre stötfångaren.
Har också fått felmeddelande på kombin om detta idag. Fredrik: Vilken färg har de fungerande sensorer som du fick över efter bytet? Kanske kan köpa dem av dig. Och vad kostar de nya?
Uppbyggnaden av backsensorerna är "spännande" då de är fyllda med en tätningsmassa som verkar svälla (av någon anledning) & således fukt inträngning samt frostsprängning som ett brev på posten. Jag har dissekerat den som var mest trasig av de jag demonterade. Kretskortet var dock väl inbäddat i tätningsmassan. Men något annat var blött & har väl därav kortslutits. För det var ju kortslutning som var betydelsen av felkoderna.
Det var på vår 9-3X som det var trasigt. Så det är olackerade rent plast-svarta som jag har över, då backsensorerna är placerade i den svarta ytan på en 9-3X. Dessa olackerade 12787793 kostar 1012kr/st hos MT. https://www.maptunparts.se/sok-original/93172012 Eller 565kr hos SP http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-..._93172012.html Men det finns art.nr. även i EPC för lackerade som Norrbagge skrev om.
Pelle, har du kollat av vad för felkod som satts?
Nei, du har helt rett, og jeg har feilaktig nevnt B0958-serie som venstre, midtre.
Det gjelder iht. WIS tre feilkoder for yttre, venstre sensor:
- B0958 01: "Vänster Yttre Avståndsgivare. Kommunikationsledning kortsluten till B+."
- B0958 06: "Vänster yttre avståndsgivare. Kommunikationsledning avbrott/kortsluten till jord."
- B0958 0F: "Vänster yttre avståndsgivare. Störd eller nedsmutsad."
-06 er i WIS gitt feil tekst (den samme som for -0F), men er slik for de tre andre sensorene.
Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2