Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 61

Ämne: Backsensorer fungerar ej NG9-3

  1. #41
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    HenrikG har, jeg har og du er hjertelig velkommen til å benytte den. 210 mil (en vei) må jo være en flott påsketur

    God Påske
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  2. #42
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Hej! Lite pinsam fråga här, hur f-n får man ut sensorerna? Har en 9-5 kombi från -05. Det är en som krånglar och då lägger alla av så klart. De funkar nu bara på sommarhalvåret, ganska irriterande!

  3. #43
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Skulle tippa på att det enda sättet är att montera bort stötfångaren / snäppa ut den från baksidan.
    9-5 backsensorerna ser ut såhär
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...3_5266523.html
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-.../12758870.html

  4. #44
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av BossDR55 Visa inlägg
    Hej! Lite pinsam fråga här, hur f-n får man ut sensorerna? Har en 9-5 kombi från -05. Det är en som krånglar och då lägger alla av så klart. De funkar nu bara på sommarhalvåret, ganska irriterande!
    Hej Och välkommen till STCS

    Antar att du känner till hur man kollar om de funkar eftersom du säger att en lägger av.
    Och det är som Fredrik skriver att man måste riva av stötfångarskalet vilket är lite meckigt.

    Om en sensor lägger av kan det vara sensorn eller kablaget till det, båda är ett vanligt fel så kan kan vara smart att börja med att byta plats på den trasiga och en annan för att se om felet flyttar sig eller är kvar på samma position.
    En skavd kabel är ju billigare att fixa så det är ju lämpligt att kolla först
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #45
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    När det gäller kablaget. Vad är det vanligaste problemet där? Korrosion i kontaktdon? Avskavda kablar? Eller något annat?

  6. #46
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Delvis eller helt korrodert (felles) kontakt under støtfanger - på venstre siden.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  7. #47
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Vad jag själv sett och även läst om så är det skavda kablar.

    Har nu även 2 bilar som ibland hojtar om att det inte funkar så jag kommer att få mer feedback på den punkten och jag har loggat lite felkoder en tid.
    Och notera att det jag skrivit idag gäller OG9-5 eftersom det var det BossDR55 frågade om.

    Skall försöka hitta tillbaka hit och fylla på med info när jag rett ut mina egna problem.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #48
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack för infon! Blir till att kolla riva av eländet alltså, hade ju hoppats på att de gick att ta ut bakåt! Jag fick hjälp att kolla felkoderna och det indikerade en sensor så jag vet vilken som är den misstänkta. El-delen är jag bekväm med bara jag får loss plasten!

  9. #49
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Men eSID2 läste jag ut följande DTC för SPA

    (H) = Historisk
    (A) = Aktiv

    B135002 (H)
    B096106 (A)
    B096006 (A)
    B095906 (A)
    B095806 (A)

    Gjorde därefter en Clear DTC

    Startade motorn & lade i backen. Fortfarande gav SID meddelande att "Parkeringshjälp ur funktion"

    Kollade felkoder därefter & fick då enbart

    B135002 (H)


    Någon som kan tyda dessa?

  10. #50
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Kan lägga till att lägger man i backen & läser av DTC så är koden aktiv, vilket är logiskt.
    B135002 (A)

    Fick även "Sensor för parkeringshjälp störd" efter att ha tryckt på Set-knappen när
    "Parkeringshjälp ur funktion" stod i SID.

  11. #51
    Steg 3 henrikgs avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 517
    Medlem#
    5622
    Felkoden indikerar att matningen till givarna är kortsluten. Styrlådan kontrollerar bara detta när du lägger i backen, därav är felkoden aktiv bara då.

    Mät spänningen som styrlådan lägger ut med alla givare bortkopplade. Du kan också koppla bort kontakten på styrlådan och mäta om du låg resistans mellan jord och matning. Du får köra uteslutningsmetoden.

    //Henrik
    Senast redigerat av henrikg den 2015-04-05 klockan 16:18.

  12. #52
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av henrikg Visa inlägg
    Felkoden indikerar att matningen till givarna är kortsluten. Styrlådan kontrollerar bara detta när du lägger i backen, därav är felkoden aktiv bara då.

    Mät spänningen som styrlådan lägger ut med alla givare bortkopplade. Du kan också koppla bort kontakten på styrlådan och mäta om du låg resistans mellan jord och matning. Du får köra uteslutningsmetoden.

    //Henrik
    Tack så mycket. Antar att det är B135002 du menar då. Vad betyder de övriga felkoderna som fanns innan jag clearade DTC?

    Vad kan/brukar denna kortslutning bero på? Kan det vara intern kortis i en givare? För silikontätningen är svullen på det yttre givarna. Tänkte om det gått in fukt i givaren den vägen? Kablaget ser rent optiskt, helt okej ut. Kontaktdonen på givarna är torra, rena & fina.

  13. #53
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Kortslutningen til jord, målt mellom pinne #1 (BN/WH ledning) i SPA kontakten til ledningen ut mot giverene, kan være i (felles) kontakt under venstre kombilykt, i felles krimp, i en av kontaktene til giverene eller i selve giveren. B+ går inn på pinne #3 (BN/WH) på giver, og jord på pinne #2 (BK/WH).

    Med frakoblet kontakt på giveren skal du kunne måle 95-105 kohm mellom pinne #2 og #3, for kontinuitet i denne.

    B0958 06: Vänster Yttre. Kommunikationsledning avbrott/kortsluten till jord
    B0959 06: Vänster Mittre Avståndsgivare. Kommunikationsledning avbrott/kortsluten till jord
    B0960 06: Höger Mittre Avståndsgivare. Kommunikationsledning avbrott/kortsluten till jord
    B0961 06: Höger Yttre Avståndsgivare. Kommunikationsledning avbrott/kortsluten till jord

    Disse DTCs er da følgefeil som gitt av B1350 02.
    Senast redigerat av Norrbagge den 2016-02-28 klockan 23:23. Anledning: B0958 06 tekst er feil i WIS - nå rettet opp
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  14. #54
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag har i eftermiddag haft nere stötfångaren, mätt upp kablaget som vid mättillfället är utan avbrott eller kortslutning. Så jag bytte ut alla 4st sensorerna till nya. Återmonterade allt & nu fungerar backvarnarsystemet. Så troligen ligger väl felet i en av de gamla backsensorerna.

    Jag provade att mäta spänning på de två svart/vita & brun/vit stiften ut från SPA boxen, när backsensorerna var frånkopplade. Men där gav det ingen spänningsnivå alls.
    Senast redigerat av Fredrik / 1941 den 2015-04-05 klockan 22:31. Anledning: stavfel

  15. #55
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Även idag fungerade SPA felfritt. Så jag får tacka för alla svar jag fått. 4st nya olackerade 12787793 löste problematiken.

    Mätte upp de gamla sensorerna nu ikväll. En av dem, Höger Yttre, har 0ohm mellan stift 2 & 3. Denna är även spräckt i bakkant vid kontaktstycket. Kanske frostsprängd av inträngande vatten? De övriga tre sensorerna har resistans mellan stiften, dock ingen fast resistans utan den vandrar. Kanske pga att multimeterns interna spänning laddar upp något i backsensorn?

    Hur som helst, gott att ha bytt ut alla till nya, när man ändå tog sig an jobbet att ta ner bakre stötfångaren.

  16. #56
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    4936
    Har också fått felmeddelande på kombin om detta idag. Fredrik: Vilken färg har de fungerande sensorer som du fick över efter bytet? Kanske kan köpa dem av dig. Och vad kostar de nya?

  17. #57
    Steg 3 Pelles avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    3 575
    Medlem#
    4936
    Citat Ursprungligen postat av Pelle Visa inlägg
    Har också fått felmeddelande på kombin om detta idag. Fredrik: Vilken färg har de fungerande sensorer som du fick över efter bytet? Kanske kan köpa dem av dig. Och vad kostar de nya?
    Felmeddelandet försvann på eftermiddagen. Får se om det återkommer...

  18. #58
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Uppbyggnaden av backsensorerna är "spännande" då de är fyllda med en tätningsmassa som verkar svälla (av någon anledning) & således fukt inträngning samt frostsprängning som ett brev på posten. Jag har dissekerat den som var mest trasig av de jag demonterade. Kretskortet var dock väl inbäddat i tätningsmassan. Men något annat var blött & har väl därav kortslutits. För det var ju kortslutning som var betydelsen av felkoderna.

    Det var på vår 9-3X som det var trasigt. Så det är olackerade rent plast-svarta som jag har över, då backsensorerna är placerade i den svarta ytan på en 9-3X. Dessa olackerade 12787793 kostar 1012kr/st hos MT. https://www.maptunparts.se/sok-original/93172012 Eller 565kr hos SP http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-..._93172012.html Men det finns art.nr. även i EPC för lackerade som Norrbagge skrev om.

    Pelle, har du kollat av vad för felkod som satts?

  19. #59
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    151
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Kortslutningen til jord, målt mellom pinne #1 (BN/WH ledning) i SPA kontakten til ledningen ut mot giverene, kan være i (felles) kontakt under venstre kombilykt, i felles krimp, i en av kontaktene til giverene eller i selve giveren. B+ går inn på pinne #3 (BN/WH) på giver, og jord på pinne #2 (BK/WH).

    Med frakoblet kontakt på giveren skal du kunne måle 95-105 kohm mellom pinne #2 og #3, for kontinuitet i denne.

    B0958 06: Vänster Mttre avståndsgivare. Störd eller nedsmutsad
    B0959 06: Vänster Mittre Avståndsgivare. Kommunikationsledning avbrott/kortsluten till jord
    B0960 06: Höger Mittre Avståndsgivare. Kommunikationsledning avbrott/kortsluten till jord
    B0961 06: Höger Yttre Avståndsgivare. Kommunikationsledning avbrott/kortsluten till jord

    Disse DTCs er da følgefeil som gitt av B1350 02.
    Hej,

    Jag har felkod B0958 på min SPA. Tech2 säger "Left Outer Distance Sensor". Jag tolkar det som vänster, yttre? Eller tänker jag galet.
    F.d Jetblack SAAB 9-3 Aero SC B207R XWD. Numera V70 2.5FT 2011 R-design Polestar.

  20. #60
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Nei, du har helt rett, og jeg har feilaktig nevnt B0958-serie som venstre, midtre.

    Det gjelder iht. WIS tre feilkoder for yttre, venstre sensor:

    - B0958 01: "Vänster Yttre Avståndsgivare. Kommunikationsledning kortsluten till B+."
    - B0958 06: "Vänster yttre avståndsgivare. Kommunikationsledning avbrott/kortsluten till jord."
    - B0958 0F: "Vänster yttre avståndsgivare. Störd eller nedsmutsad."

    -06 er i WIS gitt feil tekst (den samme som for -0F), men er slik for de tre andre sensorene.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •