Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Felmeddelande SAAB 9-5 2.t t BioPower

  1. #1
    Sugmotor Mats Anderssons avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    60

    Felmeddelande SAAB 9-5 2.t t BioPower

    Hej !

    Kompisen har återställt servicelampa på en SAAB 9-5 2.0 BioPower, en 2006:a, detta gick bra, men efteråt kommer det upp varningar om att "Oljenivå felaktig" och "Däcktrycksövervakning ej kontakt" (är inte helt säker på den exakta ordalydelsen för respektive felmeddelande, har inte sett dom själv). Återställningen skedde med någon form av dator kopplad mot bilen, vad för typ vet jag inte, då den finns en bit från där jag är.
    Vad jag förstått finns inte något av detta på en SAAB 9-5:a från 2006, särskilt inte en Linear som i övrigt är helt basutrustad, oljenivå mäts väl inte ens på en sådan, det är väl bara oljetryck som övervakas om jag tolkat elschemana rätt, och i WIS hittar jag inget om däcktrycksövervakning heller.
    Någon som råkat ut för detta, och hittat en lösning på det hela, han säger sig ha kopplat upp datorn mot bilen igen, och kan inte hitta någonstans där han kan ta bort dessa felkoder och inaktivera respektive funktion, oljenivån i motorn är helt korrekt, man har ju nyss bytt olja i den, och däcktrycksövervakning har aldrig funnits på fordonet.
    /mvh m277

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Låter onekligen mysko, oljenivån att nog alla önskat att GM inte snålade bort speciellt när man tog fram 9-5 till 1998 men mindre oljevolym än 9k
    och däckövervakning tror jag man kunde få som tillval 2008/2009 eller nåt sånt.

    Bara nollat serviceindikator? Låter som något mer har blivit ändrat, kolla det först.
    Och var är det för "dator" som användes?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor Mats Anderssons avatar
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    60
    Hej !

    Ja, han påstår sig endast ha nollat serviceindikering, "datorn" han refererar till är nån slags halvprofessionell utrustning, lite bättre än det man kan handla hos Biltema eller de otaliga webbhandlarna som säljer OBD prylar, men det är ingen "riktig" SAAB pryl (Tech2 eller liknande), jag vet dock inte säkert, en del kallar ju allt som har mer än en knapp för "dator".

    Jag skall försöka åka förbi och kolla hur det ser ut när jag får tid, men det verkar ju riktigt skumt att nån halvproffsig sak kan ändra sådana saker, särskilt att aktivera saker som väl inte fanns på varken 9-5 eller 9-3 (tänker på oljenivåvarning), däcktryck kanske fanns på 9-3, och hårdvaran i instrument eller liknande styrenhet är väl troligen samma för 9-3 och 9-5, så det kanske jag kan köpa att det gick att på något sätt aktivera.
    /mvh m277

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Dåligt batteri och felmeddelande NG9-3
    Av Groolo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-02-23, 09:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •