Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Installera 2-Din stereo i Saab 9-3 2001 (SHB066 = regnr)

  1. #1

    Installera 2-Din stereo i Saab 9-3 2001 (SHB066 = regnr)

    Hejsan!

    Har en saab 9-3 2.0T 2001a där jag har köpt en 2-din stereo från netonnet (Sony WX-GT90BT) - själva inkopplingen har jag löst, allting gick smidigt men jag kan inte montera 2-din eftersom den helt enkelt är ca 5-6 mm för hög.

    Jag behöver skära till instrumentpanelen, dvs ta bort det lilla mellanrum mellan stereon och SIDen.

    Är det någon som har gjort detta tidigare, eller kan tipsa om en "how to/byggloggs" tråd så ja kan se lite steg för steg.

    Alternativet är såklart att byta ut mot enkel DIN, men då behöver jag väl någon form av monteringsram och liknande. Det har jag inte hittat någonstans, inte för min årsmodell. Brukar hitta för 2002 och/eller 2006-2010 osv.


    Bästa lösningen hade såklart varit att fått plats med 2-din stereon då jag e fruktansvärt nöjd med den, men annars får jag lämna tillbaka den och byta mot enkel-DIN.

    Anledningen till ny stereo är dels att cd läsaren e kass på min samt att jag vill ha AUX och/eller bluetooth för att kunna köra spotify. Vet om det kit man kan köpa för att få aux ingång, det blir min sista lösning helt enkelt, men vill gärna få tag på en lösning för 2-DIN eller 1-DIN.

    Kan någon hjälpa till?

  2. #2
    här är en som har lyckats....hur vette fan

    http://www.garaget.org/?car=139666&image=2389087

  3. #3
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 264
    Medlem#
    6770
    En till http://www.garaget.org/?car=203586&image=3428040

    Du måste kapa bort delen som är för mugghållare i ramen under SID'en. Och förmodligen skippa monteringsramen runt stereon för det lyfter upp den för högt i instrumentbrädan. Jag använde dubbelhäftande tejp för att ha dubbeldinen på plats efter rekommendation från nån annan här på forumet och det fungerar bra. Nu har jag förutom radio och cd även full handsfree telefon, Bluetooth för streaming av Spotify och DVD spelare för film!

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    En till http://www.garaget.org/?car=203586&image=3428040

    Du måste kapa bort delen som är för mugghållare i ramen under SID'en. Och förmodligen skippa monteringsramen runt stereon för det lyfter upp den för högt i instrumentbrädan. Jag använde dubbelhäftande tejp för att ha dubbeldinen på plats efter rekommendation från nån annan här på forumet och det fungerar bra. Nu har jag förutom radio och cd även full handsfree telefon, Bluetooth för streaming av Spotify och DVD spelare för film!
    Mjo så långt förstod jag också, dock lite frågande. Ramen runt SIDen, om ja kapar bort hela underredet så har ju hållaren bara tre sidor (ovansidan samt båda kortsidorna) - skall då SIDen bara ligga o "vila" ovanpå stereons ovandel?

    Måste man ha den metallramen runt SIDen? kan man inte ta bort den bara?

  5. #5
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 264
    Medlem#
    6770
    Jag minns inte i detalj hur jag gjorde men kan ta ett kort för jag ska ur med stereon och montera kabelsats för rattknapparna. Det var i alla fall inte svårt och det ger sig självt när man håller på. SID'en vilar inte på stereon utan jag tror att jag böjde plåtramen så den nyper fast i sidorna. Men det är ju ett år sen så man har ju glömt

  6. #6
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Jag har monterat dubbel-DIN utan att ta bort mugghållaren ovanför. Det kräver en del tillpassning och förändring av baljor och sånt, men det går absolut.

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Jag tog vinkelslipen och skar bort nödvändiga bitar och sen epoxylim för att hålla sid-hållaren på plats.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

Liknande ämnen

  1. Fel regnr i servicebok
    Av Alex9-3 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-08-05, 12:21
  2. Dubbel DIN-stereo i Saab 9-3 2001
    Av Errko i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-10, 20:21
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-11-20, 22:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •