Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Torkarproblem - Provat allt - Hjälp !

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    8

    Torkarproblem - Provat allt - Hjälp !

    Hej,

    Har läst ett antal trådar om problem med vindrutetorkarna. Jag har ett problem med att det funkar fint att sätta torkarna neråt i vanliga läget, och snabbläget. Men när man antingen sprutar med spolarvätska som triggar intervallet, eller att man drar upp på intervall så slutar dom nästan aldrig att gå. Detta även om jag går upp på intervall och sen ner igen på noll-läget.

    Jag har köpt både regnsensor och torkarmotor på bildelsdatabasen som är bytt, ingen skillnad. Gjorde noggrant rent på fönsterrutan innan jag monterade regnsensorn. Torkarmotorn bytte Aukt Saab mek.

    Det är så irriterande, man spolar ju rutan en hel del nu och när dom börjar gå när det är soligt ute är jättejobbigt. Jag får rycka ut säkringen för att få stopp på dom.

    Någon som vet vad mer som kan vara fel och som jag kan byta ?

    HJÄLP !

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Vad är det för bil???
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    I fall man skulle se på dette er man helt avhengig av kjennskap til biltype og modellår
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    8
    Förlåt jag glömde det viktiga, det är en Saab 9-5 Kombi 2,3T - 2004 års modell

    Tack för att ni påminde mig

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Hur har DU monterat regnsensorn?

    Där tror jag ditt fel ligger, du kan ju testa den genom att spray vatten och då skall det fungera.
    Vi bytte ruta förra året och efter 3:e gången som dom fixade regnsensorn på glasfirman så blev det bra.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    8
    Ja regnsensorn bytte jag själv då den inte var så svår att byta (tyckte jag) en kabel och 2 Clipps. Provade även igår igen att t bort den och rengjorde med T-röd vid rutan som sensorn ligger an mot. Vet inte hur fel det kan bli, men uppenbarligen känsligt. Vad var det för fel när dom bytte din ruta ?

  7. #7
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Att dom inte gjort tillräckligt rent och använt rätt lim, alltså rätt så känsligt. Nåt mer var det också.

    Åk till en glasmästare och be om hjälp.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    8
    Fast regnsensorn är väl inte inblandad om jag bara drar upp spaken på intervall ? då går den och går även om jag drar ner den i noll-läget.

    Mao, jag spolar aldrig någon spolarvätska.

    Nån som har koll ?

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 259
    Om du tittar utifrån på regnsensorn så ska stordel av ytan vara utan luftbubblor. När du drar upp spaken i "intervall" läget så är det
    regnsensor läget (och ingen intervall vad jag förstått). Finns väl bara spaken och 2 relän som är inblandade i övrigt.

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Om den bara går och går även när du kör spolningen också låter det ju inte alls som att regnsensorn är inblandad. Det låter snarare som att torkarreläet fastnar i draget läge. Jag hade provat att byta det i första hand.
    Utan Saab

  11. #11
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 259
    Eller om Feedback signal kabeln är trasig pin 2 på regnsensorn. Vid spolning så ska den slå 3 ggr och sedan sluta och
    i regnsensor läget ska den slå engång vid aktivering för kalibrera sig.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    8
    Rejser, vad är det för relä och vart hittar man det ?

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Citat Ursprungligen postat av M@ZE Visa inlägg
    Rejser, vad är det för relä och vart hittar man det ?
    Det sitter ett torkarrelä i reläcentralen i motorrummet. Kolla vilket det är i instruktionsboken och byt med någon som har samma bil så får du se om det blir bättre. Lycka till!
    Utan Saab

  14. #14
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Der er egentlig to reléer i forbindelse med regnsensor - OG vanlig tørking, FR7 (regnsensor) og FR17 (fremre intervalltørking). Disse to er ikke ombyttbare.

    Reléene er i bruk slik:
    - Vanlig tørking, spaken ett hakk ned, lav hastighet: Ingen av dem brukes.
    - Vanlig tørking, spaken to hakk ned, høy hastighet: FR7 og FR17 er i bruk
    - Regnsensor, spaken ett hakk opp, lav hastighet: FR17 brukes.
    - Regnsensor, spaken ett hakk opp, høy hastighet: Både FR7 og FR17 brukes.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

Liknande ämnen

  1. Torkarproblem
    Av large9-5 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-02-08, 01:01
  2. Torkarproblem
    Av zoonera i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-05-15, 01:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •