Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Hackar, ibland OG9-5 2,0t -02 BRS E85

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    44

    Hackar, ibland OG9-5 2,0t -02 BRS E85

    Min 9-5 som gått drygt 26000 hackar till ganska kraftigt ibland. Inte ofta och mycket kort, men ganska "hårt"...
    Den är E85-konverterad av BSR och för några år sedan dog bränslepumpen, som jag dock lyckades byta själv.
    Vid ett tillfälle i vintras lyckades jag inte starta bilen, den tände inte alls och jag trodde då att det kunde vara bränslepunpen igen, men innan jag han byta den så startade bilen (senare samma dag) och det har inte varit något mer problem, förutom just att den hackar till ibland. Om det inte är bränslepumpen (vilket det naturligtvis kan vara?), kan det vara nått med tändningen? Det händer nog oftast strax efter start, men även när den är varm och vid olika varvtal/belastning...
    Jag byter tändstift ungefär var 1500:de mil och då ser de vanligtvis bra ut.
    Ser inga felkoder (har en OBD2 till iPhonen).

    Några idéer om vad jag först bör kolla?
    Saab 9-5 2.0 Linear Sport Combi 2002
    BSR steg E85

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Har du koll på att vacuumslangarnas status?
    De är ju inblandade av regleringen.
    Även T7 magnetventilen som styr WG kan ha med rycket att göra

    Kommer det vid något visst varvtal eller visst laddtryck?
    Har du mätare?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Har du koll på att vacuumslangarnas status?
    De är ju inblandade av regleringen.
    Även T7 magnetventilen som styr WG kan ha med rycket att göra

    Kommer det vid något visst varvtal eller visst laddtryck?
    Har du mätare?
    Hur kollar jag lättast det där med slangarna och magnetventilen?

    Tycker inte det spelar nån roll med vartal, men kanske det är oftare vid gaspådrag vid lågt varv när bilen är kall...
    Det sker inte så ofta så det är svårt att se nått tydligt mönster. Har ingen turbotryckmätare, om det är det du menar..?
    Är det troligt/möjligt att det är samma fel som orsakar hackningarna som gjorde att den inte startade..?

    Tillägg: bytte vevhusventilationen för ett par år sedan (till -06?) om det har någon betydelse...
    Senast redigerat av ErOg den 2015-03-12 klockan 12:23.
    Saab 9-5 2.0 Linear Sport Combi 2002
    BSR steg E85

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Har man inte bytt slangarna eller känner status så kostar det så lite att göra det i förebyggande syfte.4mm invändigt mått och det går åt mindre än 2m. MV kan man låna från annan bil.
    Fast på din beskrivning så låter det inte som dessa är problemet eftersom ditt fel är sporadiskt och på lägre varv/laddtryck.
    Kanske tänd- (stift,TK), bränslerelaterat (LMM, spjällhus,givare,spridare).
    Hur långt har bilen gått med nuvarande stift? Bränslefilter?
    Har problemet funnits länge? Kommit plötsligt eller blivit värre och värre?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    44
    Jag får väl kanske börja med att kolla/byta tändstift,vet inte på rak arm hur långt de gått, max 2000 skulle jag gissa. Hackningarna har jag nog bara haft sedan den inte startade i vintras, några hundra mil max, men tycker de tilltagit på sistone.
    Bränslefiltret bytte jag för minst 5000 mil sedan, kanske dags igen?
    Men att den inte startade alls vid ett tillfälle (inte minsta antydan till att tända) borde väl inte bero på tändstiften eller bränslefiltret?
    Det kan ju finnas fler än ett problem...

    Finns det någon bra beskrivning på vilka slangar det är man ska kolla på?
    Borde inte några av dessa felen ge felkoder? Jag kan inte se att jag har några...

    - - - Uppdaterad - - -
    Saab 9-5 2.0 Linear Sport Combi 2002
    BSR steg E85

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Börja med stiften.
    Möjlighet att kolla efter misständning?
    Filter kan du ta senare,troligtvis inte orsaken nu.

    Och byter du stift och nollar misständning går det att hålla koll på om det kommer nya


    Ang. slangar: de tunna vacuumslangarna går mellan avlastningsventil, magnetventil på torpedväggen, till spjällhus och insug - BTR och jag minns alla och det finns många trådar och inlägg om dessa men tyvärr ingen FAQ ännu...

    I detta post ser du hur det kan vara med murkna slangar.
    Och det är inte alls säkert att det ger felkoder
    Senast redigerat av HeRmAN den 2015-03-12 klockan 13:33. Anledning: om slangar
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    44
    Kollade stiften och de ser OK ut, men jag byter ändå strax då jag snart byter olja och filter.
    Hur kollar/nollar man misständning?
    Saab 9-5 2.0 Linear Sport Combi 2002
    BSR steg E85

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Felkoder kollar man via diagnosuttaget med lämplig läsare, de modeller som finns har lite olika möjligheter till att läsa och nolla, optimal är samma verktyg som Saab använder TECH2 och det finns en i Uppsala
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    44
    Jag har kollat "vanliga" felkoder med en wifi-OBD2 som jag har till iPhonen, ska misständningar ses som felkod?
    Saab 9-5 2.0 Linear Sport Combi 2002
    BSR steg E85

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Nej det tror jag inte, inte i mindre mängd i alla fall

    missfire och knackningar är nyttiga att ha koll på när man felsöker och dessa ser du i TECH2, och du såg att det fanns en i din närhet eller hur?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Nej det tror jag inte, inte i mindre mängd i alla fall

    missfire och knackningar är nyttiga att ha koll på när man felsöker och dessa ser du i TECH2, och du såg att det fanns en i din närhet eller hur?
    Har kontaktat honom och inväntar svar. Ska bli intressant att se resultatet...
    Saab 9-5 2.0 Linear Sport Combi 2002
    BSR steg E85

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    44
    Näha, inga flekoder eller misständningar kunde ses!
    Tror jag bara börjar med att byta tändstift och försöka kolla upp vakuumslangarna och se om det blir bättre...
    Borde ev fel på tändkasetten ge felkoder eller nått?
    Saab 9-5 2.0 Linear Sport Combi 2002
    BSR steg E85

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Nya stift och slangar och gör en ny utvärdering är vettigt nästa steg
    Och om du har PPC med originalprogram skulle jag lägga in originalprogram när du har BF98 i tanken för att utesluta att det är mjukvaran som spökar.
    TK'n kan ge felkoder men man kanske inte skall lita på att felkoder säger allt och att de alltid dyker upp
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    44
    Jaha, och nähä...
    Tittade över vakuumslangarna och mycket riktigt var alla (4?) torra och en var tom av och hade helt lossnat (den var ca 3 dm och gick från en "ventil" dit tre av slangarna gick och till något nära oljestickan?). Bytte dessutom tändstiften. Men inte hjälpte detta utan glesa hack har fortsatt och idag gick den plötsligt inte att starta igen, ingen antydan till att tända, men efter ca 20 minuter så startade den helt plötsligt utan problem och nu funkar den igen, peppar-peppar... Kollade samtidigt att det inte var bränslepumpen men den surrade fint vid de misslyckade startförsöken.
    Nu lutar jag åt tändkasetten (svart) och undrar hur jag billigast får tag på sån? Följdfråga; är chiptrimingen gjord "i" tändkasetten eller är det bara att byta utan att nått händer?
    Tänkte kanske testa magnetventilen först, om jag hittar den, det lär kunna gå att mäta den på nått sätt..?
    Saab 9-5 2.0 Linear Sport Combi 2002
    BSR steg E85

  15. #15
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 012
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
    oBytte dessutom tändstiften. Men inte hjälpte detta utan glesa hack har fortsatt och idag gick den plötsligt inte att starta igen, ingen antydan till att tända, men efter ca 20 minuter så startade den helt plötsligt utan problem och nu funkar den igen, peppar-peppar... Kollade samtidigt att det inte var bränslepumpen men den surrade fint vid de misslyckade startförsöken.
    ?
    Kanske en trött vevaxelgivare?
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    44
    Hur kollar jag den?
    Saab 9-5 2.0 Linear Sport Combi 2002
    BSR steg E85

  17. #17
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 012
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av ErOg Visa inlägg
    Hur kollar jag den?
    Tror den går att mäta upp men osäker. En ny är förvisso inte spec dyr. Går förhållandevis snabbt att byta.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2006
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    44
    Ha, där satt den! Efter att ha googlat lite mer och mätt på stiften från vevaxelgivaren när bilen åter igen inte velat starta när den var varm kunde jag konstatera "avbrott" mellan alla tre stiften. En ny hade ca 860 ohm mellan två av dem och den nu bortplockade gamla har 1600 ohm mellan två stift! Dock är jag fortfarande osäker på om detta kan ha varit orsaken till hackningarna? Har inte känt några efter bytet..?

  19. #19
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Lånar lite här. Ska byta givaren ikväll tänkte jag, då jag har startproblem som blivit värre och värre, nu även vid kallstart (men väl igång inga problem alls), och varvräknaren rör sig inte en millimeter när den går på startmotorn. Det är lite trångt där nere, så är det någon som vet på rak arm vilken torx-storlek det är på skruven? 9-5 -00
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hackar ett par gånger vid gas ibland, CE på/av OG9-5 B235E -05
    Av spinnster i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2021-10-31, 15:01
  2. Motorn tvekar/hackar ibland på OG9-3 2,0T
    Av Toppola i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-08-08, 13:21
  3. hackar hela tiden och tjuvstannar ibland !! 900 ng 97
    Av THEDEVIL i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-06-15, 22:50
  4. Frugans saab hackar som f-n ibland snälla hjälp oss ?
    Av jonniejohannesson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-10-01, 23:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •