Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Test körde utan Lmm.

  1. #1

    Test körde utan Lmm.

    Hej.

    Som rubriken lyder så fick jag detta tipset för och se hur bilen svara (har inget ladd alls pga något fel, har en hel lista på vad som är bytat). Skruva av Lmm och testa en runda, hände absolut inget ting alls, bilen gick precis som den brukar göra. Har testat med två andra och ska testa en till, men kan det va själva kontakten eller kanske till och med något med kabelhärvan??

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Tror du får fler svar om det är det du vill ha om du skriver vad det är för bil/motor.

    Och vill du berätta att du kört utan lmm eller har du något problem du försöker lösa?
    Jag förstår nog inte riktigt
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Gäller en 9-3 aero 01:a.

    Har problem med att bilen saknar laddtryck, har inte änns normala laddtrycket. Har testat detta......fått den provtryckt och läkte inte (byta till ny org dump då den andre va lite kass), provtryckte bränslesystemet 3,5 bar (ska ligga där) komptesta motorn och värdena va bra, bytat magnetventil, ny turbo/wg (td04 15T #7 avgashus), givaren åvanför dumpen, givaren åvanför luftburken, blåa och vita backventilen, tändkasset, spjällhus, vacumslangarna (dom tre + den till btr), kollat abs kransarna, electronic delan på abs enheten, testat 2 lmm, skruva ut dp liten bit för att utesluta avgassystemet, testat med anna box inkl med org pogramvara. Bilen är trimmad med nordic steg 3 (295hk). Fick då tipset att testa utan lmm för och se hur bilen betede sig och som sagt ingen skillnad alls. Kan det då va något med elsladdarna (kabelhärvan) som gör att lmm inte fungerar som den ska??

    Får flytta tråden om den lags fel

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 255
    Medlem#
    6069
    Kolla att wastegaten inte har fastnat i öppet läge.
    Kolla GLT
    Testa försiktigt med slangen till WG bortkopplad.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Kanske lyfta på värmeskölden och inspektera?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Har testat dra slang från wg samt kollat så den ej sitter fast. GLT??
    Allt ser bra ut under motorhuven.

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    GLT = Grund Ladd Tryck
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Har inget GLT. Bilen går som en bil med sugmotor. Turbo mätaren går upp till början, knappt halva på gula fältet.

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Grundladdtryck är inte högt på en originalbil. Ungefär 0,4bar på Saab'ar med GT17. Det brukar ta turbomätaren halvvägs in i gula ungefär. Jag förstår att du upplever det som sugmotor, men jag är ganska säker på att du ändå har grundladdtryck.

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Jag saknar en sak i tråden och det info om när felet uppstod,
    har du meckat och bytt nått, har laddtrycket plötsligt försvunnit efter att allt varit normalt eller ...
    Då kan man styra felsökningen i rätt riktning, dvs "har något gått sönder?" vs. "är allt korrekt monterat och kopplat?"

    "Inget ladd alls" låter ju som att turbon är tom invändigt, tror snarare att bilen endast går på grundladd dvs halva gula.
    att inte ha ladd alls utan att turbon uppenbart rasat tror jag är svårt att få till
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    När problemet har börjat vet jag inte riktigt då jag inte kört hårt alls med bilen, men sen körde jag mot en annan och märkte att något va knas då bilen inte drog iväg som den gjort innan. I det läget hade jag inte gjort något ingrepp alls i bilen, och min första tanke då va att wg inte orkade med längre utan va kass. Så då beställde jag en helt ny snurra med ny wg och körde in den. Tog en test repa och märkte då att problemet kvarstod, och då börja vi "gräva" i bilen och försökte då hitta felet men har aldrig hittat det. Jag följde alla tips här ifrån forumet, nordic och han som hjälpte mig att försöka hitta felen men inget har fungerat. Sitter som sagt en TD04-15T 7# avgashus och där är inget fel på den. Men då när jag testa det tipset att se hur bilen reagera utan lmm så blev jag faktiskt lite snopen när bilen gick helt utan några problem, ändå testat med två lmm men ska testa med en till från en bil som jag vet fungerar. Därför jag undrar lite om det kan va något med elkabeln till just lmm??

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Spekulerar jag lite till varför bilen gick utan LMM så tror jag att avsaknad av värden så antar systemet att ändå luft kommer in baserat på gasspjällets läge, varvtal mm, det kan säkert Brisse eller någon som är insatt i Trionicsystemet utveckla eller dementera.

    Att testa ytterligare en LMM tror jag inte kommer att förändra något, i detta läge skulle jag ta hjälp av en TECH2 för att se vad LMM ger för uppmätt luftmassa jfrt. begärd så du kan konstatera fel eller fristförklara den.
    även andra mätvärden är ju lämpliga att kolla då istället för att byte givare i blindo.

    (Det går ju att koppla om så man sätter laddtrycks regleringen ur spel för test och då kommer bränsle cut-off att inträffa om du gasar för mycket, dvs WG öppnar inte alls.
    OBS! det bör endast göras som test om man bör ha koll på gasfoten.)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av wilderness80 Visa inlägg
    Men då när jag testa det tipset att se hur bilen reagera utan lmm så blev jag faktiskt lite snopen när bilen gick helt utan några problem, ändå testat med två lmm men ska testa med en till från en bil som jag vet fungerar. Därför jag undrar lite om det kan va något med elkabeln till just lmm??
    Om kablaget till luftmassamätaren är trasigt så får man en mycket specifik felkod som meddelar exakt vad som är fel. Det är med andra ord inte speciellt svårt att felsöka det felet.

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Spekulerar jag lite till varför bilen gick utan LMM så tror jag att avsaknad av värden så antar systemet att ändå luft kommer in baserat på gasspjällets läge, varvtal mm, det kan säkert Brisse eller någon som är insatt i Trionicsystemet utveckla eller dementera.
    När luftmassamätaren tappas bort av Trionic7 så går det över till att räkna ut luftmassaflödet med hjälp av MAP-sensorn, alltså precis som T5 gör. Ska man förenkla det väldigt mycket kan man säga att det finns en översättningstabell lagrad i systemet som säger "såhär mycket laddtryck ger såhär högt luftmassaflöde".

    Gasspjällets läge används också för att räkna ut luftmassaflöde, men av ett annat syfte. Det är bland annat för att bekräfta om värdena från luftmassamätaren är rimliga eller inte. Är de inte rimliga så är tanken att det ska sättas felkod och systemet ska börja lyssna på MAP-sensorn istället, men erfarenhet säger mig att det ska till ett gigantiskt fel innan den upptäcker det.
    Senast redigerat av Brisse den 2015-03-14 klockan 10:50.

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Skönt med lite klara besked och att inte yrade i nattmössan.
    Så slutsatsen wilderness80 borde dra är att det är dags att blanda in en TECH2 i felsökningen om den skall vara konstruktiv.
    TECH2 finns lite varstans om man bara vet var man bor... några finns på kartan
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Har använt oss av tech 2 också. Koppla in den och tog en runda för och se vad den visa, luft mängden kom upp i 900-1000 men enligt pogram varan ska den upp i 1300 +, givaren på tryckröret varnar för att där är fel tryck i systemet.

  16. #16
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Helt utan laddtryck borde du inte vara om turbon laddar. Har du testat att rycka slangen på tryckklockan å ut å gasa. Turbon är nu helt utan styrning å laddar så mycket den orkar. är slangarna från magnetventilen rättkopplade? C=compressor W=Wategate R=Retur
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av wilderness80 Visa inlägg
    Har använt oss av tech 2 också. Koppla in den och tog en runda för och se vad den visa, luft mängden kom upp i 900-1000 men enligt pogram varan ska den upp i 1300 +, givaren på tryckröret varnar för att där är fel tryck i systemet.

    Men berätta det då!! Vi är inga tankeläsare
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #18
    Ursäkta att jag glömde nämna det i hela listan som jag skrev tidigare!! Ja slangen till klockan är testad och turbon skenar inget alls.

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Det jag menade var att du skulle testa om turbon kunde ladda överhuvudtaget...genom att rycka loss slangen.
    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  20. #20
    Har testat att rycka loss den slangen men det händer inget.

Liknande ämnen

  1. Körde hem med turboras!
    Av Henka i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-06-03, 22:07
  2. Nån som körde på kinnekulle?
    Av Per i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-11, 10:16
  3. Körde på en sten
    Av Mizider i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 18:24
  4. Körde av vägen
    Av Aero++ i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2004-12-28, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •