Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 56

Ämne: Vad är det med bilprovningen och bromsrör?

  1. #1

    Angry Vad är det med bilprovningen och bromsrör?

    Tjejen var och besiktigade vår ena niofemma. Tvåa på bromsrör blev domen. Då jag åkte på denna dom med vår andra niofemma för ett par år sedan har jag varit rätt noga med att "underhålla" bromsrören. Dvs, se till att de belagda med tectyl. Hade bättrat på detta strax innan besiktningen och det gjorde väl dem misstänksamma kan jag tänka. Nu har de alltså hittat "rost". Skulle väl inte gnälla jättemycket om detta om det inte vore för att det tycks vara förbaskat kostsamt att få de bytta.
    Min SAAB-verkstad ville ha över 8 lax förra gången. De sa att tanken måste ned och att det var en hel del arbete. Då jag saknar lyft känns det ju inte så förbaskat kul att själv ligga och kräla under bilen på pallbockar.

    Till saken hör att bilen är 15 år gammal och har visst kedjerassel. Tänkte bara köra tills det brakar, så man är ju inte jättesugen på att kosta på en massa, samtidigt känns det ju sjukt att skrota för rostiga bromsrör. 8 lax är väl vad bilen är värd när den är besiktigad.

    Kom då att fundera över en sak. Kan man vänta tills det blir körförbud igen och besiktiga någon annanstans? Bilen blev besiktigad på OPUS. Kanske kan man besiktiga på Carspect istället? Eller så skiter man bara i det och kör ändå. Böter för obesiktigat fordon tror jag är 1500:- och då kan man ju bli stoppad 5 gånger innan man når break-even för kostnaden för bromsrörsbyte? Med tanke på hur sällan man blir stannad av polisen lär man kunna köra i flera år och troligen lär något annat braka på bilen långt innan mina infettade bromsrör säger upp sig...

    Bilprovningen verkar ha fått nippe på just detta med bromsrör.

  2. #2
    Om du kör när bilen har körförbud har du ingen gällande försäkring, så om du krockar och orsakar skada för nån annan kan det kosta vansinniga pengar.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB Visa inlägg
    TSkulle väl inte gnälla jättemycket om detta om det inte vore för att det tycks vara förbaskat kostsamt att få de bytta.
    Min SAAB-verkstad ville ha över 8 lax förra gången. De sa att tanken måste ned och att det var en hel del arbete. Då jag saknar lyft känns det ju inte så förbaskat kul att själv ligga och kräla under bilen på pallbockar.
    8 lax låter som en grov överskattning, tanken behöver inte alls ner. Har bytt själv på min äldsta och det tar 1-2timmar och jag har vanligt garage och pallbockar vilket funkar utmärkt.


    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB Visa inlägg
    Kom då att fundera över en sak. Kan man vänta tills det blir körförbud igen och besiktiga någon annanstans? Bilen blev besiktigad på OPUS. Kanske kan man besiktiga på Carspect istället? Eller så skiter man bara i det och kör ändå. Böter för obesiktigat fordon tror jag är 1500:- och då kan man ju bli stoppad 5 gånger innan man når break-even för kostnaden för bromsrörsbyte? Med tanke på hur sällan man blir stannad av polisen lär man kunna köra i flera år och troligen lär något annat braka på bilen långt innan mina infettade bromsrör säger upp sig...

    Bilprovningen verkar ha fått nippe på just detta med bromsrör.
    Detta tror jag var dagens sämsta idé, hoppas jag slipper möta dig i en farlig situation.
    Jag är glad om bilprovningen hittar säkerhetsbrister som jag ev missat innan något inträffar, det jag bra verktyg och rutin på att hitta sånt.
    Nu gör de väldigt sällan det som tur är.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Leta runt lite bland verkstäder och kolla priser, det ska inte kosta 8 lax. Vart bor du? Kanske finns det någon här som vill hjälpa dig för en billig penning?
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  5. #5
    Nja, inte om bilen bara är obesiktigad. Det du skriver gäller om man kör en avställd bil. Dvs, en bil som inte skatt och försäkring har betalats på.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Svartå
    Inlägg
    122
    Jag bytte också dessa bromsrör på ett par timmar på sambons 9-5. Köpte färdiga rör från Autoexperten, och bytte hela rörens längd då jag inte har utrustning för att skarva. Dock blev det ca 800 kr för rören när jag köpte färdiga på det viset. Om man är lite småhändig med bilar så kan man byta dessa själv när man har färdiga rör. Och tanken måste inte alls ner, man får lirka lite då rören går nära bredvid tanken. Även möjligt att man får byta bromsslangarna bak om det inte går att få loss rören ur slangarna.

    Men små verkstäder kan skarva och bara byta den bakre rostiga delen på rören. Tex. tog Öbergs bilverkstad i Örebro knappt 2000 kr för att byta båda rör på morsans bil.

    När Saab byter så sätter de dit färdigbockade stålrör och plockar ner allt som sitter det minsta ivägen. Men 8000:- låter som ett enormt överpris.

    MVH
    Peder, Örebro

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    8 lax låter som en grov överskattning, tanken behöver inte alls ner. Har bytt själv på min äldsta och det tar 1-2timmar och jag har vanligt garage och pallbockar vilket funkar utmärkt.




    Detta tror jag var dagens sämsta idé, hoppas jag slipper möta dig i en farlig situation.
    Jag är glad om bilprovningen hittar säkerhetsbrister som jag ev missat innan något inträffar, det jag bra verktyg och rutin på att hitta sånt.
    Nu gör de väldigt sällan det som tur är.
    Har själv tittat lite, men jag tycker det verkar som verkstan har rätt. Rören är ju dragna ovanför tanken, så den ser ut att behöva komma ned. Drog du rören på något annat vis? Funderade lite på om man kan dra rören under tanken och under själva själva centret på bakaxeln istället (den fjädrar ju ändå inte), men pratar man säkerhet känns det ju inte som någon helt klockren lösning, men kanske skulle bilprovningen godkänna det?

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Etnoy Visa inlägg
    Leta runt lite bland verkstäder och kolla priser, det ska inte kosta 8 lax. Vart bor du? Kanske finns det någon här som vill hjälpa dig för en billig penning?
    Jag bor lite söder om Stockholm. Blir väl till att göra som du säger, känner mig bara lite allmänt pist på Bilprovningen, eller OPUS som de kallar sig nu för tiden :-)

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av pedera Visa inlägg
    Jag bytte också dessa bromsrör på ett par timmar på sambons 9-5. Köpte färdiga rör från Autoexperten, och bytte hela rörens längd då jag inte har utrustning för att skarva. Dock blev det ca 800 kr för rören när jag köpte färdiga på det viset. Om man är lite småhändig med bilar så kan man byta dessa själv när man har färdiga rör. Och tanken måste inte alls ner, man får lirka lite då rören går nära bredvid tanken. Även möjligt att man får byta bromsslangarna bak om det inte går att få loss rören ur slangarna.

    Men små verkstäder kan skarva och bara byta den bakre rostiga delen på rören. Tex. tog Öbergs bilverkstad i Örebro knappt 2000 kr för att byta båda rör på morsans bil.

    När Saab byter så sätter de dit färdigbockade stålrör och plockar ner allt som sitter det minsta ivägen. Men 8000:- låter som ett enormt överpris.

    MVH
    Peder, Örebro
    Okej, jo jag ser väl mig som skapligt händig men gillar inte alls att ligga under bilen på kallt garagegolv. Sen lider jag av viss fobi för om pallbockarna kommer att hålla, om trösklarna är murkna så att pallbockarna går rakt igenom och jag får bilen över mig....
    Senast redigerat av Anders_SAAB den 2015-03-11 klockan 23:15.

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Byta dessa bromsrör gör man ju på en kväll, de rostar ju utav bara fn på Saab, tror inte jag haft en Saab där jag inte fått byta eller det varit bytt bromsrör.
    Biltema har ju börjat sälja rör i specifika längder, kostar inte mycket.

    Att spruta på div klet på brukar bara dra uppmärksamhet till sig.

    Sen är ju frågan vilket bromsrör det är som är dåligt, finns ju flera och olika delar på dessa.
    Jag upplever som att det enda som klarar sig bra på 9-5 är vänster fram, de övriga 3 rostar på bra. och då brukar rosten vara emot änden på rören och inte längs med.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Pumba Visa inlägg
    Byta dessa bromsrör gör man ju på en kväll, de rostar ju utav bara fn på Saab, tror inte jag haft en Saab där jag inte fått byta eller det varit bytt bromsrör.
    Biltema har ju börjat sälja rör i specifika längder, kostar inte mycket.

    Att spruta på div klet på brukar bara dra uppmärksamhet till sig.

    Sen är ju frågan vilket bromsrör det är som är dåligt, finns ju flera och olika delar på dessa.
    Jag upplever som att det enda som klarar sig bra på 9-5 är vänster fram, de övriga 3 rostar på bra. och då brukar rosten vara emot änden på rören och inte längs med.
    Ja, det är väl inte direkt själva kostnaden för rören som avskräcker, utan jobbet/kostnaden för att få dit skiten. Jag tror det står vänster längsgående eller något sådant i protokollet. Tydligen är det no-no att spruta på rostskyddsklet på bromsrör. Detsamma verkar gälla främre bärarmar. Förra året gjorde jag rent dessa ordentligt och sprayade på tectyl. Har aldrig sett någon vara så flitig med rosthammaren som då...

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB Visa inlägg
    Ja, det är väl inte direkt själva kostnaden för rören som avskräcker, utan jobbet/kostnaden för att få dit skiten. Jag tror det står vänster längsgående eller något sådant i protokollet. Tydligen är det no-no att spruta på rostskyddsklet på bromsrör. Detsamma verkar gälla främre bärarmar. Förra året gjorde jag rent dessa ordentligt och sprayade på tectyl. Har aldrig sett någon vara så flitig med rosthammaren som då...
    Ta bort istället och kör dem med elektrolys och sen lacka, det ser mycket bättre ut, så har jag gjort på hela min 9-5 under, rostbadade delar i nästan 2 månader och lackat upp allt, ser ut som nytt och kostade knappt nått.

    Byta rören tar inte någon längre stund, finns ju inget som säger att dem måste vara över tanken, det går ju att köpa några gummiklammer och dra röret på ett enklare ställe.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Jag använder rör på rulle och kapar och kragar själv, och då kan man byta det som behövs eller hela vägen och jag föredrar kopparnickel rör som inte rostar för snabbt.
    Nipplar köper man efter behov. Verktygen har jag haft nytta av många gånger.

    När det gäller dragningen av rör ovan tanken kan man knyta i ett snöre i det gamla röret när man drar ur det så har man dragtråd när man lirkar dit det nya !!
    Och så lossar man lite på tankbanden i fram kant så tanken inte ligger tryckt mot golvet vilket underlättar mycket.
    Inspektera först så du har koll på hur mycket av rör och slangar som behöver bytas så du inte står där och du drar sönder de små rören ut till oken eller liknande, köper man för mycket delar brukar man få lämna tillbaka det man inte behövde så länge det är lagervara. Och så behöver du ca 1 liter bromsvätska och kunskap i hur man avluftar.
    Inte ovanligt att nipplarna rostar ihop och ena änden blir som en korkskruv. Mos2 olja på skarvarna någon dag innan är smutt och funkar ibland.

    Lycka till
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Måla/Lacka rören är ju en bra grej? Vi som jobbar med og900 vet ju att dom rören var målade gröna original och höll förbannat länge, något jag faktiskt jobbar mig att göra om jag byte rör på en og900 också. 9-5ans rör borde ju också målas låter det som? Det ökar längden markant skulle jag säga. När man byter så får man ju färdiga kapade rör, bara lacka lite fint först innan montering! Inget klet med tectyl heller....

    Om någon undrar så körde jag med Humbrol hobby lackfärg på og900an, för att få en skön mörkgrön nyans och liknande blanka lite plastiga finish som original. Men det var nog överkurs....
    MEDLEM 7032.

  15. #15

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    769
    På senaste bes så tyckte dom att började kanske bli något på höger bromsrör. Har inte varit under o tittat men med vad målar/lackar man rören med? Tänkte om man kan stoppa om det nu kommit lite rost.
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    300
    Medlem#
    9591
    Bytte även jag på min,köpte kopparrör på biltema för en liten peng
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Och de har verktyg som är Ok för en rimlig peng även om det finns både dyrare och bättre.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Grundladd delofsons avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Ort
    Barkarby
    Inlägg
    475
    Medlem#
    10056
    Vill du ha second opinion på verkstaden, så slå en signal till Statoil Veddesta. Saab-verkstaden där har ett bra rykte.
    SAAB 900 SE 2,0i MY96 *Såld*
    SAAB 9-5 S Kombi 2.0t MY01 *Såld*
    SAAB 9-5 SE Sedan 2.3t MY00 *Såld*
    SAAB 9-3 VectorActive SC 1,8t BP MY08 Nordic Steg1 | Subaru Forester XS 2019

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Jag fick också två på rostiga bromsrör vid tanken på min 9-5 förra året. Man behöver inte byta hela utan man söker sig till en verkstad som skarvar i en frisk bit. Lämnade till en AD-verkstad och det kostade 800kr om jag minns rätt.
    Fredrik J

Liknande ämnen

  1. Bilprovningen
    Av Anders021 i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-03-23, 05:41
  2. Bilprovningen
    Av Cabmange i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-09, 15:45
  3. Batteriplacering vs bilprovningen
    Av wikander i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-01-14, 13:28
  4. TCS vs Bilprovningen ?
    Av Lynx i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-11-02, 13:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •