Sidan 1 av 6 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 118

Ämne: NordicTuning som sponsor och allt det innebär

  1. #1
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 113

    Question NordicTuning som sponsor och allt det innebär

    Många har sett stormen som drog igång på facebook efter att ordförande Michael gått ut med att Nordic inte kommer att få bli sponsor pga de andra två "tuner sponsorerna". Argumentet verkar vara att kvoten för företag som "gör samma sak" är fylld.
    Jag undrar, är inte sponsringen till för klubbens medlemmar? Om en annan sponsor gnäller så är det ju bara att erbjuda en annan produkt till ett bättre pris, eller rent av dra sig ur. Oavsett vad så har medlemmarna fått ännu en kanal med rabatter att hämta ut. Klubben får även in 6.000:- ytterligare varje år för detta.
    Den som gnäller på att Nordic alltid är i stormens öga och härjar kan lugna sig med att OM vi skulle få vara sponsor så har vi en anledning att dra åt slipsen och skärpa oss något. Det hör till när man blir inbjuden i det stora huset.

    Man ska komma ihåg att diskussioner om sponsring pågått en längre tid bakom kulisserna och det har inte funnits några som helst signaler som tytt på att Nordic inte skulle få bli sponsor, eftersom det bara är positivt för medlemmarna (och som Michael alltid gillar att säga; detta är ett ideellt arbete för klubbens medlemmar)

    Det luktar hyckleri all världens väg.

  2. #2
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Vem tänker på klubbens bästa egentligen? verkar som du bara tänker på Nordics bästa. Klubben riskerar att förlora TVÅ sponsorer för att få EN... känns ju logiskt att behålla dessa två sponsorer som tillsammans kan erbjuda mer än den enda kan.

  3. #3
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Jag är en våga vägra Facebook individ. Så jag har inte följt vad som skett där.

    Nu vet jag inte vad för grunder & värderingar som används från STCS vad gäller sponsorer & rabattgivare. Samt vad för avtal som ingåtts med de olika befintliga.

    Men som medlem så är jag såklart mycket tacksam för alla SAAB relaterade rabatter (men även annat) som går att få, oavsett leverantör. Personligen lägger jag ingen annan värdering i det mer än att jag tycker att klubben skall främja möjligheterna till förmåner för de betalande medlemmarna. (Detta är även ett sätt att behålla medlemsantalet, samt locka till sig nya.) Jag vet själv hur jobbigt det är att jaga efter rabattgivare till föreningar, så kommer det självmant företag som är intresserade av att delta både med rabatter till medlemmarna & som sponsor till föreningen, så brukar man vara tacksam för detta.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av UhrJr Visa inlägg
    Den som gnäller på att Nordic alltid är i stormens öga och härjar kan lugna sig med att OM vi skulle få vara sponsor så har vi en anledning att dra åt slipsen och skärpa oss något. Det hör till när man blir inbjuden i det stora huset.
    I det "normala" affärslivet drar man åt slipsen först, sedan blir man inbjuden!

    Citat Ursprungligen postat av UhrJr Visa inlägg
    Det luktar hyckleri all världens väg.
    Ja, eller att hålla sig till uppsatta regler.
    (Fast det kan ju va reglerna som är tokiga och behöver ses över och det kanske är där diskussionen borde landa?)
    Vi behöver inte mer pajkastning från något håll för det blir bara "Loose - Loose"
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 113
    Helt otroligt. Två sponsorer hotar med att hoppa av om en tredje går in och det anses som helt okej.

  6. #6
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 113
    Vad är din definition av att "dra åt slipsen" om jag får fråga, Herman?
    Att man inte svarar på telefon och mail och har en hel jävla tråd som belyser problemet?

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    I dagens online-baserade liv och leverne så förväntar man sig av någon anledning att företagsrepresentanter skall finnas tillgängliga online för att svara på alla möjliga frågor och klagomål, men få företag publicerar sina kundärenden på det viset online. Varför? Jo, för att det kan bli precis hur mycket pajkastning som helst och eftersom det är _omöjligt_ att veta vem av parterna som talar sanning i en dispyt mellan kund och leverantör så finns ingen anledning att ens försöka, eftersom det kan slå tillbaka med full kraft.

    Istället sköter man kundärenden privat, direkt med kunden, utan en massa "förståsigpåare" på det stora internet. Om dispyten inte kan lösas mellan kund och leverantör så får man ta ärendet vidare till ARN och märkligt nog så förs inte heller den dialogen online för alla att se.

    Så, med att "dra åt slipsen" som både du och Herman har använt som analogi tror jag att ni båda menar att man slutar tjafsa med puckon på nätet och sköta sina kundåtaganden i enrum. Att försöka gå in på ett forum, där folk till största delen är anonyma, och försöka försvara sig mot anklagelser som kan vara helt grundlösa men som ändå framstår som sanning (för allt som står på internet är väl sant, eller?) kan bara sluta i katastrof. Därav att tråden du hänvisar till som verkar vara en klago- och hatmur mot ett visst företag lämnas åt sitt öde av både oss (så länge det inte blir för grovt) och av företaget i fråga. Även om dagens online-människor tycker det är dåligt så framstår det som betydligt mer proffesionellt att inte sänka sig till gnäll-nivån utan sköta det hela direkt med kunderna istället. Så länge de inte skriver något så består ju tråden endast av lsöa påståenden som ingen kan veta om det är sant eller inte, men så fort företaget skulle försöka dementera eller rätta så skulle det endast resultera i ett flame-war av episka mått och det gör knappast något bättre.

  8. #8
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 113
    Men det andra alternativet kan ju knappast bara vara att ge sig in och "tjaffsa"?
    INGET händer. Mang gör inte ett skit! Kunderna får i bösta fall ett svar på sitt 10e mail om att man ska ta tag i saken, men skjuter bara upp det ytterligare.
    Jag vet att du vill försöka hålla god ton och inte riva upp sår men för helvete Patrik.

    Vi (Nordic) må vara bråkstakar på nätet och ute i det fria men det lär ju inte drabba NÅGON annan än oss!
    Kommer det ut en tråd om att vi misskött oss så gör vi ALLT för att rentvå oss. Anser vi att vi är oskyldigt utsatta så gapar vi och skriker, men åter igen så drabbar det ju enbart oss!

    Michael har tydligt markerat och beskyllt de andra två sponsorerna så en ny deal inför 2016 känns ju skrattretande overklig, vad Michael än väljer för fina ord att linda in sina inlägg i.
    Sen får vi väl se, om det faktist är så som han påstår, att det är sponsorerna som sagt nej. Det kommer ett par telefonsamtal bevisa.

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av UhrJr Visa inlägg
    Vad är din definition av att "dra åt slipsen" om jag får fråga, Herman?
    Att man inte svarar på telefon och mail och har en hel jävla tråd som belyser problemet?
    Du har en poäng där, när man väl "är inne" kan man inte släppa på slipsen så att säga.
    Och i den tråden belyses mer än en "slapp slips"
    Och som medlem skulle jag se att ansvariga tar i de problem som finns på detta område samt vårdar de relationer som är bra.

    Alla företag och de som representerar dem skall självfallet uppträda på ett professionellt sätt oavsett sammanhang och om man är sponsor just nu eller ej.
    Det bästa är att visa att man överglänser konkurrenterna med utbud av produkter,produkter av fullgod kvalité, tjänster, tillgänglighet, service, rabatter eller vad det än må vara. Det tro jag de flesta håller med om.

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Så, med att "dra åt slipsen" som både du och Herman har använt som analogi tror jag att ni båda menar att man slutar tjafsa med puckon på nätet och sköta sina kundåtaganden i enrum. Att försöka gå in på ett forum, där folk till största delen är anonyma, och försöka försvara sig mot anklagelser som kan vara helt grundlösa men som ändå framstår som sanning (för allt som står på internet är väl sant, eller?) kan bara sluta i katastrof. Därav att tråden du hänvisar till som verkar vara en klago- och hatmur mot ett visst företag lämnas åt sitt öde av både oss (så länge det inte blir för grovt) och av företaget i fråga. Även om dagens online-människor tycker det är dåligt så framstår det som betydligt mer proffesionellt att inte sänka sig till gnäll-nivån utan sköta det hela direkt med kunderna istället. Så länge de inte skriver något så består ju tråden endast av lsöa påståenden som ingen kan veta om det är sant eller inte, men så fort företaget skulle försöka dementera eller rätta så skulle det endast resultera i ett flame-war av episka mått och det gör knappast något bättre.
    Att man inte bör tjafsa offentligt tror jag alla är överens om för det leder ingen vart och sämre blir det om "tyckare" blandar sig i.

    Men just i detta fall fungerar det bevisligen inte att sköta det enkom mellan kund-leverantör, då den senare gör sig okontaktbar.
    Som kund har man inte några fler alternativ än att gilla läget eller att via forumet diskutera problemet och då helst korrekt och sakligt.
    Som ansvarigt i klubben tycker jag att det minsta man bör göra är att kommenterar att "vi kommenterar inte via forumet i denna fråga, kontakta os via... istället", att bli ignorerad av både leverantör och ägare av sponsoavtal med nämnde leverantör ger ingen positiv lösning.
    Jag ser det fortfarande som ett problem som ägs av klubben och på något sätt behöver lösas.
    I väntan på det har jag styrt om mina inköp och med 4 Saabar + bekantas bilar blir det en nätt summa årligen, det kallas även marknadskraft.

    Citat Ursprungligen postat av UhrJr Visa inlägg
    Men det andra alternativet kan ju knappast bara vara att ge sig in och "tjaffsa"?
    INGET händer. Mang gör inte ett skit! Kunderna får i bösta fall ett svar på sitt 10e mail om att man ska ta tag i saken, men skjuter bara upp det ytterligare.
    Jag vet att du vill försöka hålla god ton och inte riva upp sår men för helvete Patrik.
    Just detta kommenterade jag ovan

    Citat Ursprungligen postat av UhrJr Visa inlägg
    Vi (Nordic) må vara bråkstakar på nätet och ute i det fria men det lär ju inte drabba NÅGON annan än oss!
    Kommer det ut en tråd om att vi misskött oss så gör vi ALLT för att rentvå oss. Anser vi att vi är oskyldigt utsatta så gapar vi och skriker, men åter igen så drabbar det ju enbart oss!
    Självinsikt är bra, hoppas ni lägger energin på aktiviteter som resulterar i bra produkter och ett välmående företag på lång sikt.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Nu riskerar ju denna tråd att just bli en "snillen spekulerar"-tråd men som jag sa: kan man inte lösa problemet mellan leverantör och kund, ja, då får man ta det vidare, men att spy galla på ett internetforum är ju synnerligen kontraproduktivt och leder ju absolut ingenstans då troligen ingen av de inblandade parterna (förutom sagda kund då!) läser tråden! Tycker man att avtalet fungerar dåligt, klaga hos sponsoransvarig, adress finns på hemsidan. Tycker man leverantören misskött sig, klaga till en konsumentvägledare. INGEN här på forumet kan göra något åt saken.

  11. #11
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 113
    Bra insikt Herman, du strg i mina ögon.

    Konstruktiv smutskastning på internet är ett bra verktyg. Väldigt mycket mer effektivt än att gå till ARN eller polisanmäla. Men det funkar BARA om företaget bryr sig.

  12. #12
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 243
    Är det verkligen så att klubbens styrelse sitter i en sådan sits att man kan vraka och välja mellan olika sponsorerbjudanden. Bilarna blir äldre och därmed också färre. Bättre då att låta medlemmarna ha ett större utbud och själva välja en levererantör som verkligen vill tillhandahålla en i detta fall trimprodukt till klubben. Om sponsorpengen varit stor kan jag tänka mig att man som sponsor också kan sätta upp visa krav. Nu pratar vi om 6000kr och i mina ögon gilla läget läge om klubben vill ha in fler för att finansiera kassan..

    Att som Rotary och Odd Fellow bara tillåta typ en från varje skrå känns inte rätt 2015. Det fungerade kanske förr i tiden men inte med medlemmar över hela landet och med olika bilar/behov.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  13. #13
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 113
    Huvudet på spiken Fred.
    Det är ju även ett politiskt ställningstagande som ytterligare jagar på den här otroligt dryga och uttjatade fotbollssupporterliknande energin mellan företagen.
    Det fick man ju se riktigt stora tecken på igår.

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Det finns andra Saabklubbar som kanske är mer intresserade av sponsorer ?

    För mig som föreningsmänniska (dock inte medlem i STCS) förefaller det märkligt att man inte vill ha fler sponsorer i STCS... men det lär väl finnas orsaker till besluten får man hoppas.

    Blir också lite förvånad över engagemanget från medlemmarna i just denna fråga. Ganska många skriver kommentarer på forumet och FB. Varför inte lägga samma tid och energi på en motion till årsmötet så blir det hux-flux en fråga som klubben måste behandla på ett demokratiskt vis.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  15. #15
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 113
    Det har inte behövts några motioner från medlemmar när de andra sponsorerna valdes in.
    Jag kan hålla med om att många tagit i lite väl mycket men denna händelse inträffade opassande nog nu när många är missnöjda med medlemskapet pga andra saker. Så många var redan irriterade.

  16. #16
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av UhrJr Visa inlägg
    ... nu när många är missnöjda med medlemskapet pga andra saker. Så många var redan irriterade.
    Jag är INTE missnöjd med medlemskapet vill jag poängtera och med det inlägget avslutar jag min del i debatten.
    Kram på er !!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    300
    Medlem#
    9591
    HeRmAN,jag skulle heller inte vara missnöjd om jag redan var medlem,men som jag sagt tidigare vart jag medlem för att i huvudsak kunna köpa delar till ett vettigare pris än vad icke medlemmar får till mitt vinterprojekt,som sagt,det sket sig och kommer förmodligen inte få något heller som det verkar,kommer bara en massa,det är på g,tror att många reaktioner kommer pga just detta.
    Saab 9-3 tid Vector -06 / Saab 9-5 Aero -04

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Citat Ursprungligen postat av UhrJr Visa inlägg
    Det har inte behövts några motioner från medlemmar när de andra sponsorerna valdes in.
    En motion kan innehålla precis vad som helst så den behöver inte ha något samband med tidigare fattade beslut.
    Är motionen inlämnad i tid och på rätt sätt är årsmötet skyldiga att behandla motionen och besluta vad som ska hända med motionen. Alla närvarande medlemmar har lika stort inflytande över ett sånt beslut och årsmötet kan köra över styrelsen.
    Även UhrJr kan skriva en motion om du är medlem

    Är man inte nöjd med styrelsen är det fritt fram för medlemmar att föreslå andra namn i styrelsen.
    Självklart kan man även föreslå en ny ordförande om man tror det blir bättre. Har man dessutom tillräckligt många polare med sig är sannolikheten stor att man får igenom sina förslag.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  19. #19
    Steg 1 UhrJrs avatar
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    1 113
    Må så vara, självklart kan jag skriva en motion.
    Men återigen... Man bad inte om någon motion. Allt sköttes över telefon och mail. Hade man krävt en motion så hade det väl kommit på tal. Och du tror väl inte att det är en utebliven motion som satt stopp för det hela?

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Citat Ursprungligen postat av UhrJr Visa inlägg
    Och du tror väl inte att det är en utebliven motion som satt stopp för det hela?
    Det kan det mycket väl vara.

    Har du kontakt med styrelsen är det styrelsens beslut (verkar var vad som hänt i detta fall)
    Skriver du en motion till årsmötet så är det medlemmarnas beslut hur det ska hanteras.

    Tror du (och troligen fler med dig) behöver läsa på vad en motion i en ideell förening innebär
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. SP som sponsor, service.
    Av SirMacke i forum Klubbfrågor
    Svar: 116
    Senaste inlägg: 2015-11-16, 15:04
  2. 93ss Fel på rattlås o allt va de innebär
    Av Böxx i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2015-03-14, 12:57
  3. Nordictuning
    Av JackDaniels i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-10-28, 15:28
  4. Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär
    Av _Strongman_ i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 273
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 23:56
  5. Nordictuning har vårpriser, ska jag satsa (9-3 SS 2.0t)
    Av MiLi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-24, 20:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •