Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 118

Ämne: NordicTuning som sponsor och allt det innebär

  1. #41
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Fast jag köper inte att det är Saab Turbo Club of SWEDEN om inte allas röster hörs.
    Skit i befolkningscentrum och vart det bor flest medlemmar. Kan inte Olle i Jokkmokk dyka upp på årsmötet och lämna sin röst på grund av att det är för långt så är det ju ett problem.
    Om ni i skåneland har 60 mil och Olle har 60 mil till årsmötet så är väl det okej. Sen sk-ter jag i om ni i skåneland är 300 st och Olle är bara sig själv. Rätt ska vara rätt.
    Detta borde ju en snabb select *-fråga ur medlemsdatabasen att visa var alla bor. Och sedan ta mittpunkten från detta.
    Fast detta är kanske inte vad styrelsen vill, då styrelsen kanske byts ut eftersom geografin ändrar sig.......

    Och jag ville bara belysa att det visst bor Saab-ägare ovanför Timrå, därav referrensen till Saabklubben (som just är stor i Umeå).

    Edit: Sedan att Saabklubben har sitt möte i Trollhättan, det får vi ta och lösa på vårat forum. Men jag har samma ståndpunkt där.
    Senast redigerat av Procedomani den 2015-03-14 klockan 18:29.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  2. #42
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    En snabb titt, som gjordes på samma planeringshelg, visar att STCS har rätt få medlemmar norr om Stockholm.
    Nu skall ni heller inte dra alla över en kam, för jag är verkligen inte infödd skåning utan hälsinge, så jag vet mycket väl att det finns saker norr om dalälven

  3. #43
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    ...att STCS har rätt få medlemmar norr om Stockholm....
    Och isf varför?? Men det spelar ingen roll i mitt tankesätt, det finns medlemmar norr om Sthlm. Dra mittpunkten. Vart hamnar vi då???
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  4. #44
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Fast jag köper inte att det är Saab Turbo Club of SWEDEN om inte allas röster hörs.
    Skit i befolkningscentrum och vart det bor flest medlemmar. Kan inte Olle i Jokkmokk dyka upp på årsmötet och lämna sin röst på grund av att det är för långt så är det ju ett problem.
    Om ni i skåneland har 60 mil och Olle har 60 mil till årsmötet så är väl det okej. Sen sk-ter jag i om ni i skåneland är 300 st och Olle är bara sig själv. Rätt ska vara rätt.
    Detta borde ju en snabb select *-fråga ur medlemsdatabasen att visa var alla bor. Och sedan ta mittpunkten från detta.
    Fast detta är kanske inte vad styrelsen vill, då styrelsen kanske byts ut eftersom geografin ändrar sig.......

    Och jag ville bara belysa att det visst bor Saab-ägare ovanför Timrå, därav referrensen till Saabklubben (som just är stor i Umeå).

    Edit: Sedan att Saabklubben har sitt möte i Trollhättan, det får vi ta och lösa på vårat forum. Men jag har samma ståndpunkt där.
    Så du menar man skall ta en geografisk mittpunkt oavsett var folk bor, okej, vi har några medlemmar från Holland, några från England och Norge. Vad tror du om att vi förlägger årsmötet på kanalöarna då, det borde väl rimligen vara en bra mittpunkt, undras just hur många som kommer...
    Nä, det rimliga är väl att man förlägger mötet där flest har möjlighet att dyka upp?

    Dessutom, det som diskuterades på mötet var att årsmötet skulle vara ambulerande över landet och inte fast. Det kräver dock att man kan hitta lokal och jag som jobbar i Lund har möjlighet att ordna det och därför var det ett förslag för 2015.

  5. #45
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Fast klubben heter väl ...of Sweden. Då får man väl anta att det är i Sweden vi arbetar? Sen om någon kommer utomlands ifrån får dom väl rätta sig därefter?!?!
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  6. #46
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223
    Broberg, enligt SCB så har Stockholms Län flest antal invånare, 2,19 miljoner. På andra plats Skåne med 1,63 miljoner. Så hur du tänkte att regeringens placering skulle vara helt skev kan ju ifrågasättas.

    Min tanke är mer att ha det på olika platser varje år, inget mer specifikt än så har jag i åtanke just nu, vilket är samma tanke som tydligen redan diskuterats
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  7. #47
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Regeringens placering skulle ju kunna ligga på landet framsida snarare än baksida. Stockholm vänder sig åt Finland, Ryssland och vidare österut medan Malmö vänder sig mot Europa och Göteborg mot världen. Om man tänker sig att regeringen skulle ligga ungefär i Halmstad eller så så skulle det ligga betydligt bättre till för befolkningsmängden, och om den låg i Göteborg eller Malmö skulle det ligga närmare världen, men det här är ju en annan diskussion och inget som någonsin en Stockholmare vill veta av

  8. #48
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2011
    Ort
    Vällingby, Stockholm.
    Inlägg
    980
    Medlem#
    9223
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Regeringens placering skulle ju kunna ligga på landet framsida snarare än baksida. Stockholm vänder sig åt Finland, Ryssland och vidare österut medan Malmö vänder sig mot Europa och Göteborg mot världen. Om man tänker sig att regeringen skulle ligga ungefär i Halmstad eller så så skulle det ligga betydligt bättre till för befolkningsmängden, och om den låg i Göteborg eller Malmö skulle det ligga närmare världen, men det här är ju en annan diskussion och inget som någonsin en Stockholmare vill veta av
    Nej, Bollman.

    Det luktar för mycket fisk där nere! Man skrämmer bort alla turister.

    Och Malmö, don't get me started! Spade..

    Men till ämnet, årsmötet behöver flytta på sig. Vi är en rätt stor skara här uppe (norr om Lilla Edet), som jag vet känner oss rätt så hårt exkluderade om man ska se till föreningen. Jag tror föreningen skulle må bättre av ett ambulerande årsmöte.
    SAAB 9-5 Aero SC MY02
    SÅLD: SAAB 9-3 1.9 TTiD SC MY08
    http://www.garaget.org/slipztream

  9. #49
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jag är ju för skånsk frihet, men resten av Sverige skulle aldrig släppa skåne, det skulle bli katastrof i resten av landet... Det går en väg strax norr om där jag bor; väg 101 mellan Malmö och Ystad, sedan gammalt kallad "landsvägen". Enligt de som vet kan man dela in Sverige i 2 likvärdigt bördiga områden... norr och söder om landsvägen...
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Söderslätt

    Nå, nu har vi kommit långt från ämnet för tråden och för diskussionen
    För de som har önskningar var årsmötet skall hållas ger jag följande tips:
    Inkom med tips om var mötet skulle kunna hållas. Den som tipsar bör ha möjlighet att ordna lokal om inte gratis så iaf till synnerligen rimligt pris. Lokalen bör rymma minst 200 personer (om vi nu hoppas att fler skall komma på mötet!).
    Skicka tipset till president@saabturboclub.com så behåller vi det i minnet för planeringen!

  10. #50
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Citat Ursprungligen postat av Procedomani Visa inlägg
    Jo för det finns inga medlemmar i Umeå..... som är Saab-klubbens största regionklubb....? Men det kanske är annat för Stcs....?!?!?
    En ack så viktig skillnad mellan klubbarna är att Saabklubben har officiella lokalsektioner som har ett visst ekonomiskt stöd från klubben.
    Vad jag vet finns inte detta i STCS vilket jag tror är en av huvudanledningarna till att inte klubben sprids över landet
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #51
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Årsmötet behöver inte flytta runt. Det går utmärkt att ha årsmöten med medlemmar som deltar via telefon eller andra kommunikationslösningar. Det är bara att ordna så de som vill kan se och höra mötet via en stream och vill man delta i omröstningar eller framföra en ståndpunkt så ringer man eller skickar e-post eller sms.

  12. #52
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Nja, så enkelt är inte det. Vi (klubben alltså) måste kunna kontrollera att den som deltar i besluten faktiskt är medlem i klubben och även om det såklart _skulle_ kunna gå att ordna rent tekniskt, så är det väldigt mycket enklare att bara kräva fysisk närvaro och uppvisande av medlemskort.

  13. #53
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av slipztream Visa inlägg
    Det luktar för mycket fisk där nere!
    Vad konstigt, när alla fiskmåsar kommer från Stockholm

  14. #54
    Steg 3 Roger #2378s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 702
    Medlem#
    2378
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Nja, så enkelt är inte det. Vi (klubben alltså) måste kunna kontrollera att den som deltar i besluten faktiskt är medlem i klubben och även om det såklart _skulle_ kunna gå att ordna rent tekniskt, så är det väldigt mycket enklare att bara kräva fysisk närvaro och uppvisande av medlemskort.
    Ja då får ni väl helt enkelt flytta mötet då...

    Nej men allvarligt så är det inte ens svårt tekniskt att lösa. Verifieringen är tämligen enkel om man skickar ut info om hur anslutning ska ske till de som är medlemmar. Icke medlemmar vet inte hur man gör och därmed är alla anslutna också medlemmar.

    För övrigt så kollar ni knappast fotoleg på de som kommer på årsmötet så vem som helst med ett stulet medlemskort kan komma in och rösta.

    Det här är enbart en fråga om vilja. Vill man lösa det så är det enkelt. Vill man inte så letar man ursäkter.

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #55
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    Nu har jag inte lusläst allt men vad jag förstår skulle Nordic INTE ge rabatt på trim / programvaror utan typ... olja?
    Eller missat något?
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  16. #56
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Jag fascineras av att klubben oroas över ett snabbt sjunkande medlemsantal, men ändå envist kör vidare i förlegade hjulspår som uppenbarligen inte leder någonvart.
    Ingen kritik till Bollman och Törnros, jag vet att ni sliter som djur för att åstadkomma förändringar, så bromsklossarna sitter säkerligen någon annanstans.

    Som många redan påpekat så är Saab Turbo Club of Sweden ett väldigt missvisande namn. Föreningens aktiviteter är koncentrerade till södra Sverige, liksom samtliga möten.
    Att påstå att det inte finns något intresse norr om Dalälven är bara patetiskt, det kryllar av lokala föreningar och klubbar som väljer att själva organisera sig eftersom dom inte får något som helst stöd från STCS. Vi har årliga Saab-träffar organiserade helt utan STCS som är allmänt erkända som några av Sveriges bästa träffar och är enormt uppskattade av alla som har något intresse i Saab.

    Så sent som i går nämndes i förbifarten bråket med Nordic i en diskussion med några andra bilintresserade. En bekant, som även han är medlem i STCS, påpekade då att det är väl inte så konstigt att just Nordic åker ut. När jag frågade varför log han bara och sa - "Det är ju den enda firman norr om Dalälven, dom till och med heter ju Nordic. Varför skulle sörlänningarna ha något intresse av dom?"
    Jag säger givetvis inte att geografin har någonting alls med Nordic-bråket att göra, men hans kommentar är ett ganska tydligt exempel på hur medlemmarna ser på STCS. Styrelsen har ett enormt attitydproblem att ta itu med, och jag är rädd att STCS kommer att fortsätta tappa medlemmar i rask takt om inte den allmänna uppfattningen om att STCS är en Trollhättan-klubb ändras, och det fort!

    Personligen så är jag medlem enbart av gammal vana. Anledningen att jag gick med för länge sen var primärt rabatterna hos Speedparts, men då Speedparts inte fungerat dom senaste fem åren så finns den anledningen inte längre kvar.
    Jag får inte tillbaks någonting av dom pengar jag trots allt bidrar med nu när man inte ens får en kalender eller turbotrycket längre.
    Själv kommer jag troligtvis att vara medlem tills STCS går i graven, men jag har verkligen full förståelse för att medlemmar lämnar klubben, för den sköts verkligen inte snyggt.

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  17. #57
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Citat Ursprungligen postat av Roger #2378 Visa inlägg
    Ja då får ni väl helt enkelt flytta mötet då...

    Nej men allvarligt så är det inte ens svårt tekniskt att lösa. Verifieringen är tämligen enkel om man skickar ut info om hur anslutning ska ske till de som är medlemmar. Icke medlemmar vet inte hur man gör och därmed är alla anslutna också medlemmar.

    För övrigt så kollar ni knappast fotoleg på de som kommer på årsmötet så vem som helst med ett stulet medlemskort kan komma in och rösta.

    Det här är enbart en fråga om vilja. Vill man lösa det så är det enkelt. Vill man inte så letar man ursäkter.
    Jo, men det är ju så, om du väljer att skicka "ombud" så kan vi ju inte mycket göra eftersom vi verkligen inte känner alla medlemmar personligen, även om vi skulle vilja Men om du bara kan ansluta via nätet, hur skall vi då ens se medlemskortet?

  18. #58
    Steg 1 Schollins avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 245
    Medlem#
    7113
    Ni får komplettera medlemsregistret med epostadress till alla så kan ni maila ut en länk till betalande medlemmar där videokonferensen sänds
    Saab 9-3SS Aero 2.0T - Schollins Sväng Edition Projekttråd
    Saab 9-3NG Cab 2.0T - Cabben
    Saab 9-5NG Turbo6, Saab 9-5NG Hirsch Biopower, Saab 9-4X Aero

  19. #59
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Men om du bara kan ansluta via nätet, hur skall vi då ens se medlemskortet?
    Tekniska lösningar finns så det bör inte vara ett problem och detaljlösningar kan man diskutera om/när beslut tas på att årsmöte inte skall vara i en fysik lokal i Trollhättan, om det blir annan geografisk plats än tidigare eller en webblösning eller en kombo behöver man ju fundera på först innan man diskuterar hurvida deltagar identifieras mot röstlängden.

    Det finns ett talesätt "Vill du inte eller kan du inte...?"

    Jag har inget emot att mötet hålls i Trollhättan för om det hölls i Gävle, Umeå eller Göteborg skulle jag ändå inte åka om det inte sammanfaller med någon annan privat eller i STCS arrangerad aktivitet. Och fårgan som då dyker upp är om det inte går att lägga årsmötet i samband med t.ex. den träff som drar mest medlemmar?
    Jag vet att det styrs av stadgar men de går ju att ändra. Bara en idé!
    Citat Ursprungligen postat av Schollin Visa inlägg
    Ni får komplettera medlemsregistret med epostadress till alla så kan ni maila ut en länk till betalande medlemmar där videokonferensen sänds
    Just e-post adresser tenderar att bli inaktuella mm och så skall någon stackare administrera dem också, bra tänkt men jag tror inte det håller i längden och är värt besväret.

    Hellre då att man loggar in på webben (med något som är känt av kanske fler än medlemmar) och anger sitt medlemsnummer (eller hellre personnummer om vi hade det kopplat till medlemsregistret) och då verifieras det att jag har giltigt medlemsskap och jag kan ladda ner ett certifikat med giltighetstid som samman faller med vad jag betalat för och det kan jag använda till att delta i t.ex. ett årsmöte via webben.
    Frågan om en STCS app har ju varit uppe och detta är IMHO definitivt ett bra användningsområde för att visa upp mitt medlemskort som då finns digitalt i appen och vips så slipper styrelsen slicka flera hundra kuvert just för den sakens skull.
    Och denna diskussion är ju OT mot topic med jag hoppas berörda personer läser och beaktar idéerna
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #60
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Det är lätt att snacka Jag kan ju säga att den teknik vi har här på universitetet för att få till föreläsningar där man kan deltaga både digitalt och "analogt" har vare sig varit billiga eller enkla och kräver samarbete mellan flera system (deltagarregistrering, talarlista osv) och teknikutrustning i mångmiljonklassen. Dock, eftersom jag har, på sätt och vis, tillgång till utrustningen har det varit en idé att testa det genom att hålla årsmötet här i Lund som jag berättade om innan!

Liknande ämnen

  1. SP som sponsor, service.
    Av SirMacke i forum Klubbfrågor
    Svar: 116
    Senaste inlägg: 2015-11-16, 15:04
  2. 93ss Fel på rattlås o allt va de innebär
    Av Böxx i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2015-03-14, 12:57
  3. Nordictuning
    Av JackDaniels i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-10-28, 15:28
  4. Skenförsäkrings tråden, och allt vad det innebär
    Av _Strongman_ i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 273
    Senaste inlägg: 2009-04-15, 23:56
  5. Nordictuning har vårpriser, ska jag satsa (9-3 SS 2.0t)
    Av MiLi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-04-24, 20:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •