Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Måste jag byta TWICE enheten och transpondrarna efter batteribyte i fjärr OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -

    Måste jag byta TWICE enheten och transpondrarna efter batteribyte i fjärr OG9-5

    Hej hej!
    Första inlägget här, orkar inte med Garaget längre
    Börjar bli lite desperat på info hur man gör, igen, på nästa problem som dykt upp i renoveringsträsket.
    9-5 SE 2001

    Efter batteribyte på båda nycklarna i samband med en ganska jobbig och dyr rost, bussning, kedjerenovering mm,
    så förstår jag att nycklarna tappat minnet, och jag kan inte använda centrallås, larm etc. Kan inte para in dem med TechII an heller.
    Kolven i förardörren är ihopkärvad dessutom.
    Båda nycklarna kan såklart starta bilen, startlåset mår bra med.

    Tänkte kolla med en schysst snubbe på bildemot om han har en 9-5 TWICE med en fungerande transponder. Pengarna är i princip slut. Och får känlsan av att allt jobb var helt förgäves,, när allt börjar bli färdigt.
    Kan inte hitta någon användbar information om det här.

    Men själva problemet
    Hur byter jag transpondern (från bildemonyckeln) om det går. Till en av de nycklar som kan starta bilen utan att den glömmer sin TWICE kod. Så jag kan koda in den andra hjärndöda nyckeln med bilen igen,
    utan att jag råkar spärra hela immobilizern eller liknande. Har inte mycket ork kvar att sitta i tvivel. Hoppas det finns någon utförlig manual.

    Har en Tech II och har väl inte tummen helt mitt i handen

    Vad kan jag göra. Bilen måste stå inlåst dygnet runt nu.

    Väldigt tacksam för svar. Flera månaders kämp börjar bli till luft. En viss trötthet börjar ta över.
    Mvh!
    Senast redigerat av Luchs den 2015-03-11 klockan 07:21. Anledning: addera info

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Hej och Välkommen till STCS Luchs

    Börja med att trycka många ggr på fjärrens knappar (lås upp tror jag), så skall man göra när de tappat minnet pga. att batteriet är slut, 5-10ggr brukar räcka. Tech2 skall egentligen inte behövas då.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Går det att starta bilen med nån av nycklarna behöver du inte byta TWICE iaf. Skulle du inte få igång nuvarande transpondrar så är det bara att köpa nya eller beg och lägga till de mha Tech2.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Testade att trycka massor på lås upp, men funkar inte. Båda kan såklart starta bilen men ingen kan använda knappfunktionerna. Skaffar jag en annan nyckel passar den ju varken startlås eller twicen.

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Och just dessa nycklar har såklart funkat tidigare? (bäst att fråga)
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Jajamen, vardagsnyckeln hade dåligt batteri så bytte i reserven med. Men man måste tydligen byta snabbt annars dör fjärren i dem. Vilket jag tror hänt båda

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Citat Ursprungligen postat av Luchs Visa inlägg
    Skaffar jag en annan nyckel passar den ju varken startlås eller twicen.
    Jo, det gör de.

    2001 har ingen elektronik i själva nyckelbladet. Det behåller du såklart.

    Transpondern innehåller både nyckel-id samt fjärr. Det är fjärrdelen som går på batteri och inte funkar för dig. Nyckel-id läses av immo-ringen som sitter runt tändningslåset. Man får indikering "Nyckel ej accepterad" i SID om den inte lyckas läsa eller om det är fel transponder.

    Läste nu att du försökt lägga till transpondrarna med Tech2 redan. Det skulle ju kunna vara så att fjärrmottagaren är trasig också, då blir det samma fenomen som du beskriver. För det känns osannolikt att 2st transpondrar dör på samma gång.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av Luchs Visa inlägg
    Jajamen, vardagsnyckeln hade dåligt batteri så bytte i reserven med. Men man måste tydligen byta snabbt annars dör fjärren i dem. Vilket jag tror hänt båda
    Ja, och det är då man återupplivar dem med upprepade knapptryck.
    lämpligvis byter man en i taget så man inte står där med lång näsa.

    Och det finns olika fjärr till 9-5 (och OG9-3), den äldre kallas "bananen" och är separat från nyckeln, den nyare är integrerad med nyckeln

    transpondern tror jag i båda fallen är integrerad i nyckelämnet
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Höganäs
    Inlägg
    784
    Medlem#
    4900
    dubbelkollat?
    att är det rätt sorts batterier?
    monterade på rätt håll?
    att det nya batterierna är "hela"?

    går det att smörja upp dörrlåset?
    Min Svarta 9-5 AERO -00 http://www.garaget.org/?car=26131

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Det är den integrerade varianten, och är nästan helt säker på att båda glömt sin kod. Har pepprat för fullt på knapparna utan verkan.
    Sitter nåt batteri fel har de ju garanterat glömt sina tidigare äventyr i nuläget

    Går det att pluppa ur transpondern ur en annan nyckel som har en aktiv twicekod + dataenhet och sätta den i en av mina nycklar som kan vrida på tändninglåset?,,, utan att den glömmer sin kod med, ev övriga surprises och misslyckanden?
    Mvh
    Senast redigerat av Luchs den 2015-03-11 klockan 17:34.

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Tror man måste ha minst en fungerande transponder för att kunna gifta in fler utan att byta hela klabbet, TWICE och transpondrar
    De säljs normalt i matchade kit, fjärren går att flytta.

    Och jag tror transpondern sitter i själva nyckeln på den så då blir det ju byte av cylindrar också, fast det verkar du behöva ändå.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Borde det inte gå att flytta den parade (nya)twicetranspondern till en av mina nycklar, och sedan para in den andra som är "död" med den nyinsatta (begagnade) twiceboxen? Frågan är då om och hur man flyttar twicetranspondern till min fungerande startnyckel. Utan att den tappar minnet.
    Blir det för dyrt så blir bilen helst bortrationaliserad, för den vill verkligen inte, vill den bara vara elende så var allt jobb bortkastat... Och är det sånna här svagheter inkluderat i bilägandet så är det bäst att inte utsätta sig för det helt enkelt, en mycket mycket dyrköpt livserfarenhet
    Senast redigerat av Luchs den 2015-03-11 klockan 18:28.

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Jag hoppas att någon som gjort operationen kan kliva fram och svara på den frågan och vända det tråkiga så du får ut bilen ur garaget.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Fors, Dalarna
    Inlägg
    627
    Medlem#
    5772
    Jag tycker att det låter som det som tidigare nämnts skulle kunna vara mottagaren i bilen som är trasig, det är ju en separat antenn enhet för själva fjärrlås funktionen. Den är säkert betydligt enklare och billigare att byta om det inte redan är provat.

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Är säkring 9 hel?
    Den går till mottagaren

    Mottagaren går att byta utan programmering kostar från 350:-
    http://www.laga.se/visa-produkter?Ar...ehicle=0&Tab=1
    Senast redigerat av HeRmAN den 2015-03-11 klockan 20:01. Anledning: Länk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Säkringarna tycker jag verkade fina och larmet blinkar som vanligt 2 korta när man drar ur nyckeln, får svänga förbi någon närmaste bildemo och kolla om det sitter någon antenn kvar. Bilen får trösta sig med 5-56 i cylindrarna tills imorn
    Tack för tips så länge!

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av Luchs Visa inlägg
    Säkringarna tycker jag verkade fina
    Mät!

    Citat Ursprungligen postat av Luchs Visa inlägg
    och larmet blinkar som vanligt 2 korta när man drar ur nyckeln,
    Det har inget med fjärren att göra, det sköter transpondersystemet
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Började med en mätning och säkringarna verkade ok. Sen blev det transpondersök. Och enligt haynesbibeln sitter den längst bak i konsollen. Riva upp den igen :S..
    Hittade den och kan vara hela felet!!
    Vid svetsningen i typ
    nästan hela golvet revs allting ur och vid återmonteringen av den bongstyriga golvmattan hamnade transpondersladden under mattan på nåt vis och blev därför inte inpluggad.
    Gick att få loss sladden igen och plugga in
    Först nu, efter återmonteringen borde det gå att testa nycklarna
    Hade aldrig hittat felet!

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Härligt om det är så billigt i pengar.
    Återrapportera gärna när du testat att det funkar
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    51
    Medlem#
    -
    Självklart! (redigerar pga telefon)
    Testade båda nycklarna på samma sätt som du först skrev HeRmAN men det dög inte. Så tänkte ge TechII an sista ordet.
    Pluggade in den och helt magiskt indikerade FastenS på nyckelsignalen! Så nu fungerar båda nycklarna igen!
    Det är en enorm belastning som försvinner!
    Inte minst pga att andra bilen som saknar larm fick ett jobbigt stöldförsök men startlåset kämpade emot, ,så förövarna misslyckades.
    Annars hade den säkert varit urbränd vid det här laget. Är iofs orörlig nu men den får leva vidare åtminstone.
    Stort tack till alla som hjälp till med tips och moraliskt stöd!!! En fin och påkostad bil kan tryggt rulla vidare

    Mvh!!!
    Senast redigerat av Luchs den 2015-03-12 klockan 20:41.

Liknande ämnen

  1. Död fjärrnyckel efter batteribyte OG9-5/OG9-3
    Av T-Boy i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2023-04-01, 17:55
  2. Varför nollställs inte %-enheten i färddator efter service??
    Av joschen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-31, 22:12

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •