Kan man göra så att det blir ännu mer kraft i styrservon så att det blir ännu lättare att snurra ratten? Min fru har lite krämpor och skulle uppskatta det.
Kan man göra så att det blir ännu mer kraft i styrservon så att det blir ännu lättare att snurra ratten? Min fru har lite krämpor och skulle uppskatta det.
Bor på Cypern och kör <<SAAB 9-5 SE '98 • automat • högerstyrd • steg 1 220bhp • TD04 turbo >> & <<SAAB 9-5 Vector '06 • automat • 2.3l motor • TD04 turbo • högerstyrd • steg 1 270bhp, 420Nm>> (Och frugan tjatar om en cab)
Styrservon kan du nog inte göra mycket med, om den inte är trasig.
Smalare hjul däremot kan vara en lösning. Tycker själv att 9-5 med 205/55 R16 är fruktansvärt lätt att styra.
och rätt fälgar, fälgar som breddar mer gör det också med tungstyrt samt högt lufttryck i däcken.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Även skillnad på nya färska däck och gamla slitna.
Det borde vara möjligt att öka servotrycket genom att mixtra med tryckbegränsningsventilen.
Har ingen uppfattning om det kommer ge önskat result, ens är möjligt eller vilka ev nackdelar det medför
9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07
Osäker på just 9-5 men andra saabar har en reduceringsventil i servopumpen. Med den borttagen eller modifierad går det att få mycket mer servoverkan.
Har kört på 9000 och og9-3 med detta. Inget man vill ha när det går undan för man förlorar mycket känsla, men det låter ju inte som att det är prioriteringen i det här fallet.
Mvh
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Man tycker det borde gå att öka servotrycket. Det är ju det som är olika i tex bilar och lastbilar för att ta ett grovt exempel.
Bor på Cypern och kör <<SAAB 9-5 SE '98 • automat • högerstyrd • steg 1 220bhp • TD04 turbo >> & <<SAAB 9-5 Vector '06 • automat • 2.3l motor • TD04 turbo • högerstyrd • steg 1 270bhp, 420Nm>> (Och frugan tjatar om en cab)
Ja, man kan svarva ned torsionsstaven något (några tiondelars millimeter upp till någon enstaka mm), då blir servoverkan kraftigare. Detta är en vanlig åtgärd vid handikappanpassning av bilar.
Det är när torsionsstaven vrids som olja matas till servots cylinder, och ju lättare det är att vrida denna då man snurrar på ratten ju mer servoverkan får man.
Tack!
Bor på Cypern och kör <<SAAB 9-5 SE '98 • automat • högerstyrd • steg 1 220bhp • TD04 turbo >> & <<SAAB 9-5 Vector '06 • automat • 2.3l motor • TD04 turbo • högerstyrd • steg 1 270bhp, 420Nm>> (Och frugan tjatar om en cab)