Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Byta olja i diffen NG9-3 XWD

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Jönåker
    Inlägg
    111

    Byta olja i diffen NG9-3 XWD

    Hej!

    Nyligen köpt en Saab 9-3 XWD (V6) 2010, 8900 mil. Köpte den med med oljud från kardan som visade sig vara ett stödlager som skurit, tyvärr så måste man ju byta hela kardan i ett paket. Sagt och gjort, när jag ändå skulle lägga ut så mycket pengar och hade läst här om problem med oljan i diffen så frågade jag Saabverkstaden om det inte vore en idé att också byta oljan till diffen. Verkstaden höll med, förstås! Men det var dyrt! Skit dyrt! 6000kr. Då är det total rengöring med sköljning osv, inkl. allt excl. kardan förstås som gick på 9000kr för den som undrar!

    Till saken för allt är fixat och betalt och det går inte att ha ogjort, känns ju helt ok med en tipp topp bil MEN, Saabverkstaden tycker jag ska göra detta vart annan service vilket jag "gärna" gör om det är nödvändigt men när jag läser närmare här på forat så verkar det funka bra med partiellt byte och inte ett fullständigt byte som jag gjorde.

    Vad säger ni? Dumsnålt eller fullt rimligt att inte lägga ut 6000kr vart annat år? Gärna erfarenheter.

    //MeJÄ
    Senast redigerat av Trooper den 2015-03-10 klockan 15:39.
    9-5 SC 2.3t Vector Bio -08
    9-3 SC 2,8T Aero XWD -10

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Fick problem med min 2,0T XWD eLSD SC vid ca 8000 mil och åkte genast till MapTun i Örebro, som talade om att numera ska oljan i bakaxeln bytas. De fixade detta och sedan har det gjorts vid varje service. Bilen gick problemfritt efter bytet och XWD:n är fortfarande helt problemfri nu efter 15 000+ mil.

    Senast kostade bakaxelfixet mig ca 700 + moms. Din verkstad kanske är super och kan hålla din XWD i skick i evigheter, men rent spontant låter det som fruktansvärt mycket pengar. Det kanske finns skäl att undersöka om det finns någon annan verkstad som kan göra samma jobb för mindre pengar?

    Tyvärr är jag inte rätt person att säga vad som optimalt bör göras med XWD:n, men jag kommer iaf tills vidare att hålla mig till det som hittills fungerat finfint för mig
    Senast redigerat av JLSAAB den 2015-03-14 klockan 21:21. Anledning: Tillägg eLSD för jämförbarhetens skull..
    3 x ng 9-3

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2006
    Ort
    Jönåker
    Inlägg
    111
    Tack för svar!

    Om du har kört så långt med "endast" vad jag fattat partiellt byte så borde det gå för mig också. Kan nämna att enligt dem så skär inte diffen ihop pga. oljan utan man känner när oljan blir för gammal (klumpar ihop sig) enligt dem.

    Vill tillägga att jag litar på de de gör då det är en "känd" saabverkstad, de nämnde också om partiellt byte och att det är ett "enklare" byte. Kollade en extra gång på fakturan och jag hade fått betala för en hel liter olja men det som kostade vad arbetstiden. Vet att de öppnade diffen och rengjorde så de sög inte bara ut det gamla.

    Får ta detta en veva till vid nästa servis och då rikta in mig på ett partiellt oljebyte...

    //MeJÄ
    9-5 SC 2.3t Vector Bio -08
    9-3 SC 2,8T Aero XWD -10

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Ja, det måste vara partiella byten det varit fråga om för min del. När problemen uppstod var de väldigt tydliga och det kändes som ett allvarligt fel. Kunde knappt tro det var sant att de försvann med ett oljebyte! Bilen har alltså gått ca 7 500 mil sedan dess, så de där oljebytena verkar ju göra susen. Har inte känt minsta antydan till problem sedan dess! Tror det finns andra här som är mer noggranna med skötseln av bakaxeln än jag, men jag känner mig trygg med den här åtgärden. Är för övrigt supernöjd med XWD-systemet, har svårt att tänka mig en vinterbil utan det nu
    3 x ng 9-3

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Byte packbox och bussning i diffen OG9-3
    Av Brisse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2012-06-20, 13:39
  2. Olja i diffen på automatlåda 9000
    Av Mats J i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-27, 08:04
  3. Diffen e kass OG900
    Av Chang i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-09-21, 19:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •