Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Kamkedja 9-5 -00

  1. #1

    Kamkedja 9-5 -00

    Hej forumet,

    Jag börjar med att ursäkta för ännu en kemkedjetråd, men det fanns för många för att kunna sålla fram något bra. Någon som kan något(inte jag mao) borde göra en FAQ för kamkedjan.

    Nu till mitt dilemma.

    Jag har en 9-5 Aero -00 som gått 20k mil. Hade den precis på service där min meck sa att det skramlade lite om kamkedjan. Han tyckte inte det var värt att byta, då kostnaden på bytet inte kan motiveras på en bil som inte är värd speciellt mycket.
    Jag frågade aldrig om han hade mätt hur mycket spännaren var ute, dumt nog. Men oavsett hur långt den var ute, rasslar det ju likt förbannat...

    Så, att byta skiten kostar väl en 10k eller inkl material & arbete? Vad tycker ni, är det värt det eller kör man på tills skrället brakar sönder och skrotar den då?
    Är det ens värt att försöka sig på att göra detta själv när man har tummen mitt i handen och ingen tillgång till vettiga verktyg etc?

    Kanske finns någon i sthlm-området som älskar att byta kamkedjor och vill komma förbi och fixa?:-)

  2. #2
    Jättesvår sits Har man tummen monterad i mitten på handen, inga verktyg och ingen plats och skruva på så är det nog bättre och köra tills det rasar (men hur kul är det?)
    Är bilen tokfräsch i övrigt kan det ju vara värt och kosta på den.
    Byta kedja är inte direkt svårt men tar lite tid, speciellt första gången. Delarna går lös på ca 3000kr.

    //Niclas

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    Om du vill att kedjan ska bytas men i övrigt ointresserad av själva bytet så ska du inte göra det själv.
    Vill du lära dig något samt är intresserad så tycker jag att du ska byta själv.
    Om du vill lära dig hur man gör så köp/låna en annan bil under tiden som du håller på och låt det ta den tid det tar.

  4. #4
    Fast det handlar om mer än att bara lära. Jag skulle gärna göra det, men skulle omöjligt kunna göra det själv. Jag är på den nivån att jag inte förstår steg-för-steg guiderna i Haynes boken...

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Newberger Visa inlägg
    Så, att byta skiten kostar väl en 10k eller inkl material & arbete? Vad tycker ni, är det värt det eller kör man på tills skrället brakar sönder och skrotar den då?
    Är det ens värt att försöka sig på att göra detta själv när man har tummen mitt i handen och ingen tillgång till vettiga verktyg etc?
    Vill du ha bilen kvar så får du väl byta om den är utsliten. Det kostar att ha bil, oavsett märke och hur ny den är, man betalar bara på olika sätt. 10k är i samma storleksordning som andrahandsvärdet sjunker på en ny V70 per månad första året...

    Om du letar och inte har bråttom så bör du kunna hitta någon som kan göra det billigare. Sedan, rassel är inte ett enkelt sätt att avgöra hur mycket kedjan är ute, kan inte ersätta en riktig mätning, skramlet kommer gradvis, beror delvis på oljan och det är svårt att på ljudet avgöra vad som är för mycket. Mät först!
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Men inte ens att mäta sträckaren ger ju hela svaret, det finns ju en balansaxelkedja åxå, som dessutom ofta pajar innan kamkedjan, och skicket på den är omöjligt att avgöra utan att öppna motorn.

    På tal om kamkedjan, min rasslar inte men det finns ett släpande ljud, jag antar att det är kedjan som löper längs plastguiderna. Är nånting fel?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    Får man verkligen kedjorna med tillbehör bytt för så lite som 10K, jag hittar ingen som gör det arbetet för den summan inklusive allt material,iaf inte med kvitto, runt 15 verkade de flesta vilja ha, de lite billigare verkstäderna ville inte ta jobbet, så jag tycker nog 10 inklusive material låter rätt billigt.

    På en 15år gammal bil hade jag nog funderat både en och två gånger, får ju ställas till hur bilen mår i övrigt, hur mår lager och kolvringar i motorn osv och om man vill ha kvar bilen en längre tid till.

    Att jämföra mot vad det kostar att köpa en ny bil tycker jag känns fel, det är ju fler aspekter man väger in där än enbart priset.
    Senast redigerat av Pumba den 2015-03-12 klockan 10:33.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Fast lagar man bilar kan man ju inte enbart titta på hur mycket de är värda...........man lär ju se på hela totalen vad man förväntas få ut av bilen i övrigt. Är det en skapligt fin bil man kanske har kostat på en del och man känner bilen och verkligen inte känner nå behov av att byta så tycker nog jag att man kan satsa 15k på en dylik reparation som ändå är en engångsgrej. Det är ju knappast nåt man får tillbaks om man säljer den en vecka senare men kan man få 5-10 år till ur den så är det ju småpengar. Finns ju nyare bilar där normalt kamremsbyte kostar de slantarna.............

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Fast lagar man bilar kan man ju inte enbart titta på hur mycket de är värda...........man lär ju se på hela totalen vad man förväntas få ut av bilen i övrigt. Är det en skapligt fin bil man kanske har kostat på en del och man känner bilen och verkligen inte känner nå behov av att byta så tycker nog jag att man kan satsa 15k på en dylik reparation som ändå är en engångsgrej. Det är ju knappast nåt man får tillbaks om man säljer den en vecka senare men kan man få 5-10 år till ur den så är det ju småpengar. Finns ju nyare bilar där normalt kamremsbyte kostar de slantarna.............
    Precis. Har man en ny bil och lämnar in den för service på en genomsnittlig verkstad så kan det lätt hända att verkstaden kommer tillbaka och säger att XYZ måste bytas omgående, och den kostar 10000:- ... 20000:-. I det läget har man i praktiken inget val. (Finns rätt många BMW-diesel-ägare som fått ett sådant samtal om insprutningspumpen och en summa över 50000:-, bara som perspektiv.)

    Därmed inte sagt att TS bästa lösning absolut är att laga, men det är däremot ett högst rimligt och normalt sätt att hantera situationen, och knappast något som bör höja ögonbrynen om bilen är frisk. Det kostar helt enkelt pengar att ha bil, oavsett vilken bil man har.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Precis. Har man en ny bil och lämnar in den för service på en genomsnittlig verkstad så kan det lätt hända att verkstaden kommer tillbaka och säger att XYZ måste bytas omgående, och den kostar 10000:- ... 20000:-. I det läget har man i praktiken inget val. (Finns rätt många BMW-diesel-ägare som fått ett sådant samtal om insprutningspumpen och en summa över 50000:-, bara som perspektiv.)

    Därmed inte sagt att TS bästa lösning absolut är att laga, men det är däremot ett högst rimligt och normalt sätt att hantera situationen, och knappast något som bör höja ögonbrynen om bilen är frisk. Det kostar helt enkelt pengar att ha bil, oavsett vilken bil man har.
    Mycket väl formulerat, håller med helt
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Fast lagar man bilar kan man ju inte enbart titta på hur mycket de är värda...........man lär ju se på hela totalen vad man förväntas få ut av bilen i övrigt. Är det en skapligt fin bil man kanske har kostat på en del och man känner bilen och verkligen inte känner nå behov av att byta så tycker nog jag att man kan satsa 15k på en dylik reparation som ändå är en engångsgrej. Det är ju knappast nåt man får tillbaks om man säljer den en vecka senare men kan man få 5-10 år till ur den så är det ju småpengar. Finns ju nyare bilar där normalt kamremsbyte kostar de slantarna.............
    Möjligt att det är så, men om jag för reparationskostnaderna kan köpa en nyare och bättre bil utan problem så väljer jag nog att göra så, en 15 år gammal 9-5a är ju inget under av säkerhet och det kan bli bra mycket mer än att byta kamkedja, turbon kan ju gå 2 veckor senare på en så gammal bil, och ja hur ska man resonera då om man redan betalt mer än bilens värde på kedjebyte, lägga bilens värde en gång till på turbobyte?

    Nja någonstans måste man ju dra gränsen när man ska sluta lappa på en gammal bil, en vanlig standard 9-5 från 00 har ju inte något speciellt som gör att den är värd att laga.
    Ett kedjebyte och ett turbobyte tillsammans kostar ju ungefär det samma som att köpa sig en 9-5a från 2006 utan kedjeproblemen, dessa handlas ju neråt 30 för inte allt för utslitna exemplar, dock så brukar dessa gå hyfsat fort på blocket, om det nu är 9-5 man vill ha.
    Senast redigerat av Pumba den 2015-03-12 klockan 17:51.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Pumba Visa inlägg
    Nja någonstans måste man ju dra gränsen när man ska sluta lappa på en gammal bil, en vanlig standard 9-5 från 00 har ju inte något speciellt som gör att den är värd att laga.
    Jo, och alla drar gränsen olika. Var man drar gränsen beror nog på vad man anser är ett vettigt alternativ. Att ha som princip att göra sig av med en bil där reparationen kostar mer än bilens värde kan vara fel om man istället går och köper en nyare bil som har en värdeminskning på någon tusenlapp eller två i månaden. I rena kronor blir det ju faktiskt billigare att laga bilen för säg 20k och köra med den ytterligare två år om bilen för övrigt är i gott skick.

    Sedan kanske man är sugen på en nyare bil - då ska man såklart köpa det, men inte motivera det med rent ekonomiska argument.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404
    Citat Ursprungligen postat av Pumba Visa inlägg
    Möjligt att det är så, men om jag för reparationskostnaderna kan köpa en nyare och bättre bil utan problem så väljer jag nog att göra så, en 15 år gammal 9-5a är ju inget under av säkerhet och det kan bli bra mycket mer än att byta kamkedja, turbon kan ju gå 2 veckor senare på en så gammal bil, och ja hur ska man resonera då om man redan betalt mer än bilens värde på kedjebyte, lägga bilens värde en gång till på turbobyte?

    Nja någonstans måste man ju dra gränsen när man ska sluta lappa på en gammal bil, en vanlig standard 9-5 från 00 har ju inte något speciellt som gör att den är värd att laga.
    Ett kedjebyte och ett turbobyte tillsammans kostar ju ungefär det samma som att köpa sig en 9-5a från 2006 utan kedjeproblemen, dessa handlas ju neråt 30 för inte allt för utslitna exemplar, dock så brukar dessa gå hyfsat fort på blocket, om det nu är 9-5 man vill ha.
    Tyvärr så stämmer det inte att nyare 9-5 är befriade från kedjeproblem.
    Jag bytte nyligen kedjetransmissionen på en välservad (enl. bok) 2007 med 10 800 mil )
    Kedjesträckaren var ute 16 mm & balanskedjans sträckare max..
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Vi hoppas att det var ett undantag som bekräftar regeln att det blev bättre efter 2004
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av RALLYCROSS Visa inlägg
    Tyvärr så stämmer det inte att nyare 9-5 är befriade från kedjeproblem.
    Jag bytte nyligen kedjetransmissionen på en välservad (enl. bok) 2007 med 10 800 mil )
    Kedjesträckaren var ute 16 mm & balanskedjans sträckare max..
    Min 2008a har gått 21000mil och är på typ 12mm nått sånt (kommer inte ihåg exakt) när jag mätte för nått halvår sedan.
    min 2003 var strax under 15mm på samma miltal.

    Men samtidigt om du köper bil så kan du ju mäta, jag skulle personligen inte köpa en 9-5a till "normalt" pris där jag blev vägrad att mäta kedjan, det tar inte många minuter så får man nej på det så tolkar jag det som att kedjan är slut.

    Sen behöver man ju inte köpa Saab, men man kanske ska passa på medans det finns några kvar.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404
    Har även bytt på en -06 som gått nånting på 13 tusen mil.
    Kedjesträckaren var ute 12 mm, men skulle byta kolvar och hade en liten känsla..
    Även denna var balanskedjesträckaren ute max och balanskedjan hade börjat nöta i transmissionskåpan på insidan.
    Sen så har jag bytt på en 2005:a som hade gått ca 17 tusen mil, där var det egentligen bara sträckaren som var ute 16 mm.
    Däremot kom det en kund till jobbet igår som har en 2005:a som i skrivande stund gått ca 29 500 mil utan konstigheter.
    Plus att jag innan årsskiftet bytte på en väns kombi årsmodell 1999 med 34500 mil på mätaren, där var det dags med båda iallafall; -) (oljan bytt var 1000:e mil.)
    Mao så kan man säga att skötseln är viktig men tyvärr ingen garanti.
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  17. #17
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    876
    jag kapa min balanskedja, finns ingen nytta att ha den där om just därför att "kör känslan" men ja märkte inget direkt på min 9-5 02.




    Jag har nu fått bekräftat av flera bland annat mig själv som upplevt det. Använder du inte super lock lim alltså riktiga grejer på dreven som driver balanskedjan så har du otur så kan skruvarna skruva ur sig själva och det hände på en väns bil och min så då drog vi skruvarna så vi trodde blocket skulle spricka. Men skruven hade skruvats ur och drevet stod på sne neråt så kedjan va nära på att hoppa. Är du inte petig med körkänsla, kapa skiten och plugga hålen.

    Här nämns hur skiten uppstod men tyvärr är videon borta.
    http://forum.saabturboclub.com/showt...kiva)-9-5-2002


    det var riktigt nära att kedjan hoppa och det hade blivit skit av allt.
    Så att använda "bra" lim och dra fast "hårt" är lite risk ändå. Skrev inlägget om problemet på Saabs Facebook och flera stycken hade fått samma upplevelse varav två motor ras.

    Så klipp kedjan om du vill va säker.

    kan fota nästa gång jag är i garaget hur kedjan ser ut, den har slipats ner pga av det lösa drevet så kedjan är tunnare än nånsin.
    Fick aldrig problem med oljetrycket eller lampan men det lät precis som rassel från kamkedjan. Dock när vi öppna kåpan fick vi en chock. vi använde ett special lim som kosta flera hundra som de använder på flygplan, tr

    trots det och åtdragen skruv så sket det sig än då.

    kan väl säga också att min kamkedja är ny med alla släpor/ sträckare och trots det har jag ett rassel när bilen stått längre tid och vi kallstart har jag ett 7-9 sekunders skrammel (kedjan) tills oljan trycks upp där så blir det tyst. vid ventilkåpan.
    Senast redigerat av toorp den 2015-03-14 klockan 18:34.
    Saab 9-5 Steg 1, Saab 9-5 Steg-1 51.000 mil
    9-5 2,3t EX59 T5 botten.
    9-5 02 R.I.P

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 502
    Medlem#
    9481
    Sen så kan man ju fundera lite på tex följande:
    http://www.blocket.se/alvsborg/Nyren....htm?ca=17&w=3

    Det är billigare än att lämna bort för kedjebyte, och då är hela motorn med lager osv renoverad, dock en summa för att få den monterad, men monterad och klar för strax kring 20, kan jag iaf tycka det skulle kännas bättre än 15 för att bara byta kedjan.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  19. #19
    Tidigare såg jag att Maptun sålde fabriksnya 2,3 litersmotorer för 17.495:- men tycks vara slut nu...

Liknande ämnen

  1. Kamkedja 9-3 2,8t
    Av wankel89 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2015-02-15, 11:51
  2. Kamkedja 95
    Av slin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-30, 10:07
  3. Kamkedja
    Av rjonsson22 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-17, 21:15
  4. Kamkedja 9k
    Av TSHT i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-05-06, 12:55
  5. Kamkedja
    Av Fernis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-01-10, 17:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •