Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 27 av 27

Ämne: FAQ: Byta Saab-emblem utan att repa lacken

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    400
    Medlem#
    10015
    Emblemet jag fick till min var typ en plast hinna över,
    Inte som till en og9-5 jag hade som va lackat..

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    758
    Citat Ursprungligen postat av Etnoy Visa inlägg
    Jag tänkte visa hur jag bytte emblemet på motorhuven på vår Saab 9-5 från 2002. Även om du har en annan bil tror jag att de flesta emblemen sitter fast på liknande sätt. Denna metod är helt säker och kommer inte repa lacken. Följer man däremot WIS och använder en metallspackel är det stor risk att man skadar något.

    Tidsåtgång: Kanske 30 minuter per emblem om man gör det noga.

    Verktyg som behövs:
    Tandtråd (eller fiskelina, men då behöver du nog handskar)
    T-sprit
    2st microfiberdukar
    Mild avfettning eller såpvatten

    Så här såg det gamla, fula emblemet ut, nästan 13 år gammalt:



    Det första steget, borttagandet, är det som brukar orsaka mest problem. Använd inte skruvmejsel, kniv, brytverktyg etc. även om du skyddar lacken med t.ex. tyg. Det finns fortfarande risk för lackskador på grund av den stora kraften som krävs för att slita loss limmet. I stället använder du tandtråd som du för in bakom emblemet. Använd en sågande rörelse och gå runt hela emblemet. Tänk på att det är ganska mycket lim som sitter, du måste såga tills tandtråden kommer nästan till mittpunkten. Det kommer komma ut en del äckligt, gammalt lim som kletar så byt tandtråd efter ett tag. Det känns precis som när man använder tandtråden på tänder, eller hur?

    Tandtråd är ofta belagt med någon slags fluor-liknande klet som lämnar lite kladd på lacken, men det är ingen fara eftersom vi torkar rent med t-sprit senare.
    När du till slut sågat rent bör du kunna ta tag i emblemet och dra rakt ut. Går inte detta ska du försöka såga mer och se till att du tagit dig igenom allt lim (det sitter förvånansvärt mycket).

    När du drar bort emblemet ser det ut så här:




    Nu ska vi tvätta rent på lacken. Använd en ren microfiberduk, inte papper eller något som repar. Spreja på lite såpvatten eller mild avfettning och tvätta försiktigt utan att gnugga. Du kommer bara få bort smuts i detta steg, inte gammalt lim. Efter detta steg ser det ut så här:


    Nu ska vi ta bort det gamla limmet. Ta en ny ren microfiberduk och häll på lite T-sprit. Nu börjar du försiktigt lösa upp limmet genom att gnugga sprittrasan mot limmet. Detta kommer ta ett tag, så stressa inte. Sakta men säkert kommer du att lösa upp resterna. Till slut kommer du landa i detta:


    Nu är det bara att klistra på det nya emblemet. Dra bort skyddsplasten och klistra fast. Färdigt!


    Njut av ditt nya emblem och repfria lack


    Kommentera gärna nedan om du har förslag på förbättringar eller om du följt denna FAQ. Glöm inte bort att jag nyligen skapat en youtube-kanal där jag lägger upp sådan här reparationstips på engelska. Följ även min projekttråd
    Jag slet bort mitt och limmade dit nytt. Det tog 30 sekunder.

    Detta utan tandtråd från NASA faktiskt.

    /Lufto

  3. #23
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Tyvärr så verkar kvaliten på orginal märkena inte blivit bättre.
    Min flagnade efter ett år....undrar om det är 1 års garanti på dom ;-)

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Till 9-5? Eller 9000?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #25
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Om de flagnade på ett år...säker på att du fick original? Fruns 9-5 från 2006 har originalemblemen kvar och de ser inte helt illa ut!
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  6. #26
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Ett orginal emblem 9-3 märke som användes till 9000 (huvemblemet), tror att det kan vara biltvättar dom inte tål.
    Jag är väl undantaget på Forumet som inte handtvättar bilarna.
    Ett emblem som har fungerat är det jag köpte som fälgkåpa och plockade bort och satte i rumpan på 9000.

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    343
    Medlem#
    -
    Fick just ett nytt Saab Scania emblem till min OG900 och hittade denna tråd. Total avsaknad av nån form av tejp. Men jag kan väl lägga egen har mycket kvar av den tejp som hjälper att hålla fast jalusin.

    Men antar ett riktigt originalemblem skulle haft färdigt med tejp? Köptes på ebay från england.

    P.S. Tricket med skruv funkade riktigt bra
    X6hLQhih.jpg GMEX040h.jpg
    Senast redigerat av FinnTurbo den 2023-10-06 klockan 14:00.
    Saab 900 T16 -1990

Liknande ämnen

  1. byta/repa trasig ABS-pump Saab 9000 1991
    Av montecarlsson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-12-20, 23:33
  2. Ta bort repa i lacken
    Av cokeisit i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-21, 11:15
  3. Dubbla pipor på en 9³ aero og/ Repa i lacken-> hur fixa
    Av TaNKeRPiDDe i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-02-23, 19:04
  4. Gra rent slutrör, utan att repa?
    Av shoei i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-01-28, 17:18

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •