Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: 9-5 Aero -01 Väghållning, nästa steg?

  1. #1
    Grundladd Odes avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    127
    Medlem#
    9525

    9-5 Aero -01 Väghållning, nästa steg?

    Har en 9-5 Aero kombi -01 (239457 på mätaren) som jag gjort en del uppdateringar på:
    Nytt:
    KONI FSD dämpare (+nya konsoller/bussningar bak), KH-stag, chassibussningar (10) på länkarmar bak, nya bussningar i övre/nedre fästpunkter för hjulnav bak, bussningar för KH bak. Sommardäck, 4-hjuls inställning. Skivor+klossar runtom. Växellådsolja x 2, värmekran på brandvägg, bränslefilter

    Har ett set fjädrar som skall ha gått färre mil än nuvarande som skall på. Mild uppgradering av mjukvaran är gjord.

    Har uppgraderingssats för vevhusventilation som ligger redo vid nästa olje-byte (Speedparts 53.1200 & 53.1205)

    Målet är att ha en bruksbil i bra skick med uppgraderad vägkänsla som fortfarande funkar att köra dagligen med. Dvs inga Powerflex Black Series produkter.

    Min fråga är nu vilka preventiva uppgraderingar man kan göra för att förbättra tillförlitlighet & körkänslan (sänkning inte aktuellt) utan att den blir odräglig att pendelköra. Är beredd att ta viss nedgradering av bekvämlighet (köpte Aero av en anledning).

    Kan man gå över till Powerflex på motorbussningar/subframe fram utan att det blir odrägligt?

    Bussningarna till KH fram (3, PF.5742) är ett naturligt nästa steg. Något annat som ni kan rekommendera?

    Har ej tillgång till press utan ett vanliga handverktyg huvudsakligen.

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220
    Nya dämpare fram är ingen dum idé, bilen kan annars kännas lite små skum på vägen när bak är fina och fram slitna.

    PF bussningar till länkarm fram skulle ja satsa på.
    PF till subramen lär nog ge lite mer vibrationer i bilen om du inte vill ha det så satsa på nya orginal.
    Motorbussningar finns inte i PF förutom staget till lådan, och skulle satsa på PF till det staget gör mkt för växlingar om du har manuell även en hel del om du kör automat.
    Bilen är 14år gammal så motorbussningarna lär vara slita lr kanske rent av trasiga, har man inte en riktigt strikt budget så skulle ja inte tveka att byta ut dom.

    Sist men inte minst ett fjäderbensstag gör massor till det bättre på en 9-5a.

    Med allt det fixat så kommer bilen kännas som en ny bil på vägen.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Grundladd Odes avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    127
    Medlem#
    9525
    Tack för det snabba svaret :-) Dämparna är nya runtom :-)

    Låter som jag är på rätt väg i alla fall. OK motorbussningarna (som kallas "motorkudde" http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...orupphangning/) tillkommer.

    Vad det gäller PF länkarm så gissar jag att du avser 1 & 2 av Powerflex? Får klura hur långt jag vill gå gällande subramen. Har manuell så det blir PF till staget, tack för tipset :-) har kollat på fjäderbenstag flera gånger men då vet jag att det kan vara värt det. Tack igen. Återkommer när åtgärder är genomförda.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Ode Visa inlägg
    Har manuell så det blir PF till staget, tack för tipset :-) har kollat på fjäderbenstag flera gånger men då vet jag att det kan vara värt det. T
    Det skall tydligen passa med momenstagsbussning från diesel som är lite mjukare än bensinarens, ring och kolla om du är osäker. Resultatet blir mycket bättre än slitna original.
    Vi är flera som har stag som upplever att bilen blir aningens mer vinsdänslig, så det finns både för och nackdelar att avväga.
    Nästa steg är se till att du köper bra och stabila däck när det blir dags för däckbyte. Dvs ett däck med en stabil stomme.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Finns det nån rimlig teknisk förklaring till varför bilen blir mer vindkänslig med fjäderbensstag? Jag säger inte att ni har fel men vill gärna förstå varför
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Inte vad jag vet, slitna stötdämlare gör ju bilen mer vindkänslig så detta låter tokigt och jag trodde jag inbillade mig men det är fler som säger samma sak.
    Dock inget stort men det är ändå något jag ycker mig uppleva.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Grundladd Odes avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    127
    Medlem#
    9525
    Det kan ju vara så att chassiet är designat för att flexa en del (för komfort samt att just undvika vindkänslighet) och om man styvar upp det med ett fjäderbensstag så blir den känsligare i reaktionerna, dvs att man märker yttre påverkan tydligare som karossen tidigare flexat bort? Bara en tanke.

  8. #8
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av Ode Visa inlägg
    Det kan ju vara så att chassiet är designat för att flexa en del (för komfort samt att just undvika vindkänslighet) och om man styvar upp det med ett fjäderbensstag så blir den känsligare i reaktionerna, dvs att man märker yttre påverkan tydligare som karossen tidigare flexat bort? Bara en tanke.
    Tänkte precis detsamma.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #9
    Grundladd Odes avatar
    Reg.datum
    mar 2012
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    127
    Medlem#
    9525
    Sitter man hemma o är förkyld så får man drömma sig bort till uppgraderingarnas härliga himmel istället. Det blev en diger shoppinglista:

    Motorkudde Bakre (51.9173) 700:-
    Höger (51.9140) 1200:-
    Vänster (51.62021) 740:-
    Momentstag (51.0685) 420:-
    Motorstag bussningar (PF.0685 & PF.0686) 500:-

    Subfram bussning original Bakre (85.8609) 150:-
    Subfram bussning original Övrig (85.6923) 350:-

    Främre bärarm bussning (PF.6899) 700:-
    Krängninshämmar bussningar fram (PF.9803) 400:-
    Styrväxel bussning (PF.3511) 400:-

    Summa ~5 500:-

    Som jag ser det så "måste/bör man" byta allt utom främre bärarm bussning då subframen ändå är nere. Om man inte är sugen på att plocka ner den flera gånger :-P

    Är dock lite osäker på skillnaden mellan momentstag (51.0685) & Motorstag bussningar (PF.0685 & PF.0686). Är de verkligen olika saker?

    Då fjäderbenstag är bland det enklare att eftermontera (& "dyrt") får nog det vänta tills man märker vad ovan ger för resultat. Förhoppningsvis en slick/tight känsla i styrning och växling. I så fall nöjer jag mig nog med det.

    Någon som vet om Speedparts brukar vara med på Bilsportmässan på Elmia? Om man kan shoppa där till lite bättre priser?

  10. #10
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220
    Momentstaget är ett nytt stag med original bussningar och det behöver du inte köpa du har ju redan ett stag på bilen

    Och subram bussningar kan du köpa 4 i en sats blir billigare än köpa dom st
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/sa...4_4566923.html

    Sen har du missat denna.
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...pff66-205.html

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  11. #11
    Jag har tittat på några olika fjäderbensstag till og9-5 och så som dom är konstruerade tar dom väl egentligen bara rent dragande/tryckande last.

    Är iden att hindra fjädertornen från att röra sig ihop eller isär i sidled? Det är väl i den riktningen bilen är svagast, tornen kan ju knappast flexa framåt-bakåt eller uppåt-neråt, och i dom fallen skulle inte staget göra nån nytta ändå..

    Om det nu är ren drag/tryck borde man väl kunna snitsa ihop ett eget rätt enkelt med ett rör och ett par uniballs?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Är iden att hindra fjädertornen från att röra sig ihop eller isär i sidled?
    Det är cambervinkelförändrangar man vill förhindra med ett stag mellan stötdämpartornen.
    Castervinkeln är inte lika noga på en en bil men mycket viktig på en MC
    På en Kadett GSI 16V jag hade för länge sedan hade jag stag både fram och bak samt fram under mellan bärarmarna och det gjorde en enorm skillnad på hela vridstyvheten på karossen.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220
    Här är en rätt bra illustration.
    http://www.ultraracing.my/home/knowl.../how-it-works/

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

Liknande ämnen

  1. Nästa steg i chassiuppgraderingar og9-3 Aero
    Av MicEE i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-11-23, 21:51
  2. Vad är nästa steg...nu inne på E85
    Av Mcgromit i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2009-06-04, 12:07
  3. nästa steg i trim ng 900
    Av Tim900turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-10-01, 22:50
  4. Vad är nästa steg
    Av overlake i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-06-28, 11:02
  5. Nästa steg i trimning?? og 900-80 T8
    Av Lazer 9000 turbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-08, 13:02

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •