Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Turbon sönder, kört för långt mellan service

  1. #1

    Turbon sönder, kört för långt mellan service

    Turbon har antagligen gått sönder på min 9-5 -00 2.3 t den ryker riktigt mycket.
    Har förstått att detta går på Saabs motorgaranti men när jag köpte bilen hade den servats på 7000 mil och jag bokade tid för service när indikatorn blinkade och det var vid 10000 mil.

    Nu får jag inte ut ny turbo pga att det gått 1000 mil för mycket mellan service tillfällena.

    Är det helt kört?

    I så fall kan man köpa begagnat?

    Tacksam för svar
    En som inte vet nåt om bilar.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Japp, helt kört bör det vara tyvärr.

    Turbo begagnad kan du köpa hos www.sdcc.se

    Om du hade öppnat service och instruktionsboken en sväng och läst lite så hade du med lätthet kunnat klurat ut hur serviceintervallräknaren fungerar och även sett vid vilket nästa miltal bilen skulle in på service.

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    596
    Hej,

    vanligtvis kollar jag på SDCC (www.sdcc.se) då jag letar efter delar till min Saab. De har från lösa till kompletta aggregat liggandes.
    Annars säljs det aggregat här via Säljforum, alternativt ibland på blocket.se
    Ditt aggregat är väl Mitsubishi TD04HL-15t 5#.

    En fråga angående service-intervall: hade du bilen mellan 7000 och 10.000 mil?
    Instruktionsboken anger väl service antingen pga. miltal eller tid.
    Jag har för mig att det att service ska göras årligen eller var 2000:e mil.
    Därmed faller deras argument om 1000-mila intervall. Dock förefaller ju det som det gått mer än 2000 mil mellan service (7000-10000) och även mer än ett år. Mellan 7 och 10k ligger ju 9000 service, och mekarna brukar ta en titt på aggregatet om jag inte missminner mig.

    Dock en fråga: skall inte indikation om service ljuda om lång tid gått mellan service?

    Hoppas det hjälper.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2004
    Inlägg
    596
    Shit, läste inte Ryddes svar, när jag skrev mitt. Sorry. Lite upprepning.

  5. #5
    Jag köpte bilen när den gått 9000 mil och skulle naturligtvis ha kollat när senaste servicen gjordes men det gjorde jag inte. Jag kör tills det lyser eller varnar... kan inget om bilar!

    Indikatorn började lysa vid 10000 mil så då lämnade jag in den.
    Den var servad hos Saab vid 7000 mil så då borde den väl ha indikerat service vid 9000 om jag förstått det hela rätt och om Saab gjort rätt...

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 955
    Medlem#
    4181
    Citat Ursprungligen postat av JPR
    Ditt aggregat är väl Mitsubishi TD04HL-15t 5#.
    Är det inte Garrett GT1752S a.k.a GT17?
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av Einar
    Jag köpte bilen när den gått 9000 mil och skulle naturligtvis ha kollat när senaste servicen gjordes men det gjorde jag inte. Jag kör tills det lyser eller varnar... kan inget om bilar!

    Indikatorn började lysa vid 10000 mil så då lämnade jag in den.
    Den var servad hos Saab vid 7000 mil så då borde den väl ha indikerat service vid 9000 om jag förstått det hela rätt och om Saab gjort rätt...
    Det var inte för att vara elak eller nåt sånt. Men om man köper en grej för 100-300hundra tusen så kan man ju iaf slå upp boken och kolla lite. Om inte annat för att lättare kunna bedöma skicket på produkten man ska handla, det är ju liksom rätt så mycket pengar ändå..

    Surt sa räven iaf, ring och prata med SDCC, de vet vad du ska ha för turbo, lämna sedan iväg det till en mekanikerkunnig kompis så slipper du "billigt" undan.

    /Rydde

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2005
    Inlägg
    27
    Går de inte att renovera turbos??
    Saab 93 Sport cupe
    Steg 1 235Hk

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Speedparts tar 5.350:- för GT17 och 5.700:- för TD04 minus 10% rabatt på utbytesagg beroende på vad du har. De skickar ett nytt/renoverat till dig. Sedan monterar du om det och skickar tillbaka ditt trasiga.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  10. #10
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    7 015

    Re: Turbon sönder, kört för långt mellan service

    Citat Ursprungligen postat av Einar

    I så fall kan man köpa begagnat?

    Hej !

    Skulle avråda ifrån att köpa begagnat när det gäller turbon till din bil.
    Då den modellen av turboaggregat som sitter på din bil går sönder lite oftare än genomsnittet är ju risken att en begagnad turbo kanske inte håller så länge den heller.

    Turbon som sitter i 9-5Aero är däremot stryktåligare och en sådan skulle jag inte tveka till att köpa en begagnad, fast då måste man byta lite rör också.

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norderåsen
    Inlägg
    3 670
    Rätta mig om jag har fel men turboaggregaten räknas väl inte in i den 8-åriga motorgarantin?

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Älmhult
    Inlägg
    1 374
    Medlem#
    1774
    Jopp, det gör det....

    Johan!!
    Ng900 2,3T 541hk
    Ng900 2,3T 501hk Budget
    9-3 Cab 2,0T Aut 2011
    Tiguan TSI190 DSG R-line

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    240
    Ja då måste dom ha olika garantier för jag köpte min 9-5 2.0t 01 då hadde den gått 9200mil och nyservad när bilen paserat 9900mil så gick turbon och jag fick svaret att den inte täcktes av garantin .
    om någon har fått turbon bytt med garantin skriv gärna då skall jag fan klaga hos saab!!!

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    1 005
    Turbon tar Saab i vissa fall. Krävs att oljesilen är igentäppt.
    Innan byte måste alltså tråget väck för att kolla silen.

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Hej,

    Som TD04 säger, satsa på en TD04HL-15T #5 från en 9-5 Aero istället. Finns säkerligen på SDCC el. på annons. Lite rörbyte krävs, men det är det värt. Sedan kan du passa på att byta till en programvara från en Aero så har du fått lite "på köpet" så att säga...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    8
    Hej

    Jag bytte min turbo i höstas, men jag fick tillbaka allt retroaktivt för en månad sen. Det var inga problem på saab i Karlskrona.
    9-5 aero -03

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Citat Ursprungligen postat av Einar
    Jag köpte bilen när den gått 9000 mil och skulle naturligtvis ha kollat när senaste servicen gjordes men det gjorde jag inte. Jag kör tills det lyser eller varnar... kan inget om bilar!

    Indikatorn började lysa vid 10000 mil så då lämnade jag in den.
    Den var servad hos Saab vid 7000 mil så då borde den väl ha indikerat service vid 9000 om jag förstått det hela rätt och om Saab gjort rätt...
    Det var inte för att vara elak eller nåt sånt. Men om man köper en grej för 100-300hundra tusen så kan man ju iaf slå upp boken och kolla lite. Om inte annat för att lättare kunna bedöma skicket på produkten man ska handla, det är ju liksom rätt så mycket pengar ändå..

    Surt sa räven iaf, ring och prata med SDCC, de vet vad du ska ha för turbo, lämna sedan iväg det till en mekanikerkunnig kompis så slipper du "billigt" undan.

    /Rydde
    När man köper något för 100-300 k så borde en sån skitsak som serviceindikatorns intervall fungera. Är det någon som har en sån som funkar? Min brukar tändas ca 300-400 mil efter service trots att jag sagt till Saabverkstaden vid varje service att fixa detta.

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Men läs på hur den fungerar istället, det står i instruktionsboken. Istället för att bara sitta och vänta på att lampan lyser....
    Man kan ju aldrig lita på en funktion om man inte förstår den

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Men läs på hur den fungerar istället, det står i instruktionsboken. Istället för att bara sitta och vänta på att lampan lyser....
    Man kan ju aldrig lita på en funktion om man inte förstår den
    Jag vet hur den funkar.
    Tycker du det är bra att den funkar som den gör? En normal funktion hade varit att den lyser när det är dags för service, är det för mycket begärt enligt dig?

  20. #20
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    En serviceindikator går ju endast efter vissa parametrar som ska bli uppfyllda, jag litar fan inte på en sån... Oljan ska bytas MAX var tusende mil i min bil som är trimmad och körs mycket korta sträckor utan driftstemp, så är det bara. Men så har jag inga problem med oilsludge eller dålig kamkedja eller att den drar olja... Ett intervall på 1000mil kommer inte min serviceindikator att ge mig alltså efter att ha kollat vilka villkor den vill ha uppfyllda så kan jag snabbt bestämma mig för att inte lita till den..

    Eftersom jag inte brytt mig om den på länge så har jag inte 100% koll på vilka parametrar den går efter, antar att det är 365 dagar ELLER 2000mil ? Nåt sånt va? Det är ju upp till var och en att bedöma om det är tillräckligt ofta. Att din inte "fungerar" kan mycket väl också bero på att din verkstad inte sköter sina kort rätt och ser till att den blir nollad vid service, tänkt på det ?

    Mvh Rydde

Liknande ämnen

  1. Kort eller långt flexrör på avgassystemet?
    Av -Rickard- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-04, 09:09
  2. Köpa 9-5 BP, långt mellan service?
    Av jonnyl i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-03-13, 13:53
  3. Saab 9-5 som kört lite för långt
    Av Krantz i forum Tidsfördriv
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 21:09
  4. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-10-28, 00:35
  5. Vad har jag kört sönder nu då?
    Av SF i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-06-20, 21:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •