Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Köpa begagnad 9-5a (00).

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Köpa begagnad 9-5a (00).

    Hallå!

    Är helt ny på forumet och på "flygplan" Kollade på en Saab 9-5a idag, tycker den verkade ganska fin faktiskt. Det som inte va så bra var ju självklart en helt svart ACC panel, tror det va två pixlar som fungerade. Det pep någonstans någongång i kupén när jag startade bilen, tror det var på just den ACC panelen för det slutade när jag tryckte på "clear".
    Kan det vara någon jobbig felkod som finns dold iom detta? Förar el-hissen fungerade inte heller, vad kan detta bero på? Sen var det ju det jag blev mest tveksam över, det känndes som att den tappade kraft eller ryckte vid 3,500-4,000 varv för att sedan fortsätta accelerera. Detta var vid fullgas acceleration. Annars tycker jag den var väldigt rapp, har väl iofs inte så mycket att jämföra med (Volvo 850-GLT).
    Sen fanns det lite rost vid hjulhusen bak, knappt att det syndes, men man såg att det var på g unde rlacken. Sen fanns det ju självklart längst ner på hundbenen, kanske 2x2 cm.

    Den har inte gått jättelångt 21xxx mil. Men hon och hennes man verkar inte vara så intresserade att hålla efter bilarna, de lämnade i princip bara in bilen när det var något fel på den. Frågade inte om oljebyten. Kanske var lite dumt. Men de sa att gubben som hade haft den innan var en riktig pedant som skötte bilen väldigt bra. Hon sa att hon fått byta koppling för att dottern kört med idragen handbroms (?), tändningslåset även bytt. Hon sa även att hon fick fylla på olja lite nu och då, typ var tredje/fjärde tankning. Tror även den har varit avställd ett tag. Den besiktades i februari i år,men besiktningen håller bara till sista oktober i år. Sommardäcken va helt sopslut också!

    Vad tror ni om den här bilen? Vet att det är väldigt lite information men skriv frågor om ni har några så ska jag försöka svara på dem.

    Dom begär 13 000kr för den här bilen!

    Mvh Andreas

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Hejsan. Det är väldigt svårt att ge ett nyanserat svar utan att ha sett bilen själv. Men av det du skriver och med tänkte på utbudet så hade inte jag gett mer än 8 för den. Den låter ju helt enkelt inte som en välskött bil.

    Service är ju A & O på modellen. Och jag hade hellre köpt en som gått 30000 mil med som är fräsch och välskött än en som gått 20000 och som det slarvats med.
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fidel Visa inlägg
    Hejsan. Det är väldigt svårt att ge ett nyanserat svar utan att ha sett bilen själv. Men av det du skriver och med tänkte på utbudet så hade inte jag gett mer än 8 för den. Den låter ju helt enkelt inte som en välskött bil.

    Service är ju A & O på modellen. Och jag hade hellre köpt en som gått 30000 mil med som är fräsch och välskött än en som gått 20000 och som det slarvats med.
    Hehe jo, kom på att det finns bara stämpel till 11 000 mil något, sen finns det inget mer. Får väl vänta och se om det kommer några andra bilar. Vi behöver egentligen bilen om några månader när vi får vårt första barn. Är definitivt sugen på en Saab! Tyckte att den var mycket roligare att köra än vår 93as Volvo 850 GLT-AUT. Mycket mer tryck

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Välkommen till STCS Andreas

    Om du köper den så är det bra att känna till att du kan köpa delar till rabatterat pris på bl.a speedparts.se och maptunparts.se


    Och med det du skriver ovan så häller jag nog med Fidel, 7-8000:- och det beror ju också hur slitaget/skicket är på dämpare/fjädrar, bromsar mm samt utrustningsnivå
    en 2.0t, 2.3t eller en Aero? Tyg- eller skinnklädsel? Modell på radio?

    Och att det "pep" skulle man ju behöva undersöka, "pling" från SID (den enhet där Clearknappen sitter).
    Kolla så att CE och airbag lampor mm lyser när du vrider nyckeln till tändning på, och det skall slockna när du startat bilen.
    Har du möjlighet att lösa ut ev. felkoder är det ett plus och eftersom det är en -00 är förmodligen enda möjligheten att göra det TECH2
    Ett kompprov och kontroll av hur långt ute kamkedjesträckaren är också klokt att göra för att avgöra motorns kondition.
    Var finns du/bilen?


    Att den drar olja kan gå att åtgärda hyfsat men i värsta fall kan det kräva ingrepp i motorn och är är egen insats ett måste om det skall vara ekonomiskt försvarbart att köpa bilen.
    Att den tvekar kan ha samma lösning.

    Manuell? Går alla växlar att lägga i lätt?

    Rost, räkna med att det finns betydligt mer än du ser bakom plasten på trösklarna och under bilen i ytterkant bakom bakhjulen och vid reservhjulsbaljan. Har den drag? I så fall kan bilprovningen ha synpunkter om det är rost där.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Välkommen till STCS Andreas

    Om du köper den så är det bra att känna till att du kan köpa delar till rabatterat pris på bl.a speedparts.se och maptunparts.se


    Och med det du skriver ovan så häller jag nog med Fidel, 7-8000:- och det beror ju också hur slitaget/skicket är på dämpare/fjädrar, bromsar mm samt utrustningsnivå
    en 2.0t, 2.3t eller en Aero? Tyg- eller skinnklädsel? Modell på radio?

    Och att det "pep" skulle man ju behöva undersöka, "pling" från SID (den enhet där Clearknappen sitter).
    Kolla så att CE och airbag lampor mm lyser när du vrider nyckeln till tändning på, och det skall slockna när du startat bilen.
    Har du möjlighet att lösa ut ev. felkoder är det ett plus och eftersom det är en -00 är förmodligen enda möjligheten att göra det TECH2
    Ett kompprov och kontroll av hur långt ute kamkedjesträckaren är också klokt att göra för att avgöra motorns kondition.
    Var finns du/bilen?


    Att den drar olja kan gå att åtgärda hyfsat men i värsta fall kan det kräva ingrepp i motorn och är är egen insats ett måste om det skall vara ekonomiskt försvarbart att köpa bilen.
    Att den tvekar kan ha samma lösning.

    Manuell? Går alla växlar att lägga i lätt?

    Rost, räkna med att det finns betydligt mer än du ser bakom plasten på trösklarna och under bilen i ytterkant bakom bakhjulen och vid reservhjulsbaljan. Har den drag? I så fall kan bilprovningen ha synpunkter om det är rost där.
    Hallå! Tack för din input!
    Det är en 2,3T SE. Vet inte vad SE innebär men har läst att det ska vara ganska mycket utrustning. Det var tygklädsel, Radio har jag ingen aning om. Va väl kasett och cd spelare iaf.

    Jag kollade aldrig dessa lampor, men det var inga lampor som lös när jag var ute och körde. Det enda var en text typ "Check Panel" eller nånting. Det visar väl att det finns ett felmeddelande i SIDen? Jag tycker den känndes stabil på vägen, provade ratta lite höger och vänster, tyckte den känndes bra. Ingen gungande! Hur mycket skruvande är det att göra dessa ingrepp? Har gjort komptest på andra bilar. Det man måste göra är väl att skruva ur alla tändstift (går lättare) och dra ut kontakten till spridarna?

    Kamkedjan... Jadu, det känns som det är ännu mer skruvning. Vet inte hur mycket man ska skruva när det inte är ens egna bil, det känns inte helt rätt.. Jag kollade under och tyckte den såg fin ut. Men tittade självklart inte bakom hjulen och under reservhjulsbaljan.

    När jag ringde kvinnan som sålde bilen sa hon direkt att det inte fanns något drag till bilen. Men när jag kom dit såg jag att det var ett avtagbart drag. Kunde inte kolla om det följde med då det var snöstorm och en massa slitna sommardäck i skuffen

    Kan man på ett lätt sätt kolla om det finns någon oilsludge i motorn? Oljepåfyllningen verkar ju gå rakt ner i tråget? På vår 850 kan vi ju kolla ner till kamaxlarna och dra någon slutsats iaf.



    Det är en manuell, tycker att det fungerade bra. Inget skorrande när jag la in backen. Men den kanske var lite svår att lägga in ettan, men det tror jag löstes med att föra växelspaken lite i sidled. Har läst att kolvringarna kan fastna? Det kan ju inte vara optimalt!

    Jag och bilen är i Umeå!

    Här är annonsen: http://www.blocket.se/vasterbotten/S...a=2&w=1&last=1

    Man kanske kan se direkt att den inte är så omtyckt när Extraljusen ser ut som dom gör.

    Har fler intressanta bilar också: http://www.blocket.se/vasterbotten/S...7.htm?ca=2&w=2
    Den här ser helt ok ut, men det fanns en del lacksläpp på olika ställen i karossen. Samt att någon har fimpat cigaretter på A-stolpen i bilen.

    En till: http://www.blocket.se/vasterbotten/S...3.htm?ca=2&w=1
    Det här är också ganska konstigt, står i annonsen att det är en 2.3T Aero, men i reg papperern står det 2.0T SE.

    Om jag inte får länka annonser kan väl en mod kanske radera länkarna? Men tänkte att det kanske är bra om ni som hjälper mig får se vad det är jag har att göra med.

    Mvh
    Senast redigerat av antewallgren den 2015-03-07 klockan 14:40.

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    På Saabspråk är det skillnad på T och t
    t = LTT eller lättrycksturbo
    T = Fylltryck, det är det somnormalt kallas en Saab turbo bil för "alla" saaar har ju turbo.

    00 fanns inte någon 2.3T (220hk) utan 2.0t (150hk/110kw), 2.3t (170hk) och Aero (som är en 2.3T 230hk)
    I trafikverkets register och på bilens papper gör man ingen skillnad på gemener och versaler utan man får titta på vilken effekt som anges för att veta om det är lätt eller fulltryckare.
    LTT modellerna har en Garret GT17 turbo meddans Aeron har Mitsubishi TD04 som har färre problem
    Och bilen RLS287 är en lättryckare på 170hk med Garret turbo och den har drag (den måste finnas med vid besiktning och fungera annars blir det nerslag samt att baljan måste vara rostfri)

    Att kolvarna kan fastna är anledningen till att kompprov. rekommenderas. (De kan gå att få loss med "WD-40 metoden")

    TSK509 är också en lättryckare med den årsmodellen hade lite mer effekt och den bilen har fast drag.
    Allmänskicket slitagemässigt låter bättre då en del är påkostat.
    Jag skulle helre gå på den även om den kostar mer och A-stolpens klädsel går ju att byta.

    Den tredje är INGEN Aero (utan en 2.0t LTT 150hk) hur gärna de än vill hävda det men den har samma sidokjolar som Aero och Vector paketet som kom något är senare.
    Och den har Antal ägare: 4

    Vad menar de med sportstolar? Då borde de ha minne och vara djupare skålade.
    Det verkar som de prissätter den om om det vore en Aero (230hk)

    Alt. 2 skulle jag säga verkar vara bästa kandidaten
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Hej och välkommen till forumet!

    Mycket matnyttigt om saab 9-5 hittar du på dessa sidor:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...-9-5-%29/page5
    http://www.wallentin.be/SAAB/

    Man kan säga att og9-5 kombi är väldigt mycket bil för pengarna om man ska frakta familjen.

    I just den prisklass du verkar kolla på finns det väldigt mycket att välja på och det i väldigt variabelt skick. Så ta dig tiden att välja ut ett bra och välskött exemplar - tusenlapparna rullar fort iväg om du behöver börja laga saker.

    Som familjefraktare tycker jag personligen att bilen ska ha den viktiga säkerhetsdetaljen ESP, den kom som tillval 2002 och blev standard 2005.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16
    Medlem#
    9550
    Köpa bil är ångest haha!

    Här hittar du en del råd när det gäller köp av 9-5or
    http://9-5.se/koprad

    Vill dock påstå att kolla kamkedjespännaren på plats känns orealistiskt även fast folk ofta rekommenderar detta.
    Man måste ta bort motorhängningen, dvs palla upp motorn för att komma åt. Tror inte att många privata säljare kommer att gå med på detta.
    Du kan ju försöka få bilhandlaren att kolla upp detta. Har de tillgång till verkstad och vet hur man gör tar det inte lång tid.
    Har för mig att Saab rekommenderar att kedjan byts när den spänt ut 17 mm.

    Kolla tidigare besiktningsprotokoll. Lamdavärden etc.
    Kolla om bilen har uppgraderad vevhusventilation. Om inte, se till att olja bytts en gång per år eller varje 1000 mil.
    Kolla om du ser någon blårök vid kallstart.
    Lyssna på motorn! Skrammel = dyrt (+15k kr) byte av kamkedja/balanskedja om du inte kan göra det själv.
    Det ska tydligen gå att göra med motorn i men det finns inga bra guider på hur man gör detta. Jag har själv letat efter detta.
    Om någon sitter på en bra guide för detta får ni gärna posta. Gärna något mer detaljerat än flytta motorn så mycket åt vänster som möjligt etc etc.
    Kolla slitningen på däcken, de ska inte vara ojämnt slitna. Kolla att du inte har onormala vibrationer i ratten när du kör, eller att bilen drar åt olika håll. Jag provkörde många skräckexempel till bilar när jag letade.
    För trasig SID, pruta 3000 kr.

    Alla bilar känns för dyra med tanke på vad som erbjuds.
    Första skulle jag undvika, känns som den inte sköts.
    Håller med HeRmAN att alternativ två känns bäst men jag tycker den är för dyr för antalet mil. Skulle inte betala mer än 13000 kr för denna.
    Tredje alternativet känns som en bilhandlare som inte vet vad de håller på med eller försöker lura någon. Den är så långt från en Aero den kan komma :-)

    Mitt råd är att undvika bilhandlare och istället försöka hitta en privat säljare med en bil med få ägare och väldokumenterad service.
    Jag skulle inte köpa en Saab 9-5 som gått 25000 mil utan att kambodjan/balanskedjan bytts. Jag skulle inte heller köpa en trimmad bil (med risk att få hela forumet emot mig :-)
    Känner du någon Saabägare så ta med dem på provturen.

    Som en referens köpte jag en Saab 9-5 Aero 2001 (20000 mil) i fint skick med 1 ägare, full servicebok, läderklädsel, sommardäck/vinterdäck på alu samt avtagbar dragkrok och takräcke för 24000 kr.
    Det var dessutom i Stockholm. Umeå borde vara billigare eller?

    Lycka till!

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Problemet med just 9-5 är att man inte får speciellt mycket pengar för dem, ett kamkedjebyte får du ju aldrig igen på en 98-03 bil, så om du ändå gör bytet så har man ju mest glädje av att behålla bilen och köra vidare.
    Personligen så utgår jag från att de flesta lite äldre 9-5or på blocket har problem med kedjan, det är inte många annonser där det står nått om att kamkedjan är bytt, det är däremot väldigt många som skriver om att inget rassel hörs, vilket inte är någon garanti för 5 öre, kan lika väl låta helt normalt men kedjan är slut ändå, verkar vara någon myt att det alltid rasslar när kedjan är slut, det kan ju dock göra det.

    Finns ju även många fallgropar som kan bli dyrt med just 9-5or, det är ju inte bra kedjan som kan vara problem, kolvringarna är ju nått som kan ställa till det, turbon är ju en sak och sen är det ju fjädring och bussningar här och var som lätt kan plocka på stora belopp, framförallt om man inte kan byta dem själv.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16
    Medlem#
    9550
    Det kan väl knappast vara någon som köper en Saab för att få bra pengar tillbaka på en senare försäljning? Just därför kan du ju köpa mycket bil för pengarna.
    Vilken annan kombi med 230 hk kan du köpa för runt 20000 kr? Har bilen gått 20000 mil och är välskött håller den nog 10000 mil till. Kör man 1500 mil per år så har man en rolig bil i ca 7 år.
    Nämn en kombi med samma prestanda som förlorar mindre än 20000 kr i värde på 7 år, och som dessutom är problemfri?
    Det finns såklart inga garantier men täta oljebyten och uppdraperad vevhusventilation förlänger livslängden.

  11. #11
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Alex78 Visa inlägg
    Det kan väl knappast vara någon som köper en Saab för att få bra pengar tillbaka på en senare försäljning? Just därför kan du ju köpa mycket bil för pengarna.
    Vilken annan kombi med 230 hk kan du köpa för runt 20000 kr? Har bilen gått 20000 mil och är välskött håller den nog 10000 mil till. Kör man 1500 mil per år så har man en rolig bil i ca 7 år.
    Nämn en kombi med samma prestanda som förlorar mindre än 20000 kr i värde på 7 år, och som dessutom är problemfri?
    Det finns såklart inga garantier men täta oljebyten och uppdraperad vevhusventilation förlänger livslängden.
    Men det är ju det jag säger, det kostar i runda slängar 20 000kr att lämna bort komplett kamkedjebyte, det är ju därav billigare att sälja bilen som renoveringsobjekt eller skrota den än att byta kamkedjan på bilfirma.
    Jag skulle ju inte lägga mer pengar på renovering än vad bilen är värd, då kan jag ju lika väl lägga de pengarna på att köpa nått nytt istället, det går ju kasta bort hur mycket pengar man vill på en gammal bil, men när reparationerna är dyrare än vad värdet är på bilen så anser jag iaf att man ska fundera över om det är lönt att göra det.
    Och därav att man inte hittar så många 9-5or på blocket med bytt kamkedja för att folk gissningsvis gör sig av med bilen framför att byta den.

    Jag vill inte ha min 9-5 kombi i 7 år till, det är inte bara kamkedjans slitage som är måttstocken för hur bra en gammal bil är.
    Senast redigerat av Pumba den 2015-03-09 klockan 21:05.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    16
    Medlem#
    9550
    Jag har väl inte påstått att det är värt att investera 20k på kamkedjebyte? Min tanke var att kör bilen till den dör och inte lägg inte ner onödiga pengar på den.
    Köp den billig och se till att den är välskött så får man mycket bil för pengarna. Jag betalade 24k för min Aero som gått 20k mil.
    Den håller minst 5 år till och går hur bra som helst. Dör den efter 5 år har jag inte lagt mer än 400 kr i månaden vilket jag tycker är billigt för en så pass pigg kombi.

    Förmodar att Andreas inte vill lägga för mycket på en ny bil med tanke på länkarna. Försöker bara ge några (enligt mig) goda råd.
    På den Saab jag köpte hade papper på att kamkedjan bytts på den 8-åriga motorgarantin hos Saab.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Alex78 Visa inlägg
    Köpa bil är ångest haha!

    Här hittar du en del råd när det gäller köp av 9-5or
    http://9-5.se/koprad

    Vill dock påstå att kolla kamkedjespännaren på plats känns orealistiskt även fast folk ofta rekommenderar detta.
    Man måste ta bort motorhängningen, dvs palla upp motorn för att komma åt. Tror inte att många privata säljare kommer att gå med på detta.
    Du kan ju försöka få bilhandlaren att kolla upp detta. Har de tillgång till verkstad och vet hur man gör tar det inte lång tid.
    Har för mig att Saab rekommenderar att kedjan byts när den spänt ut 17 mm.

    Kolla tidigare besiktningsprotokoll. Lamdavärden etc.
    Kolla om bilen har uppgraderad vevhusventilation. Om inte, se till att olja bytts en gång per år eller varje 1000 mil.
    Kolla om du ser någon blårök vid kallstart.
    Lyssna på motorn! Skrammel = dyrt (+15k kr) byte av kamkedja/balanskedja om du inte kan göra det själv.
    Det ska tydligen gå att göra med motorn i men det finns inga bra guider på hur man gör detta. Jag har själv letat efter detta.
    Om någon sitter på en bra guide för detta får ni gärna posta. Gärna något mer detaljerat än flytta motorn så mycket åt vänster som möjligt etc etc.
    Kolla slitningen på däcken, de ska inte vara ojämnt slitna. Kolla att du inte har onormala vibrationer i ratten när du kör, eller att bilen drar åt olika håll. Jag provkörde många skräckexempel till bilar när jag letade.
    För trasig SID, pruta 3000 kr.

    Alla bilar känns för dyra med tanke på vad som erbjuds.
    Första skulle jag undvika, känns som den inte sköts.
    Håller med HeRmAN att alternativ två känns bäst men jag tycker den är för dyr för antalet mil. Skulle inte betala mer än 13000 kr för denna.
    Tredje alternativet känns som en bilhandlare som inte vet vad de håller på med eller försöker lura någon. Den är så långt från en Aero den kan komma :-)

    Mitt råd är att undvika bilhandlare och istället försöka hitta en privat säljare med en bil med få ägare och väldokumenterad service.
    Jag skulle inte köpa en Saab 9-5 som gått 25000 mil utan att kambodjan/balanskedjan bytts. Jag skulle inte heller köpa en trimmad bil (med risk att få hela forumet emot mig :-)
    Känner du någon Saabägare så ta med dem på provturen.

    Som en referens köpte jag en Saab 9-5 Aero 2001 (20000 mil) i fint skick med 1 ägare, full servicebok, läderklädsel, sommardäck/vinterdäck på alu samt avtagbar dragkrok och takräcke för 24000 kr.
    Det var dessutom i Stockholm. Umeå borde vara billigare eller?

    Lycka till!
    Alla bilar är typ dyrare i Umeå, norr om umeå och söder om umeå finns det mycket billigare bilar. Varför vet jag inte, kanske inte finns så mycket begagnade bilar här. Vi har ett företag här i Umeå som lagar en trasig SID för 500 kr :O Det är väl bara kabeln mellan chipet och displayen som är kass?

    Här kan tex en V70 från 01 kosta mellan 30-40 tusen+, när den ändå har gått 40k+ mil....

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Begagnade bilar är oftast dyrare i glesbygdskommuner än i städer. För något år sedan såg jag en artikel på temat som jag givetvis inte hittar nu. Om jag inte missminner mig återfanns de dyraste begbilarna i Norrland och på Gotland, de billigaste i Stockholm (ta dessa uppgifter med en nypa salt). Oklart varför, men min personliga gissning är att landsvägskörda körs längre samt slits mindre, därför tycker en jämtlänning tycker att "20k mil är knappt inkört" medan en Stockholmare tycker att "20k mil - borde ha skrotats för länge sedan". Det återspeglas också på priserna.

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Och det är ju en avsevärd skillnad på 20k Skockholmsmil mot Norllandsmil med färre antal kallstarter för det är så dj...la lång till allt :-) och färr bucklor av dörruppslag.

    Tur att man kan söka på Blocket och välja hela Sverige
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av Alex78 Visa inlägg
    Jag har väl inte påstått att det är värt att investera 20k på kamkedjebyte? Min tanke var att kör bilen till den dör och inte lägg inte ner onödiga pengar på den.
    Köp den billig och se till att den är välskött så får man mycket bil för pengarna. Jag betalade 24k för min Aero som gått 20k mil.
    Den håller minst 5 år till och går hur bra som helst. Dör den efter 5 år har jag inte lagt mer än 400 kr i månaden vilket jag tycker är billigt för en så pass pigg kombi.

    Förmodar att Andreas inte vill lägga för mycket på en ny bil med tanke på länkarna. Försöker bara ge några (enligt mig) goda råd.
    På den Saab jag köpte hade papper på att kamkedjan bytts på den 8-åriga motorgarantin hos Saab.
    Men vi säger ju samma sak med ur olika synvinklar, ser du inte det?
    Jag menar att ingen kommer lägga 20 000kr på att byta kamkedjan och sedan sälja bilen, byter man kedjan behåller man bilen eftersom man inte får igen pengarna.
    Därför är det svårt att hitta just en 9-5a med bytt kedja som du propagerade på att man skulle kolla efter, dessa är ovanliga.
    Det var ju rätt längesedan garantin slutade så risken är ju att det är på G igen på många.

    Jag betalade betydligt mindre för min vector, men det är ju en gammal bil och man vet aldrig när en sådan ger upp, det finns många svaga punkter på 9-5an, som framförallt beror motorn.

    Jag vill nog säga att 9-5 inte är helt givet val om man inte är duktig på att skruva själv, många av de svaga punkterna är dyra att göra på verkstad, och det behöver ju inte mycket till för att spela bort sig.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  17. #17
    Jag tycker inte det är självklart att det är fel att lägga uppåt hela bilens värde på reparation/renovering. Man får ju inte tillbaka såna pengar vid försäljning men om man köper en annan bil för pengarna istället är den ju inte renoverad heller.

    Såhär, min 9-5 är kanske värd 30 papp max, och jag kommer inom kort lämna in den för en rejäl uppfixning av motorn det blir ny kamtransmission, smidda kolvar, ram och vevlager, vattenpump, planad topp och lite sånt. Det hela kommer att landa på ungefär 25 tusen totalt.

    Fullständigt vansinnigt, jag kan ju inte sälja bilen för 55 tusen direkt, men å andra sidan, om jag säljer bilen istället och köper en annan bil för 55 tusen så har den inte en motor i nyskick som lätt håller för 400 hk, vem vet, den kanske behöver ett rejält motorjobb inom ett par år (man får ju ingen ny bil för 55 papp direkt..), medans jag vet att min bil kommer med stor sannolikhet inte att drabbas av något motorhaveri dom närmsta 20000 milen.

    Så tänker jag
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 530
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Jag tycker inte det är självklart att det är fel att lägga uppåt hela bilens värde på reparation/renovering. Man får ju inte tillbaka såna pengar vid försäljning men om man köper en annan bil för pengarna istället är den ju inte renoverad heller.
    Det jag argumenterade för var att det är svårt att köpa en bil där mycket är lagat, just för att ingen lägger stora summor på bilen och sen säljer med förlust.
    Antar att du inte renoverar motorn och sedan säljer bilen veckan efter?

    Samtidigt så kan man ju köpa en bil där man inte måste byta kamkedja pga undermålig konstruktion, finns ju faktiskt bilar som funkar utan motorrenovering, men man får kanske kolla lite vidare än just Saab.

    Som jag ser det med min ena 9-5a, är det värt att byta kamkedja framöver?, bilen har gått 20000mil, turbon är inte bytt, men funkar som den ska, motorn i övrigt original och drar ingen farlig mängd olja, inte direkt akut att byta kedjan heller, men byter jag kedja och sen rasar turbon 1000mil senare, då är jag ju otroligt långt från värdet i repkostnader om jag inte kan göra jobbet själv, samtidigt så lär jag ju inte få speciellt mycket mer betalt för den om jag byter turbon och kedjan, mot om jag säljer den nu med både felfri turbo och kedja, så ska jag göra kedja + turbo så måste jag ju ha kvar bilen om det ska gå ihop sig.

    Jag tror dock inte jag kommer behålla den 9-5a mer än max året ut, en ny bil är ändå en ny bil, även om det inte är just en Saab, blir nog tyskt märke nästa bil.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Pumba Visa inlägg
    Jag tror dock inte jag kommer behålla den 9-5a mer än max året ut, en ny bil är ändå en ny bil, även om det inte är just en Saab, blir nog tyskt märke nästa bil.
    Nä, ska man inte ha kvar bilen lägger man ju så lite pengar som möjligt på den. Även jag skule köra tyskt om jag hade råd (AMG...) men en dylik familjekombi med 300+ hk är lite utanför mina budgetramar kan man säga..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Lite utav problemet med att köpa en 9-5:a är att oavsett om den är underhållen eller inte så kan motorn rasa närsomhelst.
    Jag har sagt hur många ggr som helst till 9-5 köpare, ta bort tråget och rengör det och silen.
    Vill man vara ännu petigare så kan man först lämna in den på en intern motorrengöring så släpper det mesta först.
    Det brukar vara en pump som ansluts via oljefiltret och styr runt på en olje/rengöringsvätska(fotogen?).
    Om "antewallgren" vill ha hjälp med att lyssna på motorn så kan jag ställa upp.
    Eftersom denna service endast utförs kostnadsfritt finns givetvis inga garantier:-)

Liknande ämnen

  1. Köpa begagnad Maptuner?
    Av sammy i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-11-11, 02:12
  2. Köpa begagnad motor?
    Av p.b i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-20, 20:49
  3. Köpa begagnad vinge till 9-5 SC?
    Av crille i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-03-25, 18:36
  4. Köpa begagnad styrbox Steg1,2,3...? Hur gör man?
    Av Davids i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-02-04, 01:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •