Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 37 av 37

Ämne: Trycker ur sig vatten vid gaspådrag NG9-3 TTiD -11

  1. #21
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Ja, jag bytte denna plast vakum tank på plats.

    Man behöver ta av stötfångarhöljet. Ta loss de nedere fästena till kylarpaketet. Trycka ner vattenkylaren ur det övre fästen & dra fram. Sen är det "plats" att kunna skruva loss EGR-kylartankens 5st T30. Tanken får man ta neråt för att ut från motorrummet, samma med den nya, den får man ta in underifrån. Lite trixigt att göra själv, men det går.

    Edit: Glömde en sak, skruvade även bort kylarbalken för att få lite mer plats.
    Senast redigerat av Fredrik / 1941 den 2019-06-19 klockan 23:11.

  2. #22
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    I eftermiddag/kväll har jag i preventivt syfte bytt denna plastkåpa på min vita SS TTiD. Det tog ca 3,5h hemma på garageinfarten. Så vet man hur det skall göras & har rätt verktyg, samt att det flyter på hyggligt, så är det inte så illa.

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Nu var det ett tag sedan jag gjorde jobbet, men jag hade inte bort varken kyl eller stötfångarhöljet. Däremot vill jag minnas att jag demonterade tryckrör och tryckslangarna. Eventuellt flyttade jag lite på fläkten också, men det minns jag inte.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #24
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Ja det går kanske om man har tur med den mittre Torxen, vilken är lätt trixig att ha med att göra Men för min del var det enklare att lossa dessa runtomkring grejor & trycka fram kylarpaketet. Vilket är ganska enkelt att utföra.

  5. #25
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    41
    Fredrik 1941
    Jag fick felmeddelandet om låg kylvätskenivå härom dagen och fyllde på en skvätt, men idag larmade den igen. Hällde nog i en liter....
    Ser att det är blött under motorn vid EGR-kylaren, så utgår från att jag har samma problem som du hade.
    Tog du några bilder som du kan lägga upp för att visa hur du gick tillväga?
    SAAB 9-3 TTiD -11
    GDM Performance Steg 1

  6. #26
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Nej, tyvärr ingen dokumentation i bildform. Kan bara beskriva i ord/text.

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    41
    Ok.
    Du skrev i tidigare inlägg att bilder kommer, så jag tänkte det var på gång...
    Ska börja titta på mitt problem idag. Har beställt rep sats så ska förbereda med att demontera...
    Jag hör av mig om jag behöver moraliskt stöd i denna svåra situation....hehe
    SAAB 9-3 TTiD -11
    GDM Performance Steg 1

  8. #28
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Jag ser nu att jag tydligen fick taget några bilder.
    EGR-Kylare-1.jpg
    EGR-Kylare-2.jpg

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    41
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Ja, jag bytte denna plast vakum tank på plats.

    Man behöver ta av stötfångarhöljet. Ta loss de nedere fästena till kylarpaketet. Trycka ner vattenkylaren ur det övre fästen & dra fram. Sen är det "plats" att kunna skruva loss EGR-kylartankens 5st T30. Tanken får man ta neråt för att ut från motorrummet, samma med den nya, den får man ta in underifrån. Lite trixigt att göra själv, men det går.

    Edit: Glömde en sak, skruvade även bort kylarbalken för att få lite mer plats.
    Kylarbalken, är det den tvärgående som grillen är fästad i?
    Tog du bort strålkastarna med då eller?
    SAAB 9-3 TTiD -11
    GDM Performance Steg 1

  10. #30
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Japp, kylarbalken är den övre "plattan" i fronten som låser motorhuven. Ta av de två plastskydden undertill. Ta bort fronten. Ta bort strålkastarna (3st skruv i varje). Skruva loss magnetventilerna m.m. som hänger på insidan av kylarbalken (3st skruv). Skruva bort kylarbalken. Jag tog inte bort wiren till huvöppningen, utan lossade bara första plastclipset & vek upp balken & lade utmed förarsidan. Se bara till att täcka över polerna på batteriet så du inte kortsluter något.

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    41
    Ok.
    Då är det som jag tänkt och gjort. Men jag får inte loss nedre fästena för kylaren. kommer inte åt med min torxhylsa. Vad hade du för verktyg till detta?
    Torx ringnyckel kanske borde gå men då får jag skaffa sådan. Känns dessutom som att det är mutter på andra sidan. Stämmer det eller är det en fastsvetsad mutter?
    SAAB 9-3 TTiD -11
    GDM Performance Steg 1

  12. #32
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Var det E16 där? Hur som så är det lite brytvinkel. Jag använde 1/2 spärrskaft med förlängare, tryckte på hylsan på skruvhuvudet, in med förlängaren i hylsan & tryckte innåt- uppåt samtidigt som jag skruvade loss.

  13. #33
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    41
    E14. Köpte mig en sats med torx-ringnycklar så det löste sig. Lossnade utan problem, fast det såg ut som rejält fastrostat.
    Nu väntar jag bara på leverans av rep.satsen. Har fortfarande inte fått bekräftat att den är skickad trots att jag beställde i söndags kväll. Har dock fått bekräftelse på ordern...
    SAAB 9-3 TTiD -11
    GDM Performance Steg 1

  14. #34
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    41
    Mission completed!

    Snabb leverans av MapTune. 20 timmar efter jag beställde hade jag rep.satsen i min hand :-)
    Där jag beställde först, har jag inte hört ett ljud från. Det blir omedelbar retur, om det kommer några grejer alls....
    Tack Fredrik för din hjälp!
    Trevlig fortsatt sommar på Er
    SAAB 9-3 TTiD -11
    GDM Performance Steg 1

  15. #35
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Gott mos!!!

    Ha en go sommar själv.

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2020
    Inlägg
    3
    Medlem#
    -
    Eftersom man hittar den här sidan när man söker på vattenläckage och EGR så tänkte jag lägga till ett tips för nästa person som har samma problem...
    Det går att byta tanken utan att ta bort något annat än den undre motoravtäckningen men mittskruven på tanken är inte munter att få loss (eller få dit igen).
    Jag köpte en T30 mejsel, kapade av klingan så långt att den precis stack ut ur hålet i tanken. Sedan slipade jag en sexkant som passade i en 6mm 1/4" hylsa.
    Dessutom printade jag en 15mm distansring som hjälper till att styra in klingan i skruvskallen längst in i hålet (går nog lika bra att rulla tejp runt klingan).
    Med hjälp av detta verktyg, mycket tålamod och en hel del svordomar gick det att få ut skruven.
    För att sätta tillbaka den nya tanken satte jag i mittskruven och pluggade hålet bakom den med en papperstuss för att hålla fast den.
    Därefter satte jag i två av dom yttre skruvarna för att styra tanken rätt innan jag gav mig på mittskruven.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg



  17. #37
    Jag anammade din metod deckarpj och det gick fint. Lossade inget förutom undre motoravtäckningen och den stora kylarslangen. Men det var trångt och pilligt.

    Kan tipsa om att Biltema har en T30-mejsel (art.nr. 71-566) som har 6-kantsklinga så man slipper slipa fram en sexkant själv. Istället för din 3D-printade styrning så hittade jag två M8-flänsmuttrar som jag limmade på klingan med lite superlim, men det går nog lika bra med eltejp som du sa.

    Kan även tipsa om att man kan få skruven att "fastna" på klingan genom att pressa fast skruven med lite papper eller plast emellan. Det var så jag trädde in den mittre skruven vid montering.

    IMG_0419 (1).jpg

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


Liknande ämnen

  1. [LÖST] 9-3 00 154 hk trycker ur sig vatten
    Av Puttel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-08-17, 08:15
  2. Trycker vatten 9-5 aero!
    Av johansson90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-12-31, 13:33
  3. 9000 2.3t a50 -98 trycker ur sig vatten
    Av klracing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-01, 00:19
  4. [LÖST] Trycker ur sig vatten? NG900 2.0t -95
    Av ArrW i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-04-19, 08:41
  5. Trycker ur sig vatten vid högladd vad är fel?
    Av SpennisH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-17, 22:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •