Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 37

Ämne: Trycker ur sig vatten vid gaspådrag NG9-3 TTiD -11

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 228
    Medlem#
    6069

    Trycker ur sig vatten vid gaspådrag NG9-3 TTiD -11

    Upptäckte i måndags att det var låg kylvätskenivå i 9-3:an, bara precis upp i expansionskärlet.
    Fyllde på och körde drygt 20 mil innan det plingade till för låg nivå igen.

    Det verkar som att det är vid gaspådrag alt högt varv som trycker ur sig upptäckte jag idag.
    Bolmade på friskt bakom bilen. Stannade vid en mack och kikade under huven och det var blött/stänk vid fläktarna samt även lite på motorn där, dvs lite till vänster om bilens mittlinje. Inget vatten i oljan. Normal Temp.
    Några idéer?
    Senast redigerat av Wigglo den 2015-03-19 klockan 18:32.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 228
    Medlem#
    6069
    Såå, vattenpumpen verkar sitta där i krokarna väl?
    Kan ge mig f-n på att den inte byttes då kamremmen byttes. Det var inte en Saabverkstad som utförde detta.
    Bilen har rullat ca 17 000 mil, kamremmen byttes vid dryga 15 000 enligt serviceboken.
    Fel olja pytsade dom i dessutom...
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 228
    Medlem#
    6069
    Nästa misstänkt, EGR-kylaren?
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 228
    Medlem#
    6069
    Så, det var EGR-kylaren som spruckit.
    Verkstan petar dit en Opelkylare eftersom den inte finns som reservdel för Saab. Lite mer jobb, ca 7500:- lägre materialkostnad....

    Edit: Som Saab-del finns alltså endast hela EGR-enheten vilken skulle kosta över 8000:- + jobb. Nu moddade man en Opeldel som kostade ca 500:- i stället.
    Senast redigerat av Wigglo den 2015-03-19 klockan 18:39.
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 228
    Medlem#
    6069
    Nu så rockar det igen!
    Det gick lös på drygt 4000:- varav arbete 3750:-
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  6. #6
    Var sitter egr kylaren?

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2019
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Hej,
    tips på vad Opel-delen heter om man ska beställa? Och skulle det vara möjligt att byta själv? Fick just ett prisförslag från Hedin i Stockholm, 14' för material och arbete...

  8. #8

  9. #9
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    8 997
    Medlem#
    1941
    Antagligen sprack min EGR-kylare i den svarta pendel TTiDn -2011 idag på vägen hem från jobbet, en stund efter en DPF- regenerering så plingade det till i SID att det är låg kylarvätskenivå. Vätskestänk framtill vid kylaren på förarsidan & blött undertill på plastsjoket som sitter under motorn. Fortfarande kylarvätska kvar i expansionskärlet, men låg nivå.

    Repsats enligt ovan beställd...

    Någon som kan guida hur man byter på smidigast sätt? Något att tänka på när man skruvar?

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    8 997
    Medlem#
    1941
    Fann denna beskrivning om hur man byter EGR-Kylarlocket på en Vauxhall/Opel Insigna. Borde väl vara motsvarande på en 9-3 TTiD. De har säkert rätt när det skriver följande i en bulletin "Due to its installation
    position, the AGR radiator is difficult to get to. " 9-3 är väl en mindre bil, så det är säkert än mer trångt under huven.

    http://www.techtalk.ie/wp-content/up...telverlust.pdf

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 473
    Medlem#
    6973
    Det är ganska trångt. Och nån av skruvarna ser man inte ens och behöver en smal hylsa för att komma åt. Vill minnas att det är torx-skalle på skruvarna.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    8 997
    Medlem#
    1941
    Läste nånstans att man behöver ta ut kylaren. Vet du om det går att få ut & in egr-kåpan utan ta ut kylaren?

    Någon här som bytt på egen hand?

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 473
    Medlem#
    6973
    Jag har bytt egr-tanken. Demonterade inte kylet.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  14. #14
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    8 997
    Medlem#
    1941
    Kollade lite snabbt på detta. Det är ju 5st skruvar i EGR-plastlocket, T30 på de yttre fyra. Den mittre är ju inte direkt enkel att komma åt, då den sitter djuuuupt in. Antar att det är T30 där med? Trångt... jovisst...

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 473
    Medlem#
    6973
    Ja, då är det T30 där också. Har för mig att min vanliga 1/4" bitshållare var för bred.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  16. #16
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    8 997
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Jag har bytt egr-tanken. Demonterade inte kylet.
    Jag har nu skuvat bort alla 5st T30 & fått loss tanken. Men lyckas inte få bort tanken från motorrummet. Det tar emot "lite här & där".

    Kan du delge hur du gjorde för att lyckas lirka bort den?

    Samt hur man får dit den nya, för där är ju ett extra fäste, som troligen är ivägen. Kapade du bort det?

  17. #17
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    8 997
    Medlem#
    1941
    Idag när jag började skruva loss fronten & kylarbalken, så löste sig urtagningen. Det visade sig att EGR-kylaren är flerdelad, då den helt plötsligt ramlade loss av sin egna tyngd. Plastlocket, kylarblocket är separata delar, som sitter med packningar emellan. Så jag fick ur kylarblocket uppåt & plasttanken nedåt.

    Jag ska ta några bilder.

    Nu ska jag bara få dit det på plats igen...

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  18. #18
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    8 997
    Medlem#
    1941
    Nu är det nästan ihop igen.

    För att få till den mittre skruven, så fick jag släppa de undre fästena till kylarpaketet, så jag kunde tvinga ut/framåt den övre gummibussningen till kylarna ett par centimeter på förarsidan. Då blev det plats så jag även kunde dra åt mittentorxen.

    Nu ska kylarbalk & front på igen. (Men först blir det ett AC-kondensorbyte, då jag ser att det är läck i den som sitter där. Tur jag hade en hemma i reserv.)

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    8 997
    Medlem#
    1941
    Någon som vet var dessa EGR-plasttankar brukar spricka?

  20. #20
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 922
    Bytte du din på plats? Jag fick riva bort hela EGR kylet för att få bort mitt insug. Så beställde hem grejor till att renovera det när jag ändå hade hela skiten borta.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] 9-3 00 154 hk trycker ur sig vatten
    Av Puttel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2017-08-17, 08:15
  2. Trycker vatten 9-5 aero!
    Av johansson90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-12-31, 13:33
  3. 9000 2.3t a50 -98 trycker ur sig vatten
    Av klracing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-08-01, 00:19
  4. [LÖST] Trycker ur sig vatten? NG900 2.0t -95
    Av ArrW i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-04-19, 08:41
  5. Trycker ur sig vatten vid högladd vad är fel?
    Av SpennisH i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-05-17, 22:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •