Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 71 av 71

Ämne: Fjäderbensstag til 9-5

  1. #61
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Kåpan är ett Tamper-skydd, så tjyven inte skall kunna komma åt & mixtra med kontakten från utsidan. Men man behövde ta bort denna kåpa även på det staget med urfasningen. I.a.f. min kåpa tog emot.

  2. #62
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    Aha, det hade jag aldrig tänkt på, well, man kan ju kapa halva kåpan om man vill då, så återstår lite skydd ☺ men helt ärligt tror jag den gör varken till eller från för tjuven idag

  3. #63
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Kåpan är ett Tamper-skydd, så tjyven inte skall kunna komma åt & mixtra med kontakten från utsidan. Men man behövde ta bort denna kåpa även på det staget med urfasningen. I.a.f. min kåpa tog emot.
    Inte på dom 3 jag monterade.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #64
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Jo, det funkar för vissa men inte andra. Så det skiljer väl antagligen lite någonstans. Jag hade inte marginalerna på min sida.

  5. #65
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    Här blev det dött i tråden efter att dom lanserats ? Jag monterade min iaf och reflekterade över att det känns som dom tar emot på undersidan av huven litegranna, så man får ta i lite extra för att stänga. Blir tydliga märken framför allt på förarsidan längst bak på huvisoleringen av vinkeln mellan stången och plattan. Vet inte om det är just min bil som behöver höja huven i bakkant eller om det är så för alla. Jag har visserligen bytt huv på min bil, men rörde inte höjdjusteringen då

  6. #66
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av bartender76 Visa inlägg
    Här blev det dött i tråden efter att dom lanserats ? Jag monterade min iaf och reflekterade över att det känns som dom tar emot på undersidan av huven litegranna, så man får ta i lite extra för att stänga. Blir tydliga märken framför allt på förarsidan längst bak på huvisoleringen av vinkeln mellan stången och plattan. Vet inte om det är just min bil som behöver höja huven i bakkant eller om det är så för alla. Jag har visserligen bytt huv på min bil, men rörde inte höjdjusteringen då

    Märker du ngn skillnad relaterat till hur bilen uppför sig/känns i styrning mm?

    (Jag har SPs stag o märkte skillnad)

    /B
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #67
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Jag har monterat ett av två nya stag och det passade mycket bättre än den föregående versionen som visserligen också passade men 9-5orna verkar vara lite individuella när det gäller avståndet mellan tornen som verkar diffa några mm, och det är väl därför ett stag gör nytta.
    På -05'an är det monterat och skyddskåpan till larmkontakten är modifierad och skall monteras tillbaka.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #68
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2013
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    172
    Medlem#
    9755
    Jag vågar inte svara på skillnaden, jag har bytt till 35mm sänkfjädrar samt nya dämpare bak, shimsat samt bytt någon kulled bak och allt detta gjorde enorm skillnad, så vad staget tillförde på det vågar jag inte svara på. totalt sett är det en helt annan bil nu iaf. Speciellt som någon tidigare ägare satt standarddämpare och fjädrar bak istället för aero, vilket gjorde bilen hög och väldigt svajjig bak.

    Ja, jag är öppen för möjligheten att min bil har fått sig några hårda körningar och att fjädertornen säkert diffar några mm mot original

    Kapade främre halvan av skyddskåpan först lite snabbt med vinkelslipen och det verkade fungera bra, blev dock osäker när huven blev lite trög så tog bort det helt, men nu vet jag att det hade funkat
    Senast redigerat av bartender76 den 2016-05-10 klockan 11:19.
    9-5 Aero -01 E85 steg 3, 310 postorder hästar

  9. #69
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    F'låt kanske töntig fråga.
    Kommer staget att "lugna ner" det jag upplever som "spårning" när jag "ger järnet" på trean och fyran.
    Upplever inget problem vid inbromsningar.

    ca 250 UhrHp enl Torque

  10. #70
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Ja.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #71
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2016
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Jag monterade Maptuns fjäderbenstag.
    Helt otroligt vad det styvade till chassit.
    Spårkänslig var den innan vid gaspådrag.
    Nu märks knappt framhjulsdrivningen.
    Ratten är helt stilla och svarar direkt.
    Mycket nöjd. Sitter monterad på 9-5 Aero BSR steg 3. Att det inte sitter på orginal fattar jag inte. Nu blir det inte automatisk filbyte vid fullgas. Körglädje till max!
    Märkbar förändring i alla hastigher och vid inbromsning.
    Senast redigerat av Janne69 den 2016-08-06 klockan 21:59.

Liknande ämnen

  1. Fjäderbensstag?
    Av Euroman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-22, 09:48
  2. Fjäderbensstag 9-5
    Av FaeN i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-28, 20:22
  3. Ang fjäderbensstag
    Av saab_4ever i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-25, 00:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •