Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 71

Ämne: Fjäderbensstag til 9-5

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    10
    Medlem#
    -
    Det finns inget fjäderbensstag från nån opel som skulle kunna passa på 9-5an?
    9-3 Biopower Hirsch -08 såld 9-5 Aero -01 9-3 Aero Salomon -02 såld 900 T16 -91 såld
    9000 2.3T -94 såld 9-3 turbo -00 såld
    99 T8 -72 såld 900 T16 -83 380hp såld 900 T8 special -89 såld.

  2. #22
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 905
    Medlem#
    12886
    Hei

    Fikk svar fra Ultra Racing. Og siden de har forhandlere bla. både i Norge/Sverige, så må man kjøpe igjennom disse. Så da har jeg lagt ved en link, om hvor broderfolket kan anskaffe seg staget.

    http://www.bluepower.se/sv/produkter.../95/prestanda/



    Mvh
    Bent

  3. #23
    Tadaaaa:

    DSC_0152.jpg

    Nu är det på plats. Det tog en jäkla tid att få hem det och det var rätt dåligt paketerat så det hade blivit ett par små skador i lacken på det, men inget som påverkar funktionen så jag orkar inte bråka om det. Hela staget är ju rätt fult hursomhelst och jag har ju huven stängd för det mesta så det spelar ingen roll

    Passformen var utmärkt, inga problem med säkringslådan (min bil är en -05), bara att skruva dit. Jag tror däremot att staget måste bort när man ska byta tändstift men det gör man ju inte så ofta och det tar ett par minuter att skruva loss det.

    Jag tycker att bilen känns stabilare nu, mer direkt styrning och den verkar kränga mindre i kurvor. Största skillnaden är vid hårda inbromsningar, förut brukade bilen orma sej en del men nu går den rakt och fint. Har inte kunna prova hur det är med torquesteer vid acc eftersom det inte finns nåt grepp nu, men jag skulle tro att det blir en förbättring även där.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  4. #24
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    Ser klart annorlunda ut, hade nog lackat det svart om jag skull haft det på min 9-5:a. Men skillnad gör det iaf o det är det viktigaste.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  5. #25
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Det är ett nytt på G från en av de Svenska leverantörerna så jag skulle inte ha alltför bråttom att beställa denna udda modell såvida man inte gillar färg och form på den. Jag uppdaterar I denna tråd när det finns mer info och jag tror det är några veckor bort.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #26
    För mej är det helt ointressant om det är snygga färger under huven, den är bara öppen i garaget iallafall..

    Det ska bli intressant att se MapTuns nya stag, jag är nyfiken på om dom fortfarande kör med alumimium, det är för mej ett obegripligt val, dyrt, svårare att svetsa och vekare. Staget väger ju ingenting oavsett material.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  7. #27
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Vill inte säga för mycket men du kommer att få svar och bilder.
    Det jag är lite fundersam till på ditt importstag är att det är en ganska lång "krok" vilket i.mina ögon kan påverka styvhetet
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #28
    Det skulle ju faktiskt gå att montera både mitt och ett av maptunmodell samtidigt, då blev det nog styvt..

    Och jag håller med om att mitt stag inte är optimalt format, men det är jäkligt styvt, jag hängde på det med mina 110 pannor och det fjonkade ingenting.

    Sämsta konstruktionen är nog det som Speedparts säljer, är ju i princip ett plattjärn i alu, som dessutom har två skarvar ihopfogade med två skruvar tvärs böjkrafterna. Ruggigt snyggt däremot
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  9. #29
    Steg 1 Positivs avatar
    Reg.datum
    aug 2014
    Ort
    Oslo
    Inlägg
    1 905
    Medlem#
    12886
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Det skulle ju faktiskt gå att montera både mitt och ett av maptunmodell samtidigt, då blev det nog styvt..

    Och jag håller med om att mitt stag inte är optimalt format, men det är jäkligt styvt, jag hängde på det med mina 110 pannor och det fjonkade ingenting.

    Sämsta konstruktionen är nog det som Speedparts säljer, är ju i princip ett plattjärn i alu, som dessutom har två skarvar ihopfogade med två skruvar tvärs böjkrafterna. Ruggigt snyggt däremot
    Gratulerer med nytt stag. Og fint at du ble fornøyd, med at det fungerer etter dine forventninger. Avventer litt, og ser hva maptun kommer opp med. Men om jeg ikke liker det, blir det til at jeg bestiller samme type stag som du har anskaffet deg.


    Mvh
    Bent

  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    31
    Medlem#
    -
    Jag inväntar oxå maptuns stag. Det skall tillverkas i stål. Kollade på prototyp staget idag i deras monter på elmia och det var riktigt "cleant". Original känsla
    9-3 SC TTiD4 -11 Steg 1
    9-3 SC 1,8t -06 Steg 1
    9-5 Aero 420hk 560nm

  11. #31
    Sugmotor Lars_Bs avatar
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Roslagen
    Inlägg
    58
    Medlem#
    9137
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Sämsta konstruktionen är nog det som Speedparts säljer, är ju i princip ett plattjärn i alu, som dessutom har två skarvar ihopfogade med två skruvar tvärs böjkrafterna. Ruggigt snyggt däremot
    Har en M00 så Speedpart är det som funkar, strular med huvlarmet bara. Jag svetsade ihop de två skarvarna, blir lite tajt vid montering men det löser sig... Tänkte blästra och köra karossfärgen.
    Saab 9-5 2.3t -07 Biopower
    Saab 9-5 Aero -00/ såld
    "Give me Swedes, snuff and whiskey, and I'll build a railroad through hell."
    James J. Hill 1838 - 1916

  12. #32
    Citat Ursprungligen postat av Lars_B Visa inlägg
    Har en M00 så Speedpart är det som funkar, strular med huvlarmet bara. Jag svetsade ihop de två skarvarna, blir lite tajt vid montering men det löser sig... Tänkte blästra och köra karossfärgen.
    Även det jag har funkar ju på en M00, men har man nån slags estetsiska ambitioner för motorrummet är det ju fel val iallfall

    Har kört lite mer nu och det är faktiskt en rejäl skillnad, trodde aldrig att det skulle märkas så mycket, framförallt att bilen går spikrakt när man bromsar, så var den INTE innan.

    Jag fattar inte riktigt hur det kan vara sån skillnad, fjädertornen sitter ju precis framför torpedväggen, konstigt att dom ändå flexar så pass.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  13. #33
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    Jag lackade SPs stag svart ist för blank alu smälter in bättre i mitt tycke. ImageUploadedByTapatalk1428395539.265961.jpg
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  14. #34
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    Men det du har är väl inte det "nya" bling bling aluminiumstaget som SP har?

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...ag/102972.html

  15. #35
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 017
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik / 1941 Visa inlägg
    Men det du har är väl inte det "nya" bling bling aluminiumstaget som SP har?

    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...ag/102972.html
    Nej, jag har modellen före.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  16. #36
    Grundladd Apexs avatar
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Stockholm/Tullinge & Nyköping
    Inlägg
    397
    Medlem#
    7309
    Jag har Speedparts "nya" stag som jag monterade på min gamla 00a där fick jag flytta säkringsboxen 1cm framåt för att jag skulle kunna öppna den men det var inga problem, i sommras flyttade jag över staget till min 05:a det enda som strulat är huvkontaktens plåt kåpa som vill ta i ibland, så den har jag tagit bort, även jag blev förvånad att det gjorde så stor skillnsd och då är båda bilarna är Aero med polyretane bussningar runt om innan jag satte dit staget.
    Apex- saab & wankelskruvare
    Saab 9000 CD busbil / 95 Aero+E85 bruksbil / Mazda RX-7 sportbil

  17. #37
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Är det bara jag som är lite besviken på maptun när det gäller fjäderbensstaget till 9-5? Jag pratade med dom under saabfestivalen och frågade när staget till 9-5 kommer för dom visade ju stolt upp staget till 9-3, fick då svaret att det nya staget till 9-5 i princip var klart och skulle dyka upp på hemsidan om 2 veckor. Nu har det snart gått 2 månader sedan detta samtal ägde rum. Nästan så man får köpa ett ultraracing istället, eller speedparts kanske men då måste man modda huvkontaktens skyddsplåt alternativt att man filar av lite material ifrån staget.

    Ingen som sitter inne på info ifrån maptun?
    Saab 9-5 2003 2,3T

  18. #38
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Jag är lovad av Åberg ett stag ur första satsen och på Maptun Meet 14/5 så var beskedet att det var ca 6 veckor bort.
    Har varit i kontakt med dem flera gånger och vet att de fått hem prototyper och det låter som det är väldigt nära.
    Jag tror det kommer ett tydligt besked nästa vecka när semestern äntligen är över så mitt tips är att vänta till nästa vecka och att ringa och kolla med Åberg då.


    Jag tror att anledningen till att det tagit lite tid är att de är väldigt noga med att det blir riktigt bra från start då förra leverantören verkar haft svårt att leva upp till förväntningarna.
    Men som sagt den som väntar på nåt gott...


    Edit> Fick svar idag från Åberg
    Vi var inte nöjda med senaste prototypen, så det kommer att dröja mer.
    ”Det blir klart när det blir klart.”
    Jag ser det som positivt att de fokuserar på att det skall bli bra.
    "Worth Waiting For"
    Senast redigerat av HeRmAN den 2015-08-06 klockan 12:59.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #39
    Sugmotor milkmothers avatar
    Reg.datum
    jan 2016
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Någon som hört nått om maptuns fjäderbensstag till 9-5?

  20. #40
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Nej men jag funderade på detsamma härom dagen.
    Jag är lovad ett så jag kan kolla vad statusen är

    Välkommen till STCS
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Fjäderbensstag?
    Av Euroman i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-22, 09:48
  2. Fjäderbensstag 9-5
    Av FaeN i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-28, 20:22
  3. Ang fjäderbensstag
    Av saab_4ever i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-25, 00:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •