Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: 9-5 2.3t motorn rister till lite vid start

  1. #1

    9-5 2.3t motorn rister till lite vid start

    Hej,

    Har en 9-5 2.3 biopower 2007 med automatlåda som gått nätta 27000 mil.

    Har en längre tid irriterat mig på att motorn liksom rister till/vibrerar till precis när motorn startat. Den startar fint och går rent annars. Tycker dock att det fortplantas väl mycket vibrationer ut i bilen på tomgång. Framförallt när man står still med driven i.

    Finns det nått vanligt fel som orsakar detta?

    Mina egna spekulationer är bland annat att remspännaren kan vara kass och att det orsakar att nått rister till vid start (har långa remdragningen). Får känslan att det är nått som vibrerar till, tänker att spännaren hamnar i nån form av självsvängning en kort stund?

    Vibrationer på tomgång, kan det vara nått kasst motorfäste?

    Tacksam för tips

    /Robban
    Saab 9-5 SC 2.3t Biopower -07

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    Det finns ett motorfäste på växellådan som kan orsaka detta
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...orupphangning/

    Det översta fästet i listan där, inte helt ovanligt att det går sönder.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  3. #3
    Och om det behöver bytas är det både billigare och bättre att bara byta bussningen mot powerflex:
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...pff66-222.html
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  4. #4
    Är det fenomenet vid start som ni tänker på vad gäller momentstaget?
    Skulle kunna testa att styva upp den genom att trycka in lite gummibitar i håligheterna och se om det hjälper. Blir det bättre så verkar ju powerflexen vara ett bra alternativ.

    Hur märker man av en dålig remspännare?
    Imorse tyckte jag att något/remmen durrade till när jag la i driven, precis som den gjorde innan jag bytte till långa remdragningen. Kan man få samma resonansfenomen om spännaren börjar bli dålig?
    Saab 9-5 SC 2.3t Biopower -07

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 507
    Medlem#
    9481
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Och om det behöver bytas är det både billigare och bättre att bara byta bussningen mot powerflex:
    http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-...pff66-222.html
    Problemet brukar vara att metallen spricker på automatare och då behövs ju det nytt, jag har ett nytt liggandes hemma och själva gummigrejen känns rätt glappigt redan när det är nytt så uppgradering är nog inte helt fel om fästet i övrigt är helt.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  6. #6
    En liten update,

    Tog hjälp av en polare i helgen för att felsöka just fenomenet att det är något som vibrerar till just i startögonblicket.
    Det jag upptäckte är att remspännaren fladdrar till i precis när motorn hoppar igång, så ljudet och vibrationen kommer från den/remmen. Testade att spänna remmen hårdare, manuellt med ett skaft, just vid start och då blev vibrationen så liten att inget oljud uppstod.

    Frågan är, är det normalt att remspännaren vibrerar så pass att det hörs ett vibrationsljud från den vid start (som även fortplantar sig lite i karossen)

    Jag tror inte att det vart så förut, utan att det har kommit krypandes och blivit värre med tiden. I så fall ligger det nära till hand och byta spännaren (bytte för 13000 mil sedan).

    Någon som kan dela med sig av erfarenhet från egen bil?


    /Robban
    Saab 9-5 SC 2.3t Biopower -07

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006
    Körde du med den nuvarande spännaren tillsammans med kort rem?
    Fredrik J

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    Körde du med den nuvarande spännaren tillsammans med kort rem?
    Jag bytte alla hjul, rem och spännare vid 13000 mil. Och i samband med det ändrade jag till långa remdragningen.

    Nu, vid 27000 mil så började det med att det extra löphjulet för långa remdragningen skar och remmen kalvade av. Bytte då alla hjul och rem och tycker att detta problem med vibrationerna vid start blivit värre.
    Förut kunde det durra till vid något start då och då. Men nu är det mer regel än undantag att spännaren fladdrar till så det durrar/vibrerar.
    Saab 9-5 SC 2.3t Biopower -07

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006
    När hjulet skar kanske spännaren fick sig en omgång?
    Fredrik J

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J Visa inlägg
    När hjulet skar kanske spännaren fick sig en omgång?
    Det har jag inte tänkt på, men det är nog inte helt omöjligt.
    Får nog testa att byta den.
    Saab 9-5 SC 2.3t Biopower -07

  11. #11
    Nu har jag bytt remspännare och även bussningen i momentstaget till växellådan, men till mitt stora förtret så kvarstår oljudet/rycket/vibrationen vid start. Det är som ett kort ryck/vibration precis när motorn startar.

    Ni med 9-5or, startar era spisar mjukt och fint eller upplever nån vibration/ryck i motorpaketet precis när allt hoppar igång?
    Saab 9-5 SC 2.3t Biopower -07

  12. #12
    Eftersom jag har svårt att släppa detta så har jag nu filmat maskin vid start.

    https://www.youtube.com/watch?v=YePr...ature=youtu.be


    Det är alltså den korta "vibration" med framförallt tillhörande ljud/oljud som uppstår just när den hoppar igång som jag stör mig på. Det både känns och hörs även i kupén.
    Har inte lyckats hitta något som sitter löst. Har fäst upp ett rör till AC:n som satt lite löst, men ljudet består.


    Är tacksam för input om vad det kan bero på
    Saab 9-5 SC 2.3t Biopower -07

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Det sitter väl ett fäste med gummikudde under bygeln du har till vänster i bild, har du lyft på den och kikat om något ser murket ut, du lär ju haft bort den när du bytte rem.
    Den eller något annat motorfäste är väl det som är kvar att misstänka!?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det sitter väl ett fäste med gummikudde under bygeln du har till vänster i bild, har du lyft på den och kikat om något ser murket ut, du lär ju haft bort den när du bytte rem.
    Den eller något annat motorfäste är väl det som är kvar att misstänka!?
    Just kudden till det övre fästet (som jag hade bort när jag bytte rem och spännare) ser ut att vara i bra skick. Dom andra har jag inte kikat på, låter som det får bli ett nästa steg.
    Saab 9-5 SC 2.3t Biopower -07

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 164
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av RobbanSthlm Visa inlägg
    Frågan är, är det normalt att remspännaren vibrerar så pass att det hörs ett vibrationsljud från den vid start (som även fortplantar sig lite i karossen)
    Nja, respännaren ska förutom en kraft även ha en dämpning, och om denna saknas kan remmen lätt hoppa i sidled och även hoppa av, så om dämparen studsar bör den bytas. Däremot tror jag inte den är ditt problem, utan det låter mera som något som kan slå utan dämpning.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Blir snart tokig på detta

    Har legat under bilen och ryckt och slitit i allt jag kan se. Men hittar inte vad som låter...
    Rör, ljuddämpare, plåtar mm

    Hur vet jag om ett motorfäste är dåligt?
    Ingen av dem ser trasiga ut, d v s inga synliga sprickor. Brukar dom bli dåliga så dom flexar för mycket? Skulle det i så fall kunna orsaka detta?

    Kan det vara motorn i sig som låter?
    Tänkte om den misständer för en halv sekund och p g a det rister till och orsakar ljudet.

    Alla tips tas tacksamt emot

Liknande ämnen

  1. Start nu, men tomgång verkar lite låg...?
    Av pingflood i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-12, 20:39
  2. Kadonk ! i motorn/lådan vid start.
    Av SAABoholic i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-01-21, 12:58
  3. start av motorn saab 9000i -88 *[NY INFO]*
    Av -=Matte=- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2005-08-11, 20:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •