Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Vad tror ni om detta? Bluff eller?

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512

    Vad tror ni om detta? Bluff eller?

    Hej!
    Jag svarade på en annons om en 9-3 SC som fanns på blocket. Det bästa var att det fanns på min ort,den var åtminstone inlagd där,och svaret dröjde (var bara mailsvar) men sen kom svaret.....
    Kolla denna text och skaffa er en uppfattning....

    ""## Hej, tack förditt intresse.
    Jag ber om ursäkt för att inte ha svarat direkt på din fråga, men eftersom jag har fått många frågor från andra köpare om det aktuella skicket på bilen, anledningen till försäljning, samt alternativ till bilköp, ska jag försöka ge detaljerad information om allt detta i ett enskilt meddelande. Först och främstvill jag vill precisera att jag är av svenskt ursprung, men bor i Leeds, i Storbrittanien sedan jag föddes, eftersom min mamma som är av engelskt ursprung och min far flyttade hit direkt efter min födelse. Därför pratar jag inte svenska särskilt bra och jag har svårigheter att uttrycka mig. Detta brev skrevs enbart med hjälp av min far, som ursprungligen är från Sverige. Jag hoppas att detaljerna jag anger både om tillståndet som bilen befinner sig i för närvarande om villkoren för en eventuell försäljning av bilen är lätta att förstå klart och tydligt. Om du behöver klargöranden, ber jag dig kontakta mig på engelska ( helst på engelska om möjligt ) eller på svenska ( om du inte pratar engelska ), så ska jag göra allt jag kan för att beskriva detaljerna på ett så tydligt sätt som möjligt.
    Till att börja med, bifogar jag flera bilder på bilen med detta meddelande ( fotona visar fordonets nummerplåt, om du skulle vilja utföra en kontroll av bilens historia ). Bilens egenskaper har beskrivits i försäljningsannonsen, men om du vill kan jag upprepa dem. Säg bara till i så fall. Jag tror att många av bilens tillbehör, samt dess aktuella goda skick, kan ses framgår i fotot men här har du en kort beskrivning av dess skick: bilen är mycket välhållen, har aldrig varig med i en olycka, inga repor eller dolda defekter är befintliga, motorn fungerar korrekt och även den elektriska matningen är helt fungerande. Besiktningen har genomförts i rätt tid och endast vid auktoriserade verkstäder (besiktningsbeviset med alla besiktningsdata är giltig och kommer att överlämnas tillsammans med fordonets övriga dokumentation, såsom det gula och blå kortet). Bilen är dessutom registrerad i Sverige och bilskatten är betald för år 2015. Bilen är registrerad i Sverige i mitt namn, på adressen där min far ägde ett hus, vilket jag på grund av ekonomiska problem, tvingades sälja för en tid sedan. Vi har behållit huset i Sverige, tills strax efter semestern och jag använde bilen, som är till försäljning när jag var på semester i Sverige; nu, då jag emellertid har sålt huset, måste vi sälja även bilen eftersom vi inte längre har någon plats att parkera den på ( i garaget har jag min engelska bil ) och vi kan inte betala den dagliga parkeringen ( dessutom har vi inte möjlighet att hålla en bil och betala svenska årliga bilskatter, då jag använder den andra bilen jag har här ). Efter att ha sålt huset i Sverige, återvände jag omedelbart till Storbrittanien, då jag började jobba igen (jag arbetar som jobb tränare inom byggområdet) och jag var tvungen att ta hit bilen, eftersom jag inte längre hade tid (endast 3 dagar) att stanna i Sverige och sälja den. Arbetet i denna svåra tid är mycket viktigt för mig och därför tvingades jag avstå från försäljningen av bilen i Sverige där jag hade kunnat få ett mycket bättre pris än vad jag begär nu. Jag har försökt sälja den här, men jag har insett att ingen är intresserad av en bil med ratten till vänster och svenska dokument samt att priset som erbjuds mig är långt under hälften av bilens verkliga värde, vilket har fört mig att annonsera ut bilen på Blocket för att hitta en svensk köpare för att erhålla ett bättre pris. Det är av detta skälet som jag säljer bilen och jag ville ta upp alla dessa detaljer eftersom många av köparna som kontaktat mig hitills, frågat sig varför priset på Blocket var under marknadspriset. Som jag tidigare nämnde är anledningen till försäljningen av huset i Sverige, den att vi upplever en svår eknomisk situation och vi kan inte fortsätta att hålla bilen här där vi inte använder den och dessutom betala årsskatten som den svenska lagen kräver. Detta betyder emellertid inte att bilen inte är som jag beskrivit ovan, tvärtom handlar det om en mycket välhållen bil, perfekt fungerande och fri från hypotek. Bilens historia kan helt lugnt kontrolleras med hjälp av bilens nummerplåt ( som är synlig på bilden som medföljer detta meddelande, (****** ). Jag är helt säker att bilens ovannämnda goda skick kommer att bekräftas. Bilen har använts uteslutande för personligt bruk under tiden som jag tillbringade i Sverige med familjen och den har bibehållits i bästa skick.
    Om du är intresserad att köpa bilen kommer jag gärna att stå till tjänst och hjälpa vem som än vill komma och hämta den. Betalningen ska utföras kontant omedelbart efter att ha stipulerat köpekontraktet.
    En annan möjlighet är att sluta affären genom en internationell transportfirma, som är 100 % säker, denna är rekommenderad för Internet transaktioner och har kontor just här i Leeds. Deras tjänster är mycket pålitliga och professionella. Företaget jag talar om erbjuder en perfekt service, som tar hand om alla detaljer beträffande transaktionen via Internet, såsom överförande av äganderätten av bilen. Genom att vända sig till denna typen av företag har du möjligheten att prova fordonet innan du utför betalningen av denna. Företaget kommer att leverera bilen till din adress inom 5 dagar, tillsammans med ett dokument som kallas "procedur för återlämning". Detta dokument garanterar rätten att prova bilen i 10 dagar och om själva bilen inte tillfredsställer dig har du rätt att återlämna den kostandsfritt. Tack vare detta dokument kan du vara säker att bilen är precis så som jag beskrivit. Denna typ av transaktion kommer garanterad av Blocket och kommer att omfattas av Blockets program för inköpsskydd. Priset för detta alternativ 88.000 SEK omfattar leveranskostnader för fordonet. Om du är intresserad av att köpa bilen ( vi ber om största allvar ), ger jag gärna alla detaljer beträffande båda de föreslagna alternativen.
    Tack för ditt intresse och tålamod att läsa hela meddelandet, men jag ville göra det mycket klart.""##


    Ja vad ska man tro om detta? Är det på riktigt? Priset är bra för årsmodell och pris men att köpa den på dom villkoren med frakt och liknande....njaeee,jag vet inte riktigt!
    Har kollat regnummer och bilder och den ser bra ut och bilen står reggad i Sverige på samma namn han anger.

    /M
    Akta skinnet!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Jag tycker alla tänkbara varningsklockor ringer! framförallt den långa bortförklaringen.

    Det där med transportfirma är ett klassiskt knep. Min gissning är att när ni kommit överrens om belopp o.s.v. så kommer det av något påhittat skäl vara så att personen inte själv kan betala transportfirman direkt men att du kanske kan göra det istället och så drar ni av transportkostnaden från detn köpeskilling ni kommit överens om.

    Du betalar "transportfirman" genom insättning på något utländskt konto, sedan slutar historian där utan någon bil.

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Det _behöver_ ju inte vara en bluff, men man undrar ju. Har du länk till annonsen?

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Är det en variant på denna månne? http://www.expressen.se/kvallsposten...u--pa-blocket/

    Det är några ord och fraser jag hänger upp mig på. "stipulerat", "Blockets program för inköpsskydd", "dagliga parkeringen","vi ber om största allvar",perfekt fungerande och fri från hypotek". "(jag arbetar som jobb tränare inom byggområdet)","inga repor eller dolda defekter är befintliga, motorn fungerar korrekt och även den elektriska matningen är helt fungerande." tex

    /Fred
    Senast redigerat av Fral den 2015-03-04 klockan 10:42.
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #5
    Grundladd Mrsmiths avatar
    Reg.datum
    feb 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    150
    Personligen tycker jag det är "hallå-varning"!

    Jag brukar lita på min magkänsla, det har nog räddat mig många ggr, men det är inte lätt med bilköp.

    Men är det inte allt för "ovanlig" bil så hoppa över, jag skulle nog inte lita på det där..alldeles för "invecklat" och va fasen har han ägnat en "hel dag" åt att komponera ett mejl..

    Hoppa över och leta vidare tycker jag...du har ju inte "förlorat" något på det..värre om det är en knas affär.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    "annonsen borta".
    Den fanns dock kvar igår.
    kanske man ska kolla upp personen som bilen står på? Bilen är skriven i Växjö men annonsen fanns på Gotland nämligen.

    Kanske ska man fortsätta att försöka "köpa" bilen,se om det kommer fram att det är en bluff.
    /M
    Akta skinnet!

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Personligen skulle jag göra följande i din sits:
    1. Ta reda på om det verkligen är en bluff, förslagsvis på dessa sätt:
    a. Kontakta den som står som registrerad ägare på bilen och fråga om det är han/hon som lagt in annonsen.
    b. Löpa linan ut, dels för att ha material för en framtida polisanmälan och dels för att syna var/när de tänker lura till sig pengar så att man kan varna andra för samma grej. Så länge ni bara har mailkontakt är det ju helt ofarligt att fortsätta spela dum och vänta in "nu ska jag lämna ifrån mig pengar utan att ha fått bilen".
    2. När bluffen bekräftats, kontakta blocket och polisen för att undvika att någon blir blåst på riktigt.

    Men kom alltid ihåg: Är det en bluff, så kommer du vid något tillfälle att ombes lägga ut pengar utan att affären är i hamn.

  8. #8
    Det är en bluff. Garanterat.

    Finns det ens ett "Blockets program för inköpsskydd.." som hanterar "procedur för återlämning.."?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Fågelbrolandet
    Inlägg
    3 071
    http://www.garaget.org/?car=144123
    SAAB är som en drink djävulsk och full med godsaker.

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Har fått näst intill samma svar på två bilar jag mailade på i somras.

    En äckligt billig Ng9-5 Xwd och en ng9-3 Aero

    En av bilarna stod på en tant uppe i Norrland. Man skulle ringt o frågat om hon visste att hennes bil var till salu.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 006
    Skummis. Så fort man ska betala något i förskott eller så. Hade han varit seriös hade bilen stått i sverige.
    Fredrik J

  12. #12
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Det är en scam. Har varit sådana förr.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    306
    Hans svenska pappa har inte skrivit annonsen det har google gjort.
    Självklart bedrägeriförsök i mina ögon.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    495
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Jag tycker alla tänkbara varningsklockor ringer! framförallt den långa bortförklaringen.

    Det där med transportfirma är ett klassiskt knep. Min gissning är att när ni kommit överrens om belopp o.s.v. så kommer det av något påhittat skäl vara så att personen inte själv kan betala transportfirman direkt men att du kanske kan göra det istället och så drar ni av transportkostnaden från detn köpeskilling ni kommit överens om.

    Du betalar "transportfirman" genom insättning på något utländskt konto, sedan slutar historian där utan någon bil.
    Jag tror precis att det kommer att gå till som Jellybear beskriver.
    Mina varningsklockor börjar så fort utlandet är inblandat, dessutom när man får helt irrelevant information som man inte efterfrågat översatt med troligtvis Google translate är scamvarningen ett faktum. Det behöver ju såklart inte vara en bluff, men det följer ju det klassiska mönstret. Varför chansa? Köp en annan bil istället.
    Utan Saab

  15. #15
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Ja det är ju som jag trott från början en bluff.
    Men som det alltid är när man ska köpa nåt så fastnar man för en viss sak/bil. Sen att den inte var på riktigt får mig att glömma den lättare..
    Akta skinnet!

  16. #16
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 099
    Medlem#
    1941
    Förra gången skrev jag snabbt ifrån en smartphone. Nu sitter jag vid en dator.

    Detta var lite vanligt för några år sedan. Jag svarade på en motsvarande annons med en SAAB som stod i Helsingborg & fick ett ganska exakt liknande svar. Sökte på internet & detta var inte helt ovanligt. Så det är rent & skärt lurendrejeri. Ägaren till det utannonserade objektet var inte heller medveten om att bilen var ute.

  17. #17
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 262
    Medlem#
    6770
    Bluff. Behöver inte ens fundera två sekunder.

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Bara kontakta blocket så tar dom bort den! Tre rader av texten så vet man ju 100% att det är fejk.... Detta kommer aldrig upphöra helt, det gäller att vara misstänksam tyvärr.
    MEDLEM 7032.

Liknande ämnen

  1. Rejält påkörd, vad tror ni om detta ärende..
    Av Jimmy2626 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-11-10, 19:36
  2. vad tror ni försäkringsbolaget säger om detta?
    Av patron i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2009-08-22, 14:30
  3. Tror ni detta blir bra, nya fälgar
    Av extreme i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-04-02, 15:14
  4. Bluff eller fungarar det?
    Av JohanRyden i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-10-31, 01:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •