Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Bytt från 17" till 18" däck. Bör man göra hjulinst

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    396

    Bytt från 17" till 18" däck. Bör man göra hjulinst

    Hej!!

    Jag har bytt från 17" till 18" sommarhjul. Bör man göra en hjulinställning efter det?? Jag känner lite småvibrationer i ratten vid farter från 90 och uppåt?

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 426
    Då har du förmodligen obalans i hjulen, hjulinställningen påverkar inte detta men hjälper istället mot snedslitna däck. (vid tex sänkning)
    Storleksskillnade mellan dina 17" och 18" är nog väldigt försumbar om du inte har fått fel dimension på däcken.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    299
    Kan väl säga ja och nej här.

    Byter man dimension kan det behövas mer/mindre toe-in & camber för att bilen inte ska bli allt för spårkänslig.
    Mao. kan man ofta få offra lite livslängd på däcken för att får bra vägegenskaper.

    E lite olika på olika bilar.. min uppfattning är att OG900 är ganska okänslig för detta (!) sin gammaldags konstruktion till trots.
    9-3 1999 2.0t - 225hk förvånadsvärt snål på landsväg!

  4. #4
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Kan oxo meddela att 225/40-18 generellt skakar o stöter rejält mer än 225/45-17...

    Jag körde en bit på ny asfalt med 18-tummarna i helgen.... wow...bilen blev helt vibrationsfri. Skum känsla... Det är ju så det skall va.

    Med 17-tummarna på under tiden mina var på rep, gick bilen mycket behagligare. Undrar hur det skulle vara att köra 215/65-16 ???
    Jo, jag börjar nog bli gammal.....
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    299
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Kan oxo meddela att 225/40-18 generellt skakar o stöter rejält mer än 225/45-17...

    Jag körde en bit på ny asfalt med 18-tummarna i helgen.... wow...bilen blev helt vibrationsfri. Skum känsla... Det är ju så det skall va.

    Med 17-tummarna på under tiden mina var på rep, gick bilen mycket behagligare. Undrar hur det skulle vara att köra 215/65-16 ???
    Jo, jag börjar nog bli gammal.....
    Med samma bredd på 17" resp 18" så är det ju ingen skillnad i mekaniskt grepp. Skillnaden är väl bara kvickare styrrespons.. så 18" i ditt fall e väl endas en utseende-grej? Eller?
    9-3 1999 2.0t - 225hk förvånadsvärt snål på landsväg!

  6. #6
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 037
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av ezroller
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Kan oxo meddela att 225/40-18 generellt skakar o stöter rejält mer än 225/45-17...

    Jag körde en bit på ny asfalt med 18-tummarna i helgen.... wow...bilen blev helt vibrationsfri. Skum känsla... Det är ju så det skall va.

    Med 17-tummarna på under tiden mina var på rep, gick bilen mycket behagligare. Undrar hur det skulle vara att köra 215/65-16 ???
    Jo, jag börjar nog bli gammal.....
    Med samma bredd på 17" resp 18" så är det ju ingen skillnad i mekaniskt grepp. Skillnaden är väl bara kvickare styrrespons.. så 18" i ditt fall e väl endas en utseende-grej? Eller?
    Skulle jag köpa grejer bara för utseendet??? Hmpf...

    (Jo så är det nog, lite bling har ingen dött av...)
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    299
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Citat Ursprungligen postat av ezroller
    Citat Ursprungligen postat av perr
    Kan oxo meddela att 225/40-18 generellt skakar o stöter rejält mer än 225/45-17...

    Jag körde en bit på ny asfalt med 18-tummarna i helgen.... wow...bilen blev helt vibrationsfri. Skum känsla... Det är ju så det skall va.

    Med 17-tummarna på under tiden mina var på rep, gick bilen mycket behagligare. Undrar hur det skulle vara att köra 215/65-16 ???
    Jo, jag börjar nog bli gammal.....
    Med samma bredd på 17" resp 18" så är det ju ingen skillnad i mekaniskt grepp. Skillnaden är väl bara kvickare styrrespons.. så 18" i ditt fall e väl endas en utseende-grej? Eller?
    Skulle jag köpa grejer bara för utseendet??? Hmpf...

    (Jo så är det nog, lite bling har ingen dött av...)
    He-he..
    9-3 1999 2.0t - 225hk förvånadsvärt snål på landsväg!

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    396
    He he!!

    Det var nog bara jag som var lite känslig, har kört lite mer här nu och det är nog inte hjulen som är obalanserade utan att det blir lite mer vibrationer på dålig väg.

    Var nog bara lite överkänslig!!

Liknande ämnen

  1. Ni som bytt slutväxel på 9-5 till 3.61 ("45-utvxl")
    Av Ola i norr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 21:46
  2. Vad göra av "r" slangen från MV?
    Av Ante_hedis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-03-04, 19:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •