Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Problem med bromsok från Speedparts och Skruvat?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Problem med bromsok från Speedparts och Skruvat?

    Hej på er.

    Jag har fått problem med dålig bromsverkan bak på en 900 -90. Det konstiga är att jag för två år sedan bytt till ett nytt ok, och det är oket som nu helt plötsligt strular.
    Jag har försökt utesluta andra fel, och oket kärvar absolut inte. Både färdbroms och handbroms har tappat verkan rejält.

    Har ni varit med om problem med bromsok från Speedparts eller skruvat?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 938
    Jag har inte provat dessa själv, men dom har ju samma färg/ytbehandling som dom Biltema sålde, ungefär samma pengar också. Kanske är det samma? Och biltemas var SKRÄP, inget annat. Returfjädern på dom var alldeles för klen, handbroms-mekaniken usel, och man fick en vinter med dom, sen var det kass. Det är bättre hämta ok på skroten och renovera med en sats. Så om nu Speedparts också har nåt Chinese made junk, så är det nog så att det är dags för dig att byta igen. Två år är ju bra, jag fick ett år på mina, bägge sidor. Sen bytte jag till nya likadan jag hade och dom höll ett år till.
    MEDLEM 7032.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av TurboCab Visa inlägg
    Jag har inte provat dessa själv, men dom har ju samma färg/ytbehandling som dom Biltema sålde, ungefär samma pengar också. Kanske är det samma? Och biltemas var SKRÄP, inget annat. Returfjädern på dom var alldeles för klen, handbroms-mekaniken usel, och man fick en vinter med dom, sen var det kass. Det är bättre hämta ok på skroten och renovera med en sats. Så om nu Speedparts också har nåt Chinese made junk, så är det nog så att det är dags för dig att byta igen. Två år är ju bra, jag fick ett år på mina, bägge sidor. Sen bytte jag till nya likadan jag hade och dom höll ett år till.
    Tack för svar. Jag vet ju att man får vad man betalar för. Det är förmodligen inte bättre än att det är Biltema-kvalla på dessa ok. Jag minns inte om jag köpte det på Speedparts eller skruvat, men det är väl skit samma antar jag.
    Jag funderar dock på vad som kan ha hänt. Jag har tappat bromsverkan på både färd- och handbroms. Om det skulle vara ett inre läckage, som jag antar, så tycker jag att handbromsen ändå borde fungera bra eftersom den är mekanisk, något som helt enkelt trycker mot kolven? Eller är det så att handbromsen kan bli påverkad av ett inre läckage?

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    och du är säker på att de inte kärvar då? Min uppfattning om alla kinesok är att grundproblematiken är gummidetaljer som spricker, ytbehandlingar på kolvar som är under all kritik och de rostar därför ganska snabbt under damasken och det går då tungt.

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 143
    Medlem#
    7182
    Plocka isär oket och inspektera, ser allt bra ut så smetar du in delarna med speciellt fett för bromskolvar/tätningar och monterar ihop igen. Har räddat ett par bromsok genom att göra detta, kolvarna hade fått nån skit på ytan som gick putsa bort när kolven väl var ur oket sedan monterade jag ihop allt igen och det fungerade utmärkt. Inga synbara skador på några tätningar i mitt fall, men det är bra och ha en renoveringssats tillgänglig om det skulle behövas.

    Bilen jag gjorde detta på var en isbil.... så är det på en lite finare bil så kanske man vill byta tätningarna oavsett.

    Kärvar hävarmen trots att man har plockat isär oket så kan det vara svårare och få ordning på det.

Liknande ämnen

  1. Byta bränslepump 9-5 - Speedparts eller Skruvat
    Av AnteO i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2014-04-28, 09:40
  2. Någon som haft problem med bromsskivor från speedparts?
    Av daekol i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2013-01-15, 07:21
  3. Törs man köpa koppling och slavcyl på speedparts el. skruvat
    Av supernaut i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2011-01-27, 00:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •