Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Saab 9-3 2.0t vector -03 Bortappade nycklar

  1. #1

    Saab 9-3 2.0t vector -03 Bortappade nycklar

    Hej!

    Vill börja med att om denna tråd har hamnat fel eller svar finns i FAQ, så ber jag om ursäkt & gärna en länk dit

    Nu är det så att jag tappat bort båda nycklarna till min Saab.
    Jag har reservdelarna till nycklarna (Skal, nyckelämne samt sändare)

    Men, om jag fattat det rätt, så går det helt enkelt inte att gifta in två nya nycklar hur som helst?
    Sen är ju frågan hur fan man kommer in i bilen...

    Vilka alternativ har jag?

    Väldigt tacksam för svar!

    Mvh, Nissee

  2. #2
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Japp, det behöver jag också veta.

    Hur man stjäl en bil snabbt och enkelt!
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  3. #3
    Hehe, ja det ser ju onekligen jävligt suspekt ut - dock har jag ju ägarbevis osv om det nu behövs

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    på en 9-3ss är det "inte bara" att gifta in nya nycklar... Det hela finns beskrivet i WIS (verkstadshandboken) och normalt innebär det att skaffa en ny CIM (rattmodul) till bilen. Antingen en helt ny CIM, eller en begagnad med minst 1 tillhörande nyckel. Har hjälpt en kille på forumet att fixa detta. Det är inbyggda väntetider när man gör det med tech2 så att det ska ta en viss tid att göra.

    Jag har läst runt lite, och i CIM sitter ett enkelt eeprom, jag har skaffat programmerare etc och tänkt prova att programmera CIM utan tech2 inblandat, men har inte haft tid att djupdyka i detta, plus att det är lite läskigt att leka med sin egen fungerande CIM. De är ganska dyra, så att göra det helt för skojs skull känns lite onödigt...

    Det finns "skicka in" tjänster som "fixar" problemet med borttappade nycklar. Dock ingen i sverige vad jag vet...

    Var bor du?
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  5. #5
    Japp, då var det som jag misstänkte..
    Fick ett pris från en verkstad i närheten, 5300:- utan moms tyckte jag han sa.
    Skall ringa upp imorgon då det var lite körigt på jobbet.

    "Det finns "skicka in" tjänster som "fixar" problemet"
    Vart hittar man en sådan? är det ens lönt att skicka eller pålitligt för den delen.

    Jag bor ett par mil utanför Göteborg - närmare Borås.

    Aja, att man inte fick tummen ur & fixade två nya nycklar när jag tappade den första känns ju lite dumt nu....

  6. #6
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541
    Det skurna nyckelämnet kan du ordna genom att gå till Saab-återförsäljare, så kan du iaf komma in i bilen utan att krossa någon ruta eller dyligt.
    Sedan finns det någon i Jönköping som påstås kunna fixa det här med situationen att alla nycklar är borttappade, vet inte vad denna tar betalt dock.

    Om du fixar fram en begagnad CIM med tillhörande nyckel/nycklar så finns det gott om folk med Tech2 i och runt Borås som förmodligen kan hjälpa dig reservdelspogrammera in den till din bil mot rimlig ersättning.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  7. #7
    Det får bli steg ett då, så kommer jag iallafall in i bilen.
    Är han medlem här på forumet?

    Det verkar ju onekligen bli billigare - hittade efter en snabb sökning en CIM med nyckel för 1300:- och inte tar någon 4000:- i svarta pengar för att programmera det?

    Citat Ursprungligen postat av cactuz Visa inlägg
    Det skurna nyckelämnet kan du ordna genom att gå till Saab-återförsäljare, så kan du iaf komma in i bilen utan att krossa någon ruta eller dyligt.
    Sedan finns det någon i Jönköping som påstås kunna fixa det här med situationen att alla nycklar är borttappade, vet inte vad denna tar betalt dock.

    Om du fixar fram en begagnad CIM med tillhörande nyckel/nycklar så finns det gott om folk med Tech2 i och runt Borås som förmodligen kan hjälpa dig reservdelspogrammera in den till din bil mot rimlig ersättning.

  8. #8
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541
    CIM med nyckel för 1300 är bra, det är nog det absolut smidigaste för dig.
    Inte ens en verkstad lär ta några 4000 för att gifta in en begagnad CIM åt dig om du inte får tag på någon privatist i närheten som kan hjälpa dig.

    "Utrotaren" annars var det som postade för något år sedan i ett gäng trådar att han kunde fixa bilar utan nycklar alls:
    http://forum.saabturboclub.com/membe...0300-Utrotaren
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

  9. #9
    Nu känns det lite bättre, hade varit förbannat tråkigt att lägga ut 5300:- på bilen som knappt är värd det dubbla..
    Nu behöver jag bara få det praktiska momentet klart för mig:
    Räcker det att jag plockar ut CIM och tar med mig till verkstad/Tech2 med befintlig och de två nya nycklarna - eller behöver hela bilen följa med för detta?

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    det finns ett antal varianter på CIM har jag för mig, kolla att din stämmer med bilen, jag TROR att nyare passar gamla bilar, men att det finns nån snikvariant utan ESP eller nåt sånt....
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  11. #11

    Post

    Jag tror att denna skall passa: http://www.bildelsbasen.se/176-W213533.html
    En bild på matchningen mot mitt regnr: http://puu.sh/glarv/a5f9340337.png

    Sen vill jag passa på att tacka er båda, cactuz & risig9000, för all hjälp - som ni märkt så är jag inte superduktig på det här...

    Nu gäller det bara att hitta någon i närheten av Borås med en tech2 & som godtar betalning i natura

  12. #12
    Steg 1 cactuzs avatar
    Reg.datum
    maj 2011
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    8541
    Just det du sitter med en 03'a, lite speciellt som man kan behöva veta då är att CIM'en måste matcha SCL'en (rattlåset).
    Risken finns nämligen att om du sätter i en nyare CIM så kanske du även måste byta rattlåset till ett nyare.

    Det hela har med matchning av mjukavruversioner att göra, jag snackade för några veckor sedan med någon som jobbat på Saab om just de här grejorna och det fanns tyvärr dåligt med sätt att veta vad som passar med vad. Så om du tar CIM + nyckel + rattlås från en och samma "skrotbil" så är du safe.

    Den du hittade där som ska vara från en 03'a bör dock fungera med ditt rattlås kan jag tycka, jag är tyvärr ingen expert på detta dock.
    Saab 9-3 SS 2,0t -05 - ///Mackanized BioPower - projekttråden
    Saab 9-3 SS Aero -05 - ///Mackanized BioPower
    Saab 9-3 CV Aero -05 - ///Mackanized BioPower

Liknande ämnen

  1. 2st nycklar med boxar från en saab 9-5-02
    Av Stefan K i forum Pryltorget säljes
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-10-31, 15:31
  2. Kvalite på Saab-nycklar (9-5, og9-3)
    Av henrikg i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-31, 22:32

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •