Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Durrrar på tomgång

  1. #1
    Grundladd Wrooms avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    166

    Durrrar på tomgång

    Hej alla kunniga.Har automatlåda på min bil och när jag står på tomgång med växelväljaren i läge D,R,1,2 eller 3 så kommer det ett durrande ljud från högra sidan av motorn som avtar när man gasar på,detta ljud dyker inte upp om växelväljaren är i läge N eller P.Jag har försökt lokalisera vart ljudet kommer ifrån men lyckas inte.Har ryckt i allt för att kolla om det är nåt som sitter löst,men allt sitter benhårt.
    Tacksam för förslag.

    Är det någon som har erfarenhet av en gammal saabräv vid Autoservice Väst i Barkarby?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Jag tror att du har större chans att få svar på din fråga i detta forum.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Grundladd Wrooms avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    166
    Tack.Du är som en pappa som tillrättvisar en på ett pedagogiskt sätt

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Wroom
    Tack. Du är som en pappa som tillrättvisar en på ett pedagogiskt sätt
    Hej,

    Skönt när folk tar det på rätt sätt! Jag övar inför uppfostring av min dotter...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Inlägg
    68

    Samma här...

    Även jag har ett "durrande" ljud (blanding av "morrande" och "vibrerande" kanske...).
    Upplever det mest när man ska köra ut från parkeringar/stillastående oavsett om det är i läge D eller R (dvs automatlåda...).

    Precis om "Wroom" så avtar/försvinner ljudet när man gasar på. Även om motorn låter lite mer då så borde nog höras om det lät även under färd, så pass högt är det...

    Några ideér på vad det kan vara och om man bör vara orolig??

    Bilen är en 9-5 2.3t Kombi från 2001.

    /Johan

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 003
    Det har jag på min bil också. Det durrar till vid cirka 2000 varv för att sedan försvinna. Fick ett tips och provade med bypass-ventilen från en kompis bil och problemet försvann. Åkte och köpte en ny ventil på Saab för runt 300 och ljudet fanns även med denna. Tvivlar lite på kvaliteten på Saabs gerjor och har sett att t.ex. speedparts har tillbehörsvarianter av ventilen. Jag tänkte prova en sådan. Berätta gärna om du löser problemt...
    Fredrik J

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Inlägg
    68

    Hmmm...

    På denna sida...
    http://www.thesaabsite.com/95/95faqs.ht ... ise,%20Why?

    ...så står det att det can vara en CV-knut (svenska?) men det låter väl lite otroligt speciellt som ljudet inte hörs i läge P eller N utan endast när man har "växeln i"?

    Sen så jag undrar ju lite över bypass-ventilens eventuella inblanding också, varför ska den påverka när det endast är i "växelläge" (dvs R/D/1-3) som det låter från styrningen? Borde inte ljudet finnas där ändå om bypassen lät på låga varv? För det hörs (åtminstone inte hos mig) inget när man har ratten stilla, oavsett vad växeln står i...

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-02-15, 18:38
  2. Tomgång
    Av Allan K i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-02-21, 17:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •