Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 112

Ämne: På styrelsens begäran: Tapatalk aktiverat

  1. #41
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Borde och borde? Klubbkassan går väl till det medlemmarna vill och besöker de inte forumet så...

    Man kanske skulle ha en medlemsenkät och fråga vad huvudskälet är till att man är med.... fast det kan man ju inte fråga på forumet...hmmm?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  2. #42
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    ...fast det kan man ju inte fråga på forumet...
    Fast då kanske man kan ha en medlemstidning........
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  3. #43
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 108
    Medlem#
    1941
    För mig har STCS-medlemskapet tre primära skäl, sett ur mitt entusiastperspektiv.
    Forumet
    Rabatter
    Banträffar

    Forumet (& träffarna) ger en social samhörighet med likasinnade entusiaster. Både genom att få hjälp & att få hjälpa. Utan forumet skulle STCS i princip vara dött för min del. Lika illa som att SAAB gick i KK.

  4. #44
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Sånt här är väldigt svårt och det tenderar ju att bli så att majoriteten bestämmer. Det som majoriteten tycker är värt att ha är det man satsar på.
    Därav att vi har klubbrabatter och banträffar. Dock, besökarantalet på banträffarna är också vikande och om få dyker upp där så kanske det inte längre är värt att lägga de otroligt höga summor klubben gör varje år för att hyra banor, om ingen är intresserad.

  5. #45
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    jag har aldrig haft STCS som socialt forum utan mer kunskapsbank. jag är inbiten 900nörd så 900klubben var det som gällde och nu saabklubben som tagit över.

    STCS har varit för mig
    rabatter
    banträffar

    och nu börjar intresset för banträffar dala... Och rabatter har jag via saabklubben, förutom deras egna reservdelsförsäljning då som har 90% av allt jag behöver. sen vänder jag mig till Saab i stan för resten av delarna.

    Så varför ska jag då vara medlem i STCS?

    det enda STCS har som ingen annan har är Sveriges billigaste tillfällen att köra bana.


    Forum har dött sen Facebook gjort större och större intåg. men av alla bilforum jag hänger på är STCS det som tappat mest aktivitet.

  6. #46
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Ärligt talat tror jag att alla döda länkar sedan forumbytet har dragit ett strå till stacken. Här kommer ett enkelt förslag: Skapa en "viewtopic.php"-fil som innehåller info om att sidan har bytt system så att användare slussas in till forumet i stället för att möta en blank 404-sida. Det finns många, många direktlänkar till forumet som gick sönder.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  7. #47
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Bra idé, döda länkar har ju inte givit någon positiv effekt inte ens vi själva hittar...
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #48
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 120
    +1 på den!!
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  9. #49
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Jag är medlem för rabatternas skull, banträffarna är ett plus så länge dom händer i närheten av hemmaplan. Känns lite trist att det tappas medlemar. Kommer ihåg när man åkte Evo, var betalande medlem i e*oclub och det var det dödaste forumet som någonsin existerat. Det var verkligen en klubb för inbördes beundran.
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  10. #50
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Okej, då har jag gjort som så att alla referenser till viewtopic nu innebär att man kommer till söksidan istället.

  11. #51
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Att låsa ned så att bara betalande medlemmar kan skriva i forumet är inte rätt väg att gå om man vill ha mer aktivitet i alla fall, tyvärr

  12. #52
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Att låsa ned så att bara betalande medlemmar kan skriva i forumet är inte rätt väg att gå om man vill ha mer aktivitet i alla fall, tyvärr
    +1 på den med undantag för säljes annonser, köpes kan mycket väl vara öppet men inte säljes IMHO
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #53
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Man kan se det från två håll. Första spontana reaktionen är precis om du säger. Inga säljesannonser. Men å andra sidan så är dom ju också ett plus för våra medlemmar med bättre tillgång på delar. Så det blir lite kluvet...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  14. #54
    Steg 1 Echonators avatar
    Reg.datum
    jun 2011
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 339
    Medlem#
    8644
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Sånt här är väldigt svårt och det tenderar ju att bli så att majoriteten bestämmer. Det som majoriteten tycker är värt att ha är det man satsar på.
    Därav att vi har klubbrabatter och banträffar. Dock, besökarantalet på banträffarna är också vikande och om få dyker upp där så kanske det inte längre är värt att lägga de otroligt höga summor klubben gör varje år för att hyra banor, om ingen är intresserad.


    Forumet är otroligt viktigt för både medlemmar och klubben i dagsläget. Om man tittar i backspegeln 10-15 år så har ju teknikutveckling vad gäller kommunikation gått framåt med stormsteg. "Back in the days" när folk fortfarande hade en fast hemtelefon, mobiltelefonen var något förbehållet yuppisar, och djungeltrumman fick gå för att sprida information så var kraven helt enkelt inte lika höga på ett informationsflöde i realtid.
    Man ska heller inte skjuta under stolen att klubbens kärna både vad gäller medlemmarna och aktiviteterna är koncentrerade till söder om Dalälven, och forumet där blir det naturliga knutpunkten för alla klubbens medlemmar oavsett bostadsort.

    Detta är troligtvis också en bidragande orsak till fallande deltagarantal på banträffarna. Tidigare kan det ha varit så att banträffarna blev den naturliga knutpunkten för socialt utbyte inom föreningen, men i takt med att forum och andra sociala medier börjat hitta sin plats i människors vardag så får man sin del av det sociala framför tangentbordet i stället för i depåområdet....bara en spekulation från min sida!

    Sen har vi ytterligare en orsak till fallande deltagarantal vid banträffarna....åldersförskjutningen inom föreningen! Min spontana känsla och uppfattning är att väldigt många av de yngre förmågorna som knyter an till klubben (betalande som icke betalande) är mindre benägna att dels gå med som betalande medlem, men även att delta på banträffar etc. Man är på något sätt nöjd med det man får ändå. Det är ju bara kolla på vilka som deltar vid årsmöten, sommarträffar etc etc, det är inga pojkspolingar med moppemusch och målbrott som dyker upp. Detta är dock inte unikt för STCS utan det är genomgående inom i princip all föreningsverksamhet idag känns det som...


    Sen finns det nog även en stor osäkerhet, man vet helt enkelt inte vad banträff innebär. Jag själv har inte deltagit en enda gång under mina år som medlem (Gälleråsen x2 var tanken, men jag har en dålig förmåga att dubbelboka saker och ting), och jag känner även att jag heller inte har 100 % koll på vad det innebär att vara med. Många tankar som dök upp under mitt första och andra år i klubben var "Vad ska jag vara med därför, man lär ju ha något redigt kraftpaket att visa upp om man ska våga sig dit", "Hur tusan ska man göra på banan...jag har inte koll på vilka regler som gäller", "tänk om man gör bort sig kapitalt om man gör fel" etc etc... Jag tror att många nya och framförallt yngre medlemmar och potentiella medlemmar har just dom tankarna för att man aldrig kommit i kontakt med bilklubbar och banåka.

    Jag vet ärligt talat inte hur man ska komma till bukt med detta, men kanske att man skulle sätta ihop en informationsfilm om hur en banträff går till. Man skulle kunna ta en "vanlig" Saab som många kan känna att "det där kunde vara min bil" och visa hur insläppet går till, gå igenom checklistan av bilen och sedan filma ett varv (depå till depå), och även lägga in en filmsnutt från "riktiga" banåkningen där man kan se hur det går till när man släpper om bakomvarande som vill om, lite kloka tips och allmän etikett på banan...bara så att man får en bild av vad banträffen innebär i praktiken

    Det var väl för något år sedan som man även hade en "bankörningsskola" på plats inför en banträff, och kan man få det på film så tror jag att många säkert blir lockade
    Senast redigerat av Echonator den 2015-03-02 klockan 13:51.

    Saab 9³ Aero Coupé -01
    Saab 9³ SC TTiD Aero -08
    Saab 9³X 2.0T Biopower -10

  15. #55
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Vet du, det där var faktiskt en förbannat bra idé! Den skall omedelbart utnyttjas! Tyvärr måste vi väl vänta till Knutstorp har varit, men jag lovar att se till att det kommer ut en informationsfilm efter att knutan har varit!

  16. #56
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Välformulerat Echonator

    Varför inte ha rabatt på första gången man åker bana, då blir det lite "prova på" över det hela för de som aldrig kört på bana i STCS regi?

    Själv hör jag nog också till kategorin som tänkt åka på banträffar så länge de är inom rimligt avstånd, Mantorp, Kinnekulle är avståndsmässigt min gräns för att det skall funka över dagen men som så ofta så är det alltid något det kolliderar med i planeringen...
    Och tittar man på mina kriterier för avstånd och kikar på radien runt alla banor i Sverige så är det nog tyvärr så att man skall åka snöskoter eller dragracing norr om Dalälven om alla resonerar likadant.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  17. #57
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Vet du, det där var faktiskt en förbannat bra idé!
    Du menar med en film?

    Ja, det kan jag väl hålla med om. Efter att ha varit närvarande på rätt många banträffar så känner man inte riktigt igen situationen. Men det är absolut en bra tanke. Det säger ju väldigt mycket om hur en banträff går till och alla momenten i det. Mycket bra ide.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  18. #58
    Doktor Etnoys avatar
    Reg.datum
    maj 2014
    Ort
    Jönköping
    Inlägg
    719
    Filmklipp är en bra idé. Tänk på att våra saabar fallit i värde rejält de senaste åren vilket förstås gör att yngre personer skaffar sig en sådan bil.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Okej, då har jag gjort som så att alla referenser till viewtopic nu innebär att man kommer till söksidan istället.
    Bra start, men en kort mening om att länkarna ändrats är en väldigt bra idé. Annars blir besökaren något förvirrad.
    Glidarbilen: Saab 9-5 Griffin 2.3t Biopower 2009 "Phoenix". Hustruns: Saab 9-5 2.0t Biopower 2006 "Pärlan". Saab 9-5 Aero Salomon Edition 2002 "Laxen" (In memoriam) Projekttråd. Driver Youtubekanalen Trionic Seven.

  19. #59
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Håller med! Länk till söksidan är väl iofs bra, men det förklarar ingenting.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  20. #60
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Nä, men det blir inga fler 404or iaf.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Ang. Tapatalk.
    Av markuz85 i forum Forum-/Hemsiderelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-02-09, 22:20
  2. [LÖST] Engine failure och limp home mode aktiverat OG9-3
    Av Grane i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-07, 09:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •