Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: 9-5 Aero 02 motor gått varm, byte av motor men vad passar?

Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Medlem#
    -

Question 9-5 Aero 02 motor gått varm, byte av motor men vad passar?

Hej alla!
    I somras så gick min motor varm då kylar slangen tydligen hade spruckit.
    Lämnade in bilen på verkstad som sa att det bara var att kasta motorn.
    Nu till min fråga.
    Bilen är automat växlad, behöver motorn man köper oxå vara från en automat eller går det från en manuell oxå?
    Är det verkligen bara skräp kvar av motorn om den gått varm eller kan man tjäna på att renovera den om det går?
    Då jag själv är helt lost när det gäller motorer och annat med bilar vet jag inte vad jag ska göra eller gå till väga nu.

MVH
    Daniel

Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    1941

Steg 2
    Reg.datum
    aug 2009
    Det hade ju varit bra om verkstaden hade motiverat sin slutsats, nu kan vi ju bara spekulera.
    Det skulle ju kunna vara så att de bedömde kostnaden för renovering som för hög i förhållande till bilens värde.
    En bekant som skulle med flyget körde vidare trots att motorn kokade. I hans fall slog sig topplocket och fick planas. Ihop med lite andra fel orsakade av dålig skötsel landade kostnaden på nära 20000 kr.

Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Medlem#
    -
    Hej och tack för förslaget men en ny motor kostar ju mera än vad bilen är värd så det är inget alternativ.

- - - Uppdaterad - - -

Ja verkstadens svar ger jag inte mycket för men dom kollade bara lite snabbt på den. Dom uppskattade begagnad motor och jobb till 25k. Men man kan ju hitta betydligt billigare motorer på ex bildelsbasen osv. Gäller ju bara att veta vad för motor som passar och om det som sagt spelar någon roll om motorn kommer från en manuell eller automat.

Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Be annars en annan verkstad om en second option, och då be om kostnadsförslag inkl.motor från skroten
    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Hej
    nej spelar ingen roll om det är manuell eller automat som du skaffar.
    man flyttar över det mesta från din motor till erättaren, verkar vara "samma" motor 00-03.
    se dock till att det är en B235R motor då det är andra avgasventiler i R motorn
    tex: http://www.bildelsbasen.se/se-sv/Saa...2&filter=b235r

hur varmt gick den? det som "brukar" hända är att cylinderhuvudet slår sig ( går att planslipa) men det värre är att ventilsätesbrunnar/cylinderhuvud blir skeva = släng
    9-3 -03 2,0 Cab.
    9-3 -08 SC Tid Utbytt till en V60 R-Design -15 D4 Polestar
    ''Kvalitet är när kunderna kommer tillbaka, men inte produkterna.''

Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    10798
    Du kan använda alla B235R och B235L oberoende årsmodell, samt alla B235E av årsmodell 2001 och senare som utbytesmotor. Automat eller manuell spelar ingen roll, motorn behöver inte heller vara komplett då man flyttar över turbo, vakuumpump och annat till den nya motorn. Om du väljer en motor av årsmodell 2004 eller nyare så krävs en liten anpassning av vevhusventilationen, då dessa har en ny och bättre vevhusventilation.

Renovering är nog inte lönt om motorn är så pass skadad att detta är nödvändigt, ja såvida du inte har möjlighet att göra jobbet själv. Ska man betala en verkstad 1200 kr/timme eller något liknande för att renovera motorn så kommer man snart upp i kostnaden för en utbytesmotor.

Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Medlem#
    -
    Eftersom jag inte kan något om motorer så är det svårt att svara på men den typ dog mitt i farten och gick sedan inte att starta igen plus att det rykte lite från motorn(locket där man fyller på olja)märkte då att kylar tråget var tomt och hälde ner en flaska vatten men det rann rakt ner på backen och då upptäckte jag att det var ett stort hål i slangen från tråget.

Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ja, det är väl uppenbart att du kan lite begränsat om motorer så skulle jag nog föreslå att du säljer bilen som det står och köper en annan bil.
    Det är förmodligen ekonomiskt mest vettigt eftersom du annars måste betala någon för att byta/laga motorn åt dig.

Denna kanske? Då får du "rätt" motor om du trivts med Saab och modellen i fråga.
    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

Liknande ämnen

1. 9-5 Aero -06 Turbo laddar ej, varm motor
    Av Wolfsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2012-10-23, 00:25
  2. Orkeslös motor efter parkering (varm motor alltså) 9-5 2,3t
    Av Micke O i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-08-03, 15:45
  3. motor 9-3 ss aero gått långt
    Av mazter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4