Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: 95 som startar ibland

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -

    95 som startar ibland

    Hej alla, är ny här och ny med Saab. Har haft min 95 sen i november och den har gått bra ända till att jag körde den i högtryckstvätt och där tog det slut. Tvättade både över och under och fick puttas ut från tvätten, den var stendöd. Fick felkod att nyckel inte accepterades. Startade dock efter ca 2 timmar och lyckades köra hem. Vägrade starta dan efter. Ska tillägga att tändkasett och tändstift är nybytta.
    Tog ut batteriet och lät bilen stå i ett par dagar för att torka. Startade nästan omedelbart igen när jag provade igen. Körde med den två ggr utan problem och lät den stå i 4 dagar, men då vägra den starta. Batteriet var död, ska sägas att den är bara två veckor gammal. Laddat upp den, men ändå inget. Startmotorn går igång, men sen händer inget och ibland startar den i två sekunder för att sedan dö. På ca 10 startförsök startar den ca 2 ggr, men dör på en gång.
    Har ni några förslag vore jag tacksam, jag måste ju få den till verkstan på nåt sätt!
    Adina

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 072
    Hej och Välkommen till STCS
    synd bara att det börjar så här.


    Verkar ju lite mysko att tvätten skulle tagit liven av den, tvättar själv med högtryck, även under och speciellt i hjulhus.
    Men självfallet inte överallt i motorrummet, tvättade du där också?

    På din beskrivning så låter det som att det är något som drar ur strömmen, provat med startkablar?
    Och när du har fulladdat batteri så kan man ju mäta om du har förbrukning och då dra ur säkringar för att se om/var det upphör.
    En 9-5 drar ström direkt när man stängt av den till div förbrukare som senare kopplas bort, så efter ca 30min bör strömmen vara låg.
    Om du kan så låt huv och dörrar vara öppna och stäng av innerbelysning och allt annat och ta ur nyckeln. instegsbelysning mm kommer att slockna efter en stund, vänta 30min innan du mäter och rör inte dörrarna för då startar det upp igen och mätningen blir fel.

    En annan sak all kolla är om bränslepumpen går, lyft på baksätet och lägg örat mot det stora runda locket på tanken och lyssna om det surrar när en medhjälpare vrider nyckel från av till normalt läge (inte start). Det skall surra några sekunder tills trycket är uppe. Inte helt ovanlig att den lägger av.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    395
    Om du har gjort en motortvätt så är det bra att ta loss tändkassetten och blåsa torrt med tryckluft.
    Inte ovanligt att det kommer in vatten i tändstiftshålen vid motortvätt.

    MVH / Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Bränslepumpen går som det ska.
    Tändkasetten och tändstiften är bytta efter tvätten.

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 072
    Och du har tillräcklig batterispänning vid startförsöken?
    Startkablar från annan bil är ett bra sätt att säkerställa det med.
    Det lät ju som du hade elproblem men om du redan uteslutit det är väl nästa steg bli väl då att kolla att det finns bränsletryck i fuelrail samt gnista.
    Och man kan även kolla att det finns signal till spridarna.

    Hur man kollar signal till spridarna och gnistan har det skrivits om tidigare, sök
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Har varit ute och provat starta den av ca 10 försök så tände det till ca 3 ggr, förstår inte riktigt varför det inte fortsätter, spelar ingen roll om jag gasar eller inte. Ska tillägga att det blir världens rökmoln när den startar.

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 072
    Och skicket på batteriet...?

    Rökmoln, Svart, Vitt, Grått?
    Vatten i cyl eller på något annat olämpligt ställe låter ju misstänkt
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Fulladdat batteri, grått rökmoln.

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Centrallåset funkar inte heller, lysdioden på instrumentpanelen lyser inte heller.

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 072
    Läs post 2 igen,
    Jag har ett kass batteri som laddaren indikerar fulladdad efter en stund. Det är skicket och laddstatus som är intressant inter bara "fulladdat"
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 472
    Så sant så sant! Det där med batterier är mycket knepigare än man först tror vilket många av oss erfarit.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Batteriet är nyköpt för ca tre veckor sedan på ok en 80 a.

    - - - Uppdaterad - - -

    Har provat och starta med starthjälp också, inget.

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 472
    Jag begriper inte vad det kan vara men har du tvättat motorrummet med högtryck så är det troligast vatten på fel ställe som är problemet. El och vatten är ingen bra kombination. Kolla elcentralen i motorrummet, kontaktdon, säkringar ? Läs ut felkoder med OBD2-läsare.

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 072
    Och som jag skrev, om batteriet laddar ur så är något fel och då måste men felsöka det och lösa problemet. Därefter får man ta startproblem, att börja med att byta TK är att chansa. Var melodiskt ock lyssna på folk som är erfarna!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Vattnet kom in när jag gjorde en underredesspolming, har inte kört motortvätt, tändkasett och tändstift är bytta efterspolningen, varenda säkring är hel, tittade på varenda en. Har inget att läsa felkoder med.
    Tack för alla förslag! Får ringa bergning och ta den till verkdtan, det är det som återstår.

  16. #16
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 509
    Medlem#
    5254
    Skriv vart du bor så kanske nån snäll själ kan hjälpa dig?
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9000 T16 -91 SAAB 9-3 Griffin -12

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 072
    Prexisens, att Joe finns i hålan Vingåker ser vi men inte var Adina har sin brevlåda, går att redigera i profilen (Inställningar)



    Laddar batteriet fortfarande ur eller är det stabilt, fel på förbrukare eller krypströmmar har inget med trasiga säkringar att göra.
    Och erfarenhet är en av de bra sakerna man bör ha i verktygslådan liksom en felkodsläsare, egen eller lånad.

    Och det är en styrka att inse sina begränsningar och känna när det dags att be en verkstad om hjälp, se då till att få veta ev. felkoder och vad som var fel så du får den erfarenheten även om du inte själv felsöker.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Jag bor i Stockholm.

    - - - Uppdaterad - - -

    Batteriet är stabilt, mina bilkunskaper är begränsade! Har inte heller nånstans och mecka, bilen står på gatan, har ett litet garage men kommer ju inte dit heller, har bilbekanta men alla utan dragkroke och uppförsbacke till garaget, inte så lätt att putta heller!!!

  19. #19
    Inte helt original !!
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    1 110
    Citat Ursprungligen postat av Adina Visa inlägg
    ...har bilbekanta men alla utan dragkroke...
    Fast en bogserögla kanske dom har? Och när ni har bogerat den till garaget så kan dom ju oxå vara så snäll och knuffa in den.
    ng9-3 Aero Convertible 2005, ng9-3 Vector Sportcombi 2006, 9000 2.3T 1995, 9000 2.0i 1989, TechII, TxSuiterna, fullutrustad däckverkstad

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    395
    Hej!
    Stockholm är hyfsat stort, så kanske precisera lite så kanske det finns någon nära ;-)
    Jag bor också i Stockholm (Haninge).
    Jag har inte Tech 2 hemma, men 2 andra obd - läsare.
    Sen på jobbet så har jag full tillgång till allt som rör Saab (auktoriserad Saabverkstad; -)

    MVH / Peter
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startar ibland inte och ibland går den bra OG9-5 B2x5
    Av oollaa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-01, 01:06
  2. [LÖST] Intermitent startproblem 9000 2,0T -88
    Av helsing i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-21, 01:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •