Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Behöver oxå hjälp med att skriva en annons om 9-5 Aero combi.

  1. #1
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555

    Behöver oxå hjälp med att skriva en annons om 9-5 Aero combi.

    9-5 Aero combi årsm -04, 21700mil, svart och bruksskick, bucklor finns och gått i Sthlm..

    Måste sälja den innan sommardäcken skall på, dom är utslitna och denna bil köptes bara för att dottern hade/har ont i ett knä.

    Säljes nybesiktad.

    Ge mig gärna lite tips och formuleringar tack.

    Byter otroligt sällan bilar...
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Lite kan du ju snappa upp ur tipsen ur Pumbas försäljning.
    Skynda dig att sälja den, jag blir inte populär och jag skaffar en 5'e bil
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Blankt papper.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Blankt papper.
    Japp, tryck på det, nybesiktigad utan anmärkning (=blankt papper) är ett av de bästa säljargumenten för lite äldre bilar.

    För en mer än 10 gammal bruksbil som rullat en del - även om det är en aero - gäller det att ge ett intryck av att din bil är välmående och att en köpare inte åker på massor med reparationer på en gång. Nybesiktigad samt att bilen ser ren och ompysslad ut (både på bild och i verkligheten) är bland det viktigaste.

    Det gäller att vara saklig - tydlig information, tydliga bilder (en bild är mycket mer objektiv/saklig än text), då framstår du som en seriös säljare. Du förväntas inte (och ska såklart inte) nämna skavanker som anses normala för bilens ålder och miltal såsom småbucklor, då framställer du bara bilen i sämre dager än andra jämförbara. Om det däremot finns någon väldigt påtaglig skavank som kommer sticka en spekulant i ögonen när han/hon kommer och kollar, t.ex. en jättebuckla mitt på motorhuven, framstår du som oseriös om du inte nämnt den i annonsen och hon/han vänder i dörren. Alla skavanker du eventuellt tänker nämna i annonsen ska du även visa i bild så att spekulanter själva kan göra sig en bedömning om han/hon tycker det är ett problem. Det du absolut inte ska göra är att skriva nå't i stil med "revor i förarsätet" och sedan bara visa bilder från bilens utsida - då tror de flesta spekulanter att det är riktigt illa och gör sig inte ens besväret att ringa, istället för se en bild på skadan och kanske tycka "det där var inte så farligt, om det är värsta skadan på hela bilen och säljaren tar upp den måste bilen för övrigt vara i gott skick".

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    +1 på den.

    Och tvätta den ordentligt in och utvändigt före annonsfotografering samt innan det kommer ev. spekulanter och tittar.
    Hel och ren är alltid trevligt men det får inte gå till överdrift så att man sprayat "nybilsdoft" eller svärtat däcken och liknande för då blir i alla fall jag misstänksam.
    Och ta BRA bilder i dagsljus med neutral trevlig bakgrund (inte andra finare bilar, och så lite bakgrund som möjligt).
    Exemplel på lämpliga bilder är vy över fram/vänster sida, bak/höger sida, Instrumentering (med bilen startad) så km syns och att inga varningslampor lyser och helst så att mycket text i SID syns, och en bild på interiör så man ser hur säten/skicket är och kanske en bild på skuffen för det kan ju var av intresse om man köper kombi.

    Är bilen "rök och djurfri" skriv det!
    Och nämn om det finns sådant är är tillägg utöver Aero, t.ex. motorvärmare m.m.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    När jag läser annonser så vill jag veta vad som finns utöver standard, elhissar och servo behöver man tex inte skriva ut men sollucka bör stå med.
    Ömtåliga saker som fortfarande fungerar är ett stort plus, tex fullt fungerande ACC är bra, har den nyligen renoverats så är det ännu bättre.
    Tydliga bilder, både utvändigt och invändigt är bra, men lägg ner lite arbete på att få till snygga bilder.
    Du behöver inte explicit nämna standardslitage och standardfel i annonsen, det är en lite äldre bruksbil du säljer, så länge du är öppen och ärlig med det när köpare kontaktar dig. Tex rost i hundbenen tycker inte jag behöver nämnas i annonsen.
    Vinkla annonsen positivt Tex "i gott bruksskick" istf "bruksskick"
    /Johan

  7. #7
    Och skriv på ett bra sätt och kolla verkligen efter stavfel. Och glöm för allt i världen inte styckeindelning. Jag och säkert flera med mig bläddrar till nästa annons om vi möts av en textmassa utan styckeindelning som är svårläst.

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Det problemet tror jag inte Roger har, men det finns många som minst sagt har svårt med svenska språket.
    Fast i många fall så kanske säljare-köpare pratar "samma språk"

    Och "sistaprisetkompis behöver inte ringa alls" kan man skippa, låter ohyffsat
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    9481
    Nått som framstod viktigt när jag sålde min bil var priset och besiktning, det var nästan det ena folk frågade om, fick inte en fråga på acc, servicebok,saker som var bytta eller liknande.
    Saab 9-5 2,0t SS -08
    Saab 9-5 2,0t SS -06

  10. #10
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Den har automat och kommer att sättas ut för 25000kr.

    Bara jag hinner städa ur, tvätta och ta bilder.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    11937
    På det stora hel en bra annons. Framförallt:
    - Tydliga bilder på hela bilen (=du döljer inget)
    - Saklig kortfattad info utan egna värderingar

    Jag hade nog personligen skippat att nämna bromsklossarna och torkarbladen som får anses vara normalt underhåll, men det är nog mer min personliga smak och knappast av större betydelse.

  13. #13
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    På det stora hel en bra annons. Framförallt:
    - Tydliga bilder på hela bilen (=du döljer inget)
    - Saklig kortfattad info utan egna värderingar

    Jag hade nog personligen skippat att nämna bromsklossarna och torkarbladen som får anses vara normalt underhåll, men det är nog mer min personliga smak och knappast av större betydelse.
    Fixat.

    Hade ju glömt en siffra i tfn-nr också ))=
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  14. #14
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    398
    Medlem#
    8896
    Är fronten så repig som den ser ut eller är bilen skitig?

    Personligen tycker jag om att få så mycket info som möjligt i annonsen. Är ju inte alla som vet vad som är standardutrustning på en Aero.

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Kul att du ville vara med på bild oxå

    Hoppas du får horder av spekulanter i helgen, fint väder är bra för bilaffärer
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av Dab Visa inlägg
    Är fronten så repig som den ser ut eller är bilen skitig?

    Personligen tycker jag om att få så mycket info som möjligt i annonsen. Är ju inte alla som vet vad som är standardutrustning på en Aero.
    Den är lite sliten, men också billig.

    Herman: Såg det där
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  17. #17
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Jag tycker annonsen ser bra ut! Kort, luftig, rakt på sak. Jag tycker personligen det är positivt när säljaren inte skriver ut allt som finns standardmonterat utan endast det som är extra
    En annan fråga på bilderna - är det medvetet du har tagit alla utebilder utom en i motljus? Det gör det svårare att se det egentliga utvändiga skicket, men (kan även) uppfattas som just det...
    /Johan

  18. #18
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Nja lite, parkerade bilen så där och bara tog ett gäng bilder.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #19
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Sålde den nyss.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  20. #20
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Härligt, till begärt pris eller mer? ;-)

    Och du bjöd väl in nya ägaren till STCS ?
    Senast redigerat av HeRmAN den 2015-03-15 klockan 16:52.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Byta till Trionic i OG900
    Av tummen87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 69
    Senaste inlägg: 2015-08-21, 02:27
  2. Skriva ut från WIS
    Av supereldare i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-11-10, 22:16
  3. Behöver hjälp med att hitta/skriva avtalspapper
    Av J Bilstrup i forum Off Topic
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 23:57
  4. Hjälp med annons
    Av jorego i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2008-05-15, 15:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •