Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 70

Ämne: Köpråd "tysta" däck 9-3SC

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Det vore ju fränare att ha de breda bak, men kanske blir lika fånigt när bilen är framhjulsdriven

    De två bästa har rullat 1-2 säsonger och är i riktigt fint skick. Känns onödigt att byta dom. Annars kan man ju köpa 235or istället.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  2. #22
    Breda däck är fränare än smala.

  3. #23
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    359
    Burnout backandes så ser det genast mer rätt ut...

    Sant det där med bästa däcken bak, men gör man som jag så blir det ganska optimalt slit på däcken, nästan för optimalt för däcken hinner nästan bli gamla innan gummit är slut.

    Jag byter skiftar helt enkelt plats på fram och bak mitt i säsongen för att ha jämnt slitna däck rakt över. Detta var något jag började med på 900an då den slet något ohyggligt på framdäcken ift till bakdäcken. Och på sommardäck skulle jag säga att det är hyggligt humbug med bästa däcken bak på våra kärror. En ska ju ändå inte köra som en galning i hällregn.

    På vintern däremot är det en helt annan femma då moddsträngar och annat normalt förekommande skrafs kan få bilen på oönskad avdrift med en allt för deviationskänslig bakända som följd.

    Så mitt svar blir tvärt emot resten, kör med 235 bak tills de är slut och sätt på nya fina sulor därefter. Slut är inte 1,6 mm. Slut är 3 mm. Imho.
    Saab 9-5 Aero SC MY02

  4. #24
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    359
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    För den ekonomiskt lagde går det att hitta billiga däck med bra värden åxå:

    http://www.dackleader.se/bildack/lan...r18-92w-278554

    Jag har såna på min bil och jag tycker dom låter ungefär lika mycket som Goodyear Efficientgrip som jag hade innan, och det stämmer ju med siffrorna
    De där sulorna var nästan misstänksamt billiga. Du som kört på dem ett tag. Hur är de, på riktigt alltså?

    Jag har kört på Hankook sulor och det har varit helt ok, bättre än Pierelli Zero iaf. Men när däcken börjar låta kinesiska på riktigt och med bra värden och för en struntsumma så börjar jag ju undra.
    Saab 9-5 Aero SC MY02

  5. #25
    Citat Ursprungligen postat av fabbe72 Visa inlägg
    De där sulorna var nästan misstänksamt billiga. Du som kört på dem ett tag. Hur är de, på riktigt alltså?

    Jag har kört på Hankook sulor och det har varit helt ok, bättre än Pierelli Zero iaf. Men när däcken börjar låta kinesiska på riktigt och med bra värden och för en struntsumma så börjar jag ju undra.
    Jag har kört på Landsail i fyra år, har funkat hur bra som helst. Dom har presterat bra i flera tester åxå.

  6. #26
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 849
    Medlem#
    4458
    Jag håller bara delvis med om det med bästa däcken bak. På vinter, asbolut. Där är det stor risk för sladd och där är det mindre farligt fram. På sommaren däremot, så är det ju vattenplaning som jag anser är största risken med dåligt mönster. Och då går bakhjulen alltid i "torra" spår efter framhjulen som däremot får plöja allt vatten. Nu är det ju givetvis en avvägningsfråga med hänsyn till skillnaden i mönsterdjup. Själv skiftar jag alltid framhjul mot bakhjul för att få jämnt slitage och skillnaden blir marginell.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    359
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Jag har kört på Landsail i fyra år, har funkat hur bra som helst. Dom har presterat bra i flera tester åxå.
    Kommer nästan börja okynnesbyta däck för det priset....

    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Jag håller bara delvis med om det med bästa däcken bak. På vinter, asbolut. Där är det stor risk för sladd och där är det mindre farligt fram. På sommaren däremot, så är det ju vattenplaning som jag anser är största risken med dåligt mönster. Och då går bakhjulen alltid i "torra" spår efter framhjulen som däremot får plöja allt vatten. Nu är det ju givetvis en avvägningsfråga med hänsyn till skillnaden i mönsterdjup. Själv skiftar jag alltid framhjul mot bakhjul för att få jämnt slitage och skillnaden blir marginell.
    Jag och Vfr mot rös! Game on! (gammal hederlig headbangsmily)
    Saab 9-5 Aero SC MY02

  8. #28
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 160
    Citat Ursprungligen postat av aik Visa inlägg
    Annars kan man ju köpa 235or istället.
    Låter som bästa förslaget i denna tråden!

    Citat Ursprungligen postat av fabbe72 Visa inlägg
    ... nästan för optimalt för däcken hinner nästan bli gamla innan gummit är slut.
    Vafals!! Dags att trimma, man har väl inte en turbobil för att smyga runt som Urban Undertryck

    Citat Ursprungligen postat av fabbe72 Visa inlägg
    Slut är inte 1,6 mm. Slut är 3 mm. Imho.
    Korrekt, 1,6 är sopslut!!

    Citat Ursprungligen postat av fabbe72 Visa inlägg
    bättre än Pierelli Zero iaf.
    På vilket sätt? Kör själv båda mina Aeros på "vanliga" P Zero (Det finns en hel uppsjö P Zero) och är nöjd, kul att höra vad andra har för synpunkter, positiva som negativa.

    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Jag håller bara delvis med om det med bästa däcken bak.
    Så säger forskningsinstituten också, de flesta säger bak men diskussionerna blir livliga.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #29
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    I Sverige är 225 optimalt.

    235 är för brett för dessa spåriga vägar vi har här.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    359
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Låter som bästa förslaget i denna tråden!


    Vafals!! Dags att trimma, man har väl inte en turbobil för att smyga runt som Urban Undertryck



    På vilket sätt? Kör själv båda mina Aeros på "vanliga" P Zero (Det finns en hel uppsjö P Zero) och är nöjd, kul att höra vad andra har för synpunkter, positiva som negativa.

    Jag vet, men jag drar aldrig på från 0 och där jag helst vill ha tryck typ 70-150 verkar det bara inte slita så mkt och då är det heller inte så mkt sidled. Kör ju knappt i stan heller kanske gör sitt till. I stan går det snabbare och är smidigare med två hjul kopplade via vevparti och kedja, helst då utan växlar.

    Ang P Zero så var det ju typ 10 år sedan jag hade dessa på bilen, men de lät ohyggligt mkt. Blev en helt annan bil när jag bytte till Eagle F1. Men som sagt, det var bra länge sedan.
    Saab 9-5 Aero SC MY02

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Hur gör jag för att lägga upp en egen fråga på denna sida ? Har fälgar o däck som jag skulle vilja sälja men jag vet inte vad man kan ta för pris ? Någon som har kunskap ? Förlåt AIK för att jag skriver i din tråd

  12. #32
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Citat Ursprungligen postat av SannaNilsson Visa inlägg
    Hur gör jag för att lägga upp en egen fråga på denna sida ? Har fälgar o däck som jag skulle vilja sälja men jag vet inte vad man kan ta för pris ? Någon som har kunskap ? Förlåt AIK för att jag skriver i din tråd
    Det är lugnt

    Det står "posta nytt ämne" uppe till vänster när du går in i en kategori på forumet.
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  13. #33
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    359
    Saab 9-5 Aero SC MY02

  14. #34
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Borås
    Inlägg
    139
    Tackar för landsail tipset, blir nog att beställa en uppsättning och testa nu till dem nya sommarfälgarna

  15. #35
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Citat Ursprungligen postat av victorwww Visa inlägg
    Tackar för landsail tipset, blir nog att beställa en uppsättning och testa nu till dem nya sommarfälgarna
    Om du beställer så vore det trevligt med ett utlåtande

    Själv har jag inte lyckats bestämma mig..
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

  16. #36
    Individuell mappning MrTurbos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Göta
    Inlägg
    7 534
    Medlem#
    1469
    En 9-3 sc blir aldrig tyst ! Tyvärr....

    I den prisklassen finns dåligt med tysta däck dessutom. Tystaste jag kört är Nokians.
    Pelle Ahlqvist <------> Saab4Fun lever igen! :-)
    En gång trodde jag att jag hade fel men det visade sig vara ett misstag...
    Besök mig på garaget.org Kunnskap är mackt! "Alltid Rött Alltid Rätt "

  17. #37
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 169
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    +1 på det!
    /Johan
    Själva har vi Hakka Blue på två bilar och det blev en mycket stor skillnad, vad jag har förstått har Efficientgrip en liknande ljudbild, nämligen inte mycket ljud på låga frekvenser och inga däckstoner att tala om utan bara brusliknande ljud.

    Och det är här som EU-siffrorna luras, de mäter ljudet utanför utan att ta hänsyn till hur störande ljudtonen är, och det som kommer in i kupén är framförallt lägre frekvenser. De höga frekvenserna tar ljudisoleringen mycket mer effektivt. I slutändan uppfattar man det som att däcken både låter mindre och mindre störande. Ju sämre ljudisolering, desto större effekt

    På vår 9000 transformerade Blue bilen, på 9-5:an en stor förbättring. Ska påpekas att vi har en 9000 med Hakka V också, och skillnaden är faktiskt stor trots att det bara är en generation mellan dem, V-däcken låter varken påfallande tysta eller högljudda.

    Intressant nog är Hakka Blue ett av de minst lättrullande däcken, så teorin om att lättrullande däck är tystare håller nog inte. Sedan ska man komma ihåg att lättrullande och effektivt grepp är motstridiga krav, man får välja vad man prioriterar.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #38
    Kan man inte bara vrida upp stereon lite mer?
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  19. #39
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Borås
    Inlägg
    139
    Beställde imorse får se om jag hinner då dem och kränga på innan helgen

  20. #40
    Steg 1
    Reg.datum
    apr 2010
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    1 049
    Medlem#
    7998
    Citat Ursprungligen postat av victorwww Visa inlägg
    Beställde imorse får se om jag hinner då dem och kränga på innan helgen
    Har ni så pass bra väder så det är dax för sommardäck?

    Blev sugen på sommardäck i går, gick hastigt över i morse
    9-3 Aero V6 - 06, 9-5 Aero - 05, 9-3 Vector - 04

Liknande ämnen

  1. Tysta 19" däck, finns det?
    Av Slender i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2011-03-07, 13:46
  2. Tysta 3" sportsystem till Og9-3-aero!
    Av pierre83 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-11-25, 15:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •