Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Startproblem 9000 Classic steg 3 -98

  1. #1

    Startproblem 9000 Classic steg 3 -98

    Min 9000-98 Classic steg3 stannade för en tid sedan efter en biltvätt (ej motortvätt) den gick en stund men strax därefter kvävdes den liksom på tomgång för att sedan inte starta trots flera försök.

    Köpte sedan ny DI kasset på chans för den gamla har gått 20 000 mil,
    men icke.

    Bilen har stått still några veckor nu sedan det misslyckade testet med min nya DI-kasset. Den tände till vid det tillfället under någon sekund men mer blev det inte.

    Jag har sedan dess läst på lite i Haynesboken.
    Saab 9000 Trionic verkar inte vara så komplicerat med en massa olika givare m.m utspridda i motorutrymmet. ECU'n sköter det mesta.

    Ny DI är som sagt monterad och även nya stift.

    Jag började idag med att mäta upp säkring 14, testade alla reläer, både bränslepumpen och insprutningen, allt var ok.
    Lyssnade på pumpn vid tillslag av tändning och den funkade.

    Mätte även Vevaxelgivaren och den gav rätta 541 Ohm.
    Lufttempgivaren var också ok.

    Tänkte också mätta vattengivaren men hittade inga värden på denna,
    någon som vet hur de skall vara?

    MAP sensorn vill jag testa men vet inte hur, den skall tydligen ge en viss spänning vid ett vist tryck.

    Tomgångsluftventil och bränsleförångningsventil har jag inte funnit någon men jag tror inte det påverkar det hela.

    Bränsletrycket har jag inte testat ännu.

    Jag testade däremot Gasspjällslägeskontakten och den gav oändligt värde=avbrott på alla mätpunkter detta misstänker jag är fel då värdena skall ligga mellan 0.8-3,0 ohm. Vad tror ni om detta?

    Efter mina tester så skulle jag se om den startade och det gjorde den,
    jag har ingen förklaring till varför den plötsligt funkar.
    Jag varmkörde den och vid några tillfällen så känns det som motorn ibland
    liksom kvävs på tomgång och vill stanna. Den stannade en gång men jag fick igång den som tur var.
    Det känns inte riktigt 100 och jag tror att det är något som inte står rätt till.

    Jag misstänker att det kan vara antingen startspärren i ECU'n som hänger sig eller också ett igensatt bränslefilter.
    Hur viktigt är bränslefiltret? Tror inte mitt är bytt på minst 10 000 mil.
    Blir de lätt igensatta?

    Andra synpunkter som hjälper mig vidare tas tacksamt emot.

  2. #2
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Testa att plocka bort jordkabeln från batteriet, vänta några minuter innan du sätter tillbaka den. Försök sedan att starta bilen.

    Hade ett liknande problem som du häromdagen, ovanstående procedur hjälpte.
    All makt åt Thengil!

  3. #3
    Hmmm...när du säger det så..
    Har ju faktiskt haft av minuskabeln och laddat batteriet under tiden
    bilen stått i garaget, alltså efter att den vägrade första gången.
    Kan det vara det som gjorde att den startar nu då.

    Vad tror du att det var som spökade i ditt fall?
    Har ECU*n fått flip kanske och sedan nollats på något sätt då du tog bort
    minus?

  4. #4
    Har nu efter några ytterligare tester lokaliserat felet med 100% säkerhet.

    Det var DI-kassetten som ej fungerade.
    Bytte tillbaka till den gamla kassetten och då var bilen stendöd för att sedan lätt gå igång med den nya kassetten monterad.

    Jag har en centrallåsmotor i en dörr som är trasig så jag använder inte centrallås/larm på normalt sätt.
    Min gissning är att jag var så trött/oskärpt när jag testade min nya kassett förra gången så att jag missade att få ur startspärren.
    Det var därför som bilen tände till en gång, det är ju så den reagerar vanligtvis när startspärren är aktiverad.

    Jag hoppas nu att den går ett tag utan startproblem.
    Nästa steg blir att få igenom den hos SBP.
    Hade genomgående höga värden förrut.
    Kanske har DI-kassetten varit orsak till detta, hade även lite småryckig gång på låga varv just vid lätt gaspådrag.
    Vi får hoppas att även det nu försvinner.

    Måste säga att jag gillar Saaben skarpt. Nu när jag läst på lite och lärt mig lite var allt sitter och hur det fungerar så förstår man att det är en väldigt smart motorkonstruktion. Inte så mycket givare och annat som i många andra bilar. Lätt att hitta alla komponenter. Även relativt lättåtkomligt. Hade en gång en Audi Turbo, motorutrymmet var ingen kul syn. Oändligt med vakumslangar och lös elektronik.
    Saabens motorrum ger mig nästan samma känsla som Volvos B20 gav för
    35 år sedan. Enkelt och funktionellt.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av Janneman
    Jag har en centrallåsmotor i en dörr som är trasig så jag använder inte centrallås/larm på normalt sätt.
    Min gissning är att jag var så trött/oskärpt när jag testade min nya kassett förra gången så att jag missade att få ur startspärren.
    Det var därför som bilen tände till en gång, det är ju så den reagerar vanligtvis när startspärren är aktiverad.
    Och jag som nästan tänkte föreslå det när jag läste ditt första inlägg i tråden... Men så tänkte jag att "riktigt så borta verkar killen inte vara, så jag håller tyst..."

    Skönt att det löste sig!

    mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

Liknande ämnen

  1. saab 9000 2.0 t classic -98
    Av SpennisH i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-16, 10:19
  2. Oljeläckage på min 9000 2.3T Classic -98
    Av andreeee i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-06-13, 13:16
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-02, 22:27
  4. Värde på en 9000 Classic?
    Av Janneman i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2004-11-07, 22:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •