Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: 03 9-5 felkoder

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    03 9-5 felkoder

    Tjenare! Jag har nyss hoppade över från Volvo till Saab, o ja, min första inlägg i forumet är en fråga, men jag hoppas att jag kan ge lite värde till forumet i framtiden när min kundskap ökar lite, som jag har gjört tidigare i några Volvo forumar. Ursäkta min kass gramatik, jag är Engelsk :/

    Före veckan köpte jag en fin 9-5 för att dra mina rullande bastur. Dagen efter tändes motorlampan. Jag märkte att jag inte hade skruvade till tanklocket ordentlig, efter några dagar sloknade lampan. Endå, jag skaffade en kodlässare o tog fram:
    P1312
    P1334
    P0340
    Även P0101 som en "avvaktan" kod.

    Jag har läste lite på nätet, o koderna peka mot tandkasset, vevaxelgivare, eller kanske ventiler i vakuuum systemet. Jag skulle gärna ha nån syndpunkter innan jag åka tilbaks till bilhandlaren, o slippa att få dom att bara radera koderna när jag vanda ryggen istället för att fixa problemet. Jag tror inte att dom ska göra så, men i alla fall...

    Bilen är en 2003 9-5 Aero, 125000 km

    Tack i förhand!

    /John

  2. #2
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Byt tändkassett är dom 2 först felkoderna, sen hör nog även P0340 dit.

    http://www.bilprovningen.se/download...D_felkoder.pdf
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Och Tändkassetten (TK) måste vara svart och gärna så ny som möjligt, det finns även röda med de är inte avsedda för din bil
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 465
    Medlem#
    11937
    Eftersom bilen inte gått så långt kan man spekulera i att det fortfarande är orginaltändkassetten som sitter i. Om det är fallet (lyft på den, kolla etiketten under som anger version och tillverkningsdatum) är det mycket sannolikt att den behöver bytas.

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Ang. kassetten ålder så verkar det inte alltid ha betydelse så bäst är att montera en TK som man vet fungerar och inte ger felkoder, nolla sin egen bil från felkoder och sedan köra ett tag ock kolla om koderna kommer tillbaka, gör de inte det och den gamla återmonteras borde koderna komma om det är kassetten som är felaktig.
    Kassetten borde heta något i stil med TK3.7D eller dylikt, finns mer att läsa här men kort, köper du en bör det vara TK3.6x eller TK3.7x undvik lägre

    Och tanklocket måste skruvar åt ordentligt (så det hörs 3-4klick) annars kan man få CE och koder.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Har nyss pratade med återförsäljaren, som bryr sig inte att dugg. Han sägrt att bilen har trafiksärkrighets garanti, ingenting mer. Inte nöjd älls.

    Ska kolla snart på TK:n o ta fram datum, jag sakanas den korrekta torx nyklen just nu.

    tack allihopa för alla bra tips och råd.

  7. #7
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 036
    Medlem#
    6220
    http://www.konsumentverket.se/Lagar-...umentkoplagen/

    Det är 6mån "garanti" vare sig säljaren vill lr inte det är LAG
    Fel som visar dig inom 6mån anses som ursprungliga, det är upp till säljaren att bevisa att felet inte var ursprungligt.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tack för svaret. Äterförsäjlaren är in med MRF, jag har ringde till MRF, som säger att äterförsäljaren har fel, så nu måste jag lägg ut pengerna själv att fixa felet själv och sen få bidrag from ARN. Jag tänk inte att acceptera situationen och ska gå vidare med det, men vad trött jag bli... jag ha inte tid med sånt dumheter.

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    I denna tråd är ju följande kommentar befogad

    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Kunde inte hitta något i tråden om vilken bil-firma det handlade om? Skulle ju vara bra att lägga på listan "Bilhandlare som bör undvikas". Vad är det nästa gång med nästa spekulant?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tyvärr jag tänka inte att namna äterförsäjlaren. Om jag skulle tänka att namna dom, ska jag skriva Tunnelgaraget Örebro.

    Jag är lite försiktig med informationen som jag lägga ut nätet, men här har jag helt rätt. Allt som jag har skrivit om dom är 100% sant.

    Jag klaga inte att när man köpa en begagnad bil där kan finnas några problem, jag klaga bara för att dom vill inte ta ansvar som dom ska.

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 161
    Att man inte hänger ut en handlare i en pågående tvist är ju självklart då det kan slå tillbaka och påverka utfallet.
    Men i efterhand tror jag det skulle vara bra så andra kan undvika att "falla i samma grop"
    Och självklart skall/bör man göra det omvända, om man gjort en lyckad affär och är nöjd med säljaren kan den få cred och andra kan välja den också då risken borde vara lägre där.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Haninge
    Inlägg
    404
    Motorlampan får inte lysa vid besiktningen.
    Dvs att du inte får köra med bilen så...
    Mao måste det ingå i deras garanti.
    Dessutom kommer dessa koder inte över natten, utan det lär ha raderats nyligen för att lampan inte skall lysa vid försäljning...

    Hade jag sålt bilen så hade jag fixat utan snack (har gjort det på en bil som jag sålt fast felet kom efter ca 2v) Fast det var privataffär....
    Senast redigerat av RALLYCROSS den 2015-02-28 klockan 07:44.
    201m: 8.333s, 139,07km/h
    Egen FRÄS i garaget ;-) Planar topplock & deckar block...

Liknande ämnen

  1. Felkoder på ac´n??
    Av H.Blad i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-03-06, 21:03
  2. Felkoder i LH 2.4
    Av sviv i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-07, 18:08
  3. [LÖST] Felkoder 9000 LH 2.4.2 -92
    Av TobiasLundgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-26, 15:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •