Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: tomgången får spel. 9000 -97

  1. #1

    tomgången får spel. 9000 -97

    Hej.

    Jag har nyligen satt ihop min maskin igen. Dock finns det ett konstig problem med tomgången. Ibland är den skitfin och fungerar precis som den ska men från ingenstans kan tomgången hoppa upp till 3000 rpm samt att när man kör lugnt så kan bilen börja rycka. Det kan hända när som helst. När man tittar på laddtrycksmätaren så ser man att insugsplenumet dansar breakdance. Jag har en stark känsla att det är tomgångsmotorn, men jag hittar inga trådar om folk som har haft liknande problem. När problemet uppstår så kan bilen accelerera utan att jag nuddar gasen.

    Här är en snabb video på hur laddtrycket ser ut när den får spel:
    https://drive.google.com/a/wowallets...ew?usp=sharing

    EDIT: Testade med tomgångsmotorn urkopplad. Nu får den inte spel, men tomgången ligger på 1.2 ist för 1. Frågan är om det är elfel eller tomgångsmotorn som är konstig.
    Senast redigerat av eddhedd den 2015-02-23 klockan 19:28.

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    66
    T5 använder endast tomgångsmotorn vid kallstartsmappen sen så är det tändning som sköter tomgången.
    Kan troligen vara som så att du har ett luftläckage mellan spjäll och topplock ,då kan den bete sig som din gör.
    Räcker med ett pytteliten läckage så knasar det.

    Jörgen

  3. #3
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 483
    Medlem#
    5254
    Jag hade en 9000 med det problemet en gång. Efter några år så plockades bilen ner i delar, när jag slog isär motorn såg jag att det saknades insugspackning troligtvis blivit "bortprioriterad" när någon tog bort värmeplattan...
    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 421
    tomgångsmotorn påverkar allt. De är en parallell koppling med spelhuset, dvs bypass.
    Fel på den fixar högtomgång 2000-3000 rpm eller ingen alls, motor dör.
    För att förstå det får man tag ner och titta på den inbyggda spel samt dennes koppling/slangar.
    EX: man kör bilen i 90km/t och ska bromsa/trycker på koppling eller växlar till friläger och motor gasar själv, man har 3000rpm ändå för att spelet i den har full öppet läge trots att spelet i spelhuset är stängd.

    @eddhedd - Lägg inte bilder filmer på nått som man måste först be dig för kunna få din tillåtelse för att hjälpa dig.
    Gmail, drive, + är inte åtkomlig till alla och du behöver allas hjälp.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 096
    Medlem#
    2555
    På 9000 så finns det en slang/rör ut under tomgångsmotorn som brukar släppa, har själv fått superlimma det för länge sedan.

    Nästa steg är nya stift som faktiskt påverkar tomgången.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    66
    Citat Ursprungligen postat av George Visa inlägg
    tomgångsmotorn påverkar allt. De är en parallell koppling med spelhuset, dvs bypass.
    Fel på den fixar högtomgång 2000-3000 rpm eller ingen alls, motor dör.
    För att förstå det får man tag ner och titta på den inbyggda spel samt dennes koppling/slangar.
    EX: man kör bilen i 90km/t och ska bromsa/trycker på koppling eller växlar till friläger och motor gasar själv, man har 3000rpm ändå för att spelet i den har full öppet läge trots att spelet i spelhuset är stängd.

    @eddhedd - Lägg inte bilder filmer på nått som man måste först be dig för kunna få din tillåtelse för att hjälpa dig.
    Gmail, drive, + är inte åtkomlig till alla och du behöver allas hjälp.

    Visst ,har man läckage i slangarna till tomgångsmotorn så blir det problem men den används i huvudsak endast vid uppvärmningsfasen sen vid varm motor så sköter tändningen tomgången.
    Den kan ju faktiskt kärva så den inte kommer tillbaka helt i stängt läge och då kan T5
    bete sig lite konstigt, man kan ta loss motorn och rengöra den inuti för den kan vara lite
    kletig inuti ibland.
    Jörgen
    Senast redigerat av caper den 2015-02-26 klockan 02:55.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    På vischan - Östergötland
    Inlägg
    2 421
    Javist, kärva men för att komma till dess ska man ta ner och lära sig om funktioner.
    Har några extra och även haft dom isär. Finns ingen elektronik i dom utom endast
    fjäder och placering av huset vs rotor/spel som bestämmer tomgångs flöde, dvs ändra gap på spelet vid tomgång. Just nu pratar jag om tre sladd t-motor , 9000-91, som ska testas att manuellt ändra motors varv till vilken jag vill på tomgången. För att förstå mig kan man trycka ihop ingångs slang och se att rpm blir stabil men låg. Därifrån kom ide att obducera t-motor göra rent kolektor och kontakter mot den. Kontakter är inte av kol ser ut som brytarspetsar i miniatyr, i mitt fall finns tre stycken.
    # problem kan uppstå då lagring av rotor är av plast som slits och rotor voblar då blir tomgång oberäklig, pendlar och spelet kan ta i huset, dvs kärvar. Smuts är oftast upphov till det felet.
    # Ibland hjälper att stänga av auto och köra på econ eller gassa och trycka på econ funkar som bäst på varm motor.
    Det här är bara studie som jag gör.
    # har man 1000 rpm eller mer, tomgången, då garanterar jag blir 2-a på SBP.
    Senast redigerat av George den 2015-02-26 klockan 09:24.
    MVH George
    9000-91 2,3 T LH 2.4.2, Mats power
    9000CSE-94 2,3 T T5Suite steg2
    Skoda Octavia 1,8T

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •