Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Uppgradera stereon till AS3 OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Uppgradera stereon till AS3 OG9-3

    Hej.

    Nu har jag införskaffat min första Saab, en 9-3 med T5 från 2000.

    Vad jag har förstått så är det bara det stora ljudpaketet som har dörrhögtalarna.
    Vad jag kan se och lyssna mig till så har jag ej några, men jag har också läst att sladdarna redan är dragna.
    Så att montera dessa är ett bra sätt att få lite bättre ljud tänker jag, men jag har några frågor.

    Sitter det redan en förstärkare till de andra högtalarna eller sitter det ingen alls utom stereon om man inte har stora ljudpaketet?
    Jag har kollat lite på bildelsbasen men där finns ju olika, hur vet jag vilken som är rätt?
    Finns det olika originalhögtalare att välja på? Är originalhögtalare ens det bästa valet?

    Om någon har tips på hur jag ska gå tillväga får ni gärna skriva.

    Tack på förhand

    Morris

  2. #2
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    med stora ljudpaketet AS-3 får du bra ljud, det är lite udda motstånd i högtalarna så inte säkert du kan köpa vilka som helst

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Hej Morris och välkommen till STCS

    Jag tror att OG9-3 har väldigt lika stereo som 9-5 och om det kan du läsa här

    Det finns 3 olika system
    AS1 med högtalare uppe på instrumentbrädan och bak på sidan av hatthyllan, ingen separat förstärkare och jag tror huvudenheten har kassett
    AS2 är som AS1 fast med CD fram
    AS3 som du tror du har är som AS3 och skall även bashögtalare (2,4ohm) i framdörrarna samt ett separat Clarion slutsteg (2x15W) som sitter i mittkonsolen på höger sida.
    Så om du saknar högtalare och steg så är det nog AS2 du har.


    AS2/AS3 huvudenheten från Clarion har intern förstärkare på 2x15W till instrumentbrädan 4,1ohm + 2x15W för basen 2,0ohm till hatthyllan
    CD-växlare finns som tillval.


    Så skall du komplettera med bashögtalare till dörrarna är det 6,5" och 2,4ohm som gäller om du skall mata med originalsteget.
    De i instrumentbrädan går ju att byta mot 4,0ohm och 3,5" men du bör nog kolla så att fästöron stämmer och att de får plats.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Tack så mycket för svaren.

    Blir nog att köpa begagnade originalhögtalare och förstärkare från skroten.

    Jag har för övrigt en stendöd högtalare höger fram, kan det vara så enkelt som en sladd som hoppat eller är dessa högtalare kända för att gå sönder?

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Var ca 10 år sedan jag trixade med detta, men mina tankar: Är det samma noga val av dörrhögtalare till NG900? För där bytte jag ut (eller rättare sagt satte i, för det saknades i min NG900 -96) dörrhögtalarna till DLS Reference PS6A, diskanter i instrumentpanelen och 6,5" i dörrarna. Lät 20 ggr bättre än original. Alltså var det inget konstigt att sätta in dessa eftermarknadshögtalarna. Tänkte om det är lättare att hitta några vettiga nya högtalare för trådskaparen istället för att leta efter begagnade som man inte vet skicket på bara för att få högtalare med rätt ohm. Men OG9-3 är kanske kinkigare på högtalare? I så fall, bortse från mitt inlägg.
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

Liknande ämnen

  1. Uppgradera stereon...
    Av Red Devil i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-09-21, 13:45
  2. Uppgradera stereon i 9-3SC -06
    Av Hannnes i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-15, 19:31
  3. Uppgradera AS2 stereon
    Av Gothmog II i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-09-11, 10:23
  4. Uppgradera stereon OG9-3
    Av Nyren i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2008-09-06, 11:53
  5. Uppgradera 300-stereon i 9-3ss
    Av Silverpilen i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-01-27, 16:53

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •