Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Montera Powerflex i momentstag OG9-5 Manuell

  1. #1

    Montera Powerflex i momentstag OG9-5 Manuell

    Hej,

    Jag tänkte sätta in Powerflex bussningar i främre momentstaget på min 9-5 Aero -05 (manuell) och har en fråga till dom som har gjort samma sak:

    Hur får man ur dom gamla gummibussningarna? Behöver man press eller måste man såga sönder något eller går dom att pluppa ur med handverktyg?

    Tack på förhand
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  2. #2
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220
    Den stora bakre trycker du lätt ur med tummen, PF bussningen är inte heller svår att trycka in lite smörj och du kan nog trycka in den med händerna.
    Lilla bussningen är redan väldigt hård original så den behöver man inte byta, men tror du måste pressa ur den gamla PF bussningen är ju 2 delad.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  3. #3
    Okej, så man brukar bara byta den stora, och den är enkel att få ur?

    Låter ju nästan för enkelt..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  4. #4
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220
    Är man van att skruva så tar det inte mer än 20min att byta.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  5. #5
    Perfekt, tusen tack
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    772
    Behöver man ge stöd med domkraft eller kan man bara skruva ur, trycka bort den gamla o ditt med nya. Tänkte om det funkar o göra det på lyft ( OKQ8 )
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  7. #7
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 059
    Medlem#
    6220
    Inget stöd behövs bara skruva loss, kan dock behöva jucka lite på motorpaketet för att få i bulten igen.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Huddinge
    Inlägg
    772
    ja men det är ju lysande, tack!
    SAAB 9-5 2,3T Ecopower Vector -02

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108

    Momentstag - powerflex? 9-5 Aero 07 manuell

    Hej!

    Har precis fått hem bussningarna till momentstaget (både bakre och främre). Har en 9-5 Aero med 18k mil på mätaren, bensin. Bussningarna jag köpte är dom gula powerflex.

    Har nu dock blivit lite orolig inför bytet då jag hört att bilen ska tappa oerhört mycket i komfort, jag byter endast för att fräscha o tighta upp bilen, har inte något problem med gamla bussningarna förutom att växellådan känns något sladdrig. Min fråga är då hur era erfarenheter ser ut kring detta byte? Kommer jag ångra mig om jag monterar dom? Blir det mycket vibrationer, även när man kör?

    Bilen används bara som bruksbil.

    Tacksam för all form av input / erfarenheter!

  10. #10
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Jag har bytt till gula/lila i 2 bilar, började med frugans -07'a för att se om hon tycket det blev mer ljud eller något annat negativt men hon märkte inget alls.
    Hade det blivit för hårt hade jag flyttat det staget till min -05'a och provat det mjukare från dieseln men det behövdes inte så båda fick de gula/lila bussningarna.

    Och känns växlarna sladdriga skall du överväga att byta bussningarna i växellänkaget, det gör en enorm skillnad och är värt varje krona, speciellt nu när de är prissänkta.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Okej skönt att höra, antar att det är värt det då! Då bytte du både främre och bakre då antar jag? Visst är det den bakre (gula) som ger störst skillnad? Har även den främre bussningen.

    Ja har läst det angående växellänkagets bussningar men det märkliga är att det (enligt den seriösa firman jag köpte bilen av) byttes, detta då 2ans växel tenderade att hoppa ut, bortsett från att tvåan inte hoppar ur så känns växlingen lika grötig/sladdrig som innan, min corolla från 98 känns tyvärr bättre vilket är trist. Exempelvis går det att röra runt ettans växel när den är i, samt att den liksom "sviktar", känns som att spaken studsar mot en mjuk vägg~

    Vore skönt att få en fräsch känsla i lådan, är det ett invecklat jobb att byta bussningarna i länkaget? Kan det vara det som är problemet trots att hela länkaget skall vara bytt för cirka tusen mil sedan?

    Stort tack!

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Byttes växellänkagets bussningar till original?
    De är av plast och slits snabbare än de borde, kanske därför det inte är bra.
    Och att länkaget byttes, var det till ett spritt nytt eller ett bagagnat halvslitet?

    Den stora bussningen som byts mot den gula brukar vara rejält glapp och är den som brukar vara i störst behov av att bytas


    Den lilla runda som byts mot en lila brukar vara i mycket bättre skick och kanske inte är nödvändig att byta om man vill spara nån krona.

    Det underlättar att ha möjlighet att pressa, den lilla när de skall ur och den stora när de skall i.

    Länkaget vid lådan är lite trångt att komma åt men get går att komma åt uppifrån om man lyfter på säkringslådan.
    själva bussningarna finns på film hos Maptun
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Böt ut båda två och ibden lilla tur jag tog med bilen reagerade jag inte på några störande vibrationer, största skillnaden kändes hur bilen fångade upp de nya växlarna när man körde inspirerat, nöjd!

    Läckaget ska vara nytt original, alltså plsstbussningar, dock tveksam till att länkaget verkligen var nytt, såg de aldrig själv då jag inte monterade det.

    Får bli att byta bussningar sen! Har fastnat på bussningarna i krängningshämmaren nu, den bakre alltså. Får inte loss clipset /huset där bussningen sitter.

    Tack för din hjälp!
    Får bli att byta lönkagets

  14. #14
    Jag hade samma problem på min og9-5 och tänkte att detta måste jag ordna på något sätt.
    Började med att försöka få bort den där hemska bulten som håller stora bussningen, men den kunde jag inte få ut.
    Skallen tog i växellådan innan den ens gick att vinkla lite.
    Jag klurade inte så många vändor på det där mer än att jag tyckte att det var ruskigt korkat av Saab att konstruera det så.
    Det finns säkert 100 skitbra sätt att lösa det på men jag hittade det som funkade för mig för stunden... Vinkelkapen.

    Kapade av bulten och drog ut den, bultade loss hela grejen från subframen och tog ur den stora bussningen som var kronslut.

    Sen tillverkade jag en egen bussning i delrin-plast efter konsten alla regler.
    Tillverkade även en pinnbult som smiter förbi lådan utan problem, sedan drar jag fast det med en mutter där skallen normalt sitter.

    Nu har jag kört ett gäng mil med bilen och jag upplever en grym förbättring utan att det låter eller vibrerar det minsta mer eller mindre i bilen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Franzén Visa inlägg
    Jag hade samma problem på min og9-5 och tänkte att detta måste jag ordna på något sätt.
    Började med att försöka få bort den där hemska bulten som håller stora bussningen, men den kunde jag inte få ut.
    Skallen tog i växellådan innan den ens gick att vinkla lite.
    Eller så lossar man fästet på lådan lite så går det lätt
    Dumt konstruerat kan jag kanske hålla med om men knappast svårmekat
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Tack för alla svar!

    Det var inte momentstagets bussningar som var problemet, utan den bakre krängningshämmarens överfall jag inte fick loss. Var less på skiten och de spöregnade så gav upp, ska ge de ett nytt försök när jag är hemma igen, med avdragaren på svetsbulten tror jag.

    Så om jag lyfter upp säkringslådan och batteriet så är det någorlunda enkelt att byta länkagets bussningar? Hur svårt är det? Och hur lång tid kan ta de för en novis som jag? Inkl justering av det.

    Liten uppdatering är att jag nu har bytt bussningar i momentstag, främre krängningshämmare, främre bärarmens båda bussningar, spindelleder fram och krängningshämmarstagen fram, samt a bussningen bak!
    Lyckades dock skada bärarmens alu hylsa (bussningens) lite granna när jag försökte vålda loss bussningen, satte fast den ändå och kände inte att bussningen glappade.. "sprack" några millimeter på den tunna sidan men knackade tillbaka där (själva hylsan tänjdes ut) låter riktigt lalligt vilket det även var, är det en stor tyngd på hylsan?

    Har kvar att byta yttre bussningarna bak men tror jag lämnar in de för de bytet, stor kostnad?

    Blev en hel novell till inlägg med många funderingar...

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Nya aluminiumhylsor till bussningarna fram finns på Racestuff om man har skador på sina.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Tack! Det var bra att veta! Får nog bli att beställa en ny sån då. Någon aning om vilka risker som finns med att köra med en hylsa som är lite skadad? Kan hela skiten rasera? Som sagt, blev ett litet jack i hylsan av sågen samt att metallen delades lite grann högst upp på den "tunna sidan" klantigt värre men man lär sig av sina misstag.. Fästet är inte skadat utan "bara" en liten del där bussningens yttre ligger emot.

  19. #19
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Ett litet jack tror inte gör någon skada om det är litet, är det som du säger att det delades så skulle jag inte chansa
    Etnoy åke med en hemsk spricka i minst 2 månader.

    Ta ett foto och lägg upp
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Alright, kikade igenom hans tråd, mycket intressant! Skadan jag har är nog inte lika illa som Etnoys. Sprickan är 5-10mm lång i hylsans tunna dels överkant (uppifrån ner, dock rakt igenom), men det syns knappt. Om det är stor tyngd på den delen så lär det väl dock bli sämre.

    Är i Grekland nu och självklart glömde jag fota den när jag hade den nere, ska försöka se om det går att få någon bra bild på den när jag är hemma.

    Vill även passa på att tacka för ditt engagemang, hjälp och kunnande. Uppskattas något enormt! Tusen tack.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Powerflex till momentstag OG9-5 Automat
    Av Mr Aero i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 11:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •