Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Köpråd, OG9-5 SC 2,3t?

  1. #21
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 467
    Mina original BP 9-5or har också generellt varit betydligt törstigare än de mjukvarumoddade bensinbilar som vissa här på forumet kör runt med.
    Min erfarenhet är också att 2,3BP drar cirka en dl mer än 2,0BP i snitt med den körning jag har.
    Saab 9-5 SC 2,0t -04 *SÅLD* Saab 9-5 SC 2,0t Biopower -05 *SÅLD*
    Saab 9-5 SC 2,2TID -03 *SÅLD*
    9-5 SC 2,3t Biopower Vector -07

  2. #22
    Ursäkta om det var jag som styrde tråden ur spår, är helt enkelt så jäkla nöjd med hur bra min bil funkar och vill dela med mej av det till den som funderar på att köpa en 9-5.

    En stor kombibil med över 300 hk som utan problem går att köra för under 10 kr per mil (i bränsle då..) är riktigt jävla imponerande tycker jag. Särskilt om man beaktar vad själva bilen kostar att köpa..

  3. #23
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    398
    Medlem#
    8896
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Ursäkta om det var jag som styrde tråden ur spår, är helt enkelt så jäkla nöjd med hur bra min bil funkar och vill dela med mej av det till den som funderar på att köpa en 9-5.

    En stor kombibil med över 300 hk som utan problem går att köra för under 10 kr per mil (i bränsle då..) är riktigt jävla imponerande tycker jag. Särskilt om man beaktar vad själva bilen kostar att köpa..
    Förlåt men detta låter ju helt fantastiskt. 300hk+ och nästan 4kr milen billigare än min gamla 2.0t BP är verkligen inte illa! Vad har du för recept på bilen?

  4. #24
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Det är ju inte så märkvärdigt men man får inte ut 300hk+ samtidigt som den går under tian.
    Men visst är det fantastiskt men starkt beroende av att E85 priset håller sig närmare 9 än 10spänn
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #25
    Herman, korrekt på båda punkter

  6. #26
    Grundladd Dabs avatar
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    398
    Medlem#
    8896
    Det jag är imponerad av är att den drar 2,5 till 3 dl mindre/mil än min gamla BP. Att den drar mer vid fullgas förstår jag nästan. Det som är lite tråkigt är att inte Saab lyckas pressa förbrukningen till samma nivåer, då hade kanske företaget haft en annan framtid?

  7. #27
    Jo jag skrev ju att det GÅR att köra så billigt, sen är det lätt hänt att man gasar på lite och då sticker det ju iväg, fast inte så farligt ändå, tycker att skillnaden mellan fisåkning och mer inspirerad körning märktes mer på bensin. Sen behöver man ju väldigt sällan gasa så mycket vid vanlig vardagskörning, omkörningar kräver ju blott en liten smekning av gaspedalen så är man förbi

    Receptet är om nån är intresserad för det första en motor i bra skick, alla vacuumslangar, backventiler och o-ringar man kan tänka sej är bytta, nya stift, nytt luftfilter, även felfria hjullager, bromsok och hårt pumpade däck. Sen är det dieselsnorkel, Aero -06 insugsrör (kungskobra), 3" DP med racekat, 2.5" avgassystem, siemens 630cc spridare. Och mappning av Mackan såklart.

    Jag tror faktiskt förbrukningen gick ner något när jag monterade 3" DP även fast effekt och vrid ökade en del, så lågt motstånd som möjligt både in och ut ur motorn borde inte vara negativt för effektiviteten så det är kanske logiskt. Jag är väldigt sugen på att köpa Hirsch luftburk/snorkel för att göra det hela komplett
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  8. #28
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    kingback: Minskat förbrukning efter byte till lättflödande avgassystem är inte bara inbillning. Det finns empiriska data som tyder på att det faktiskt är så. Se Bilsport Februari/Mars 2006
    Dina spridare lär å andra sidan försämra förbrukningen lite, först och främst på tomgång, men där kör man ju inte så ofta.

  9. #29
    Citat Ursprungligen postat av Brisse Visa inlägg
    kingback: Minskat förbrukning efter byte till lättflödande avgassystem är inte bara inbillning. Det finns empiriska data som tyder på att det faktiskt är så. Se Bilsport Februari/Mars 2006
    Dina spridare lär å andra sidan försämra förbrukningen lite, först och främst på tomgång, men där kör man ju inte så ofta.
    Jo precis, jag tror inte det är inbillning utan som sagt helt logiskt.

    Nu är tråden ännu mer urspårad än förut, sorry..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  10. #30
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    ... väldigt sällan gasa så mycket vid vanlig vardagskörning...
    Nu förstår jag inte, kan man alltså fisköra??

    Citat Ursprungligen postat av kingback Visa inlägg
    Jag är väldigt sugen på att köpa Hirsch luftburk/snorkel för att göra det hela komplett
    Såpass, så då kanske jag skall montera min... nja, det ligger bra i garaget också och i morse och igår var det riktigt snorhalt trots friska Hakka7or
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  11. #31
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Såpass, så då kanske jag skall montera min... nja, det ligger bra i garaget också r
    Nej nej, den ska du inte montera, den kan skada motorn, kasta bort den direkt.. Om du skickar den till mej så kan jag kasta den så slipper du det besväret..
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  12. #32
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Aha, säker avfallshantering!
    Hirsch luftburk/snorkel är en vad jag tycker se ut som en modifierad originalburk, kanske kan ordna lite bilder och ta lite mått Hirsch vs. Original när jag kommer till och får ut projektet som står och hoggar hela dubbelgaraget.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #33
    Japp, moddad burk och en grövre snorkel.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

Liknande ämnen

  1. Köpråd og9-5 med 35’+ mil
    Av benny900 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-01-08, 10:57
  2. Köpråd 9-3 -03-> 30-50k
    Av fredrik_wt i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-12-01, 18:52
  3. Köpråd 9-5sc
    Av mazurka i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-04-13, 13:32
  4. Köpråd 900
    Av kongo_lasse i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-04-27, 22:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •