Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Vad har jag för motor?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    28

    Vad har jag för motor?

    Tjenare alla Saab lövers

    Det är som så att jag har fått ett litet problem på halsen
    Köpte mig en 9-5:a med lite knack i maskineriet som visade sig vara ett vevlager som vart sopslut så renovering alt byta maskin är enda lösningen men jag har ingen aning om vilken maskin det sitter i bilen ...Tidigare ägare har bytt maskin och vet inte riktigt vad han puttade i ... Så finns det något motornummer som kan identifiera maskinen eller går det å se på något annat finurligt sätt?

    Mvh Brolin

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 145
    Motornumret sitter ganska långt ner på blockets framsida på vänster sida sett i färdriktningen och där inleds numret med motortypen så vill di veta är det bara att leta.
    Var det sitter diskuteras i denna tråd men tyvärr ingen bild.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    28
    Man tackar Herman för det snabba svaret :-) . Får ut å leta i morron när det har ljusnat. Åter kommer om med resultat

  4. #4
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 230
    Meddela effekt enligt bilregistret och årsmodell så löser det sig utan att du behöver gå ut och titta.

    /Fred
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 145
    Citat Ursprungligen postat av Fral Visa inlägg
    Meddela effekt enligt bilregistret och årsmodell så löser det sig utan att du behöver gå ut och titta.

    /Fred
    Funkar på en orörd bil men inte om nån bytt spis eller?

    Citat Ursprungligen postat av Shräk Visa inlägg
    men jag har ingen aning om vilken maskin det sitter i bilen ...Tidigare ägare har bytt maskin och vet inte riktigt vad han puttade i ...
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    28
    Japp då har man vart ute i snö yran å letat motornummer å tro det eller ej men jag hittade 4 stycken små siffror som jag tolkar som " 5295 " .Dessa gör mig förvisso inte mycket klokare men hoppas någon här vet vad de betyder. Kan även berätta att dessa siffror gömde sig på motorblocket bakom downpipen och i närheten av en svart " moj " som troligtvis är vevaxelgivaren.

  7. #7
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    7 027
    Medlem#
    6220
    Finns 2 olika fast ändå samma block i 9-5an 2.0 och 2.3 lr i SAAB språk B205 och B235.

    Vet inte varför herr Herman ska göra det mer komplicerat.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    28
    Tackar för den infon kim0h. Fast jag borde väl ändå kunna se vilken av dessa maskiner som sitter i utan att behöva öppna upp maskinen i fråga och börja mäta saker å ting? Tänke renovera maskinen men vill gärna ha allt hemma innan jag börjar riva ...sen så vore det rätt smidigt å kunna använda boxarna ( chippad ) som sitter i bilen idag utan att behöva byta dom med.

    En liten undran dock ...vad är det som skiljer dessa motorer på insidan ? har läst någon stans att det är olika längd på vevstakarna , stämmer detta?

    Mvh Brolin

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 672
    Medlem#
    8924
    Kolvar, stakar och vevaxel skiljer. Dessa saker är konstruerade så att 2.3 har längre slaglängd än 2.0. Där har du hela skillnaden. Givetvis behöver de olika mjukvara i sina motorstyrdon.
    Har du en 2.0 så kan du slänga i vev, stakar och kolvar från en 2.3 och byta mjukvara så har du i princip en 2.3 och vice versa.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    28
    Toppen Brisse då vet jag det men hur svårt/dyrt är det å byta motorstyrdon? på 9000 är det väll bara ut å gasa ordentligt på hög växel men på 9-5 skall väl saker å ting giftas in? Hur görs detta ? Har en 9000 -97 2,3t som kanske ska få agera som donator lite senare ...är dock medveten om att kolvarna måste svarvas av lite om t7:ans toppackning skall användas... Men frågan kvarstår vad har jag för maskin i bilen idag?

    Mvh Brolin

  11. #11
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 672
    Medlem#
    8924
    Är det någon som har pillat med motorn så är det omöjligt för oss att säga vad det är.
    Däremot kan vi gissa men då behöver vi lite fler ledtrådar. Är bilen registrerad som en 2.0 eller 2.3? Har det förekommit någon trimning av något slag? Hur många hk eller kW säger dina papper (eller transportstyrelsen) att bilen har?

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 145
    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Finns 2 olika fast ändå samma block i 9-5an 2.0 och 2.3 lr i SAAB språk B205 och B235.

    Vet inte varför herr Herman ska göra det mer komplicerat.
    Mvh
    Ja, t.ex. för att veta är bättre än att tro och om man hittar ett tydligt motornummer så är ju allt klart, tyvärr kan det ha rostat bort också.
    Och motornummer är intressant för att härleda årsmodellen på blocket då förändringar t.ex. infördes 2004
    Står bilen uppställd i garage är det ju enkelt att kolla men inte om den står på en mörk parkering i snöglopp så kan det te sig komplicerat, det kan jag hålla med om men det framgår ju inte av frågan i post #1 och eftersom motorn är bytt mot något okänt.

    Och skillnaden på 2.0 och 2.3 är väl "bara" kolv, stake och veven.


    Kod:
    Exempel :
    B235EEM00W12345
    Pos 1              Motortyp:
    Bxxxxxxxx     B = Bensinmotor
    
    Pos 2-3          Slagvolym:
    x23xxxxxx     20 = 1,985 dm
                         23 = 2,290 dm
    
    Pos 4            Cylinderhuvud:
    xxx5xxxxx    5 = 4 cylindrar, rakt cylinderblock med 2
                        balansaxlar, cylinderhuvud
                        med 2 kamaxlar, 4 ventiler per cylinder
                        Ecopower / Lågfriktions-motor
    
    Pos 5 
    xxxxExxxx   Utförande:
                       E = Överladdad motor med laddluftkylare. Lågt laddtryck. Effekt 2.
    
                       R=Överladdad motor med laddluftkylare. Högt laddtryck, effekt 2
    
    Pos 6           Bilanpassning:
    xxxxxExxx  D = Saab 9-3
                      E = Saab 9-5.
    
    Pos 7          Växellådsanpassning :
    xxxxxxMxx  A = Automatisk växellåda.
                      M = Manuell växellåda.
    Pos 8-9       Variant:
    xxxxxxx00  00 = Grundnivån
                      18 = Motor anpassad för växellåda med automatisk koppling.
                      19 = Motor med oljekyl.
                      20 = Motor med OBD II.
    
    Pos 10        Årsmodellförteckning enligt ISO 3779:
    Wxxxxxx    W = 1998
    
    Pos 11-16   Tillverkningsnummer:
    x12345       Löpnummer inom modellåret.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-05-19 klockan 09:29. Anledning: Tagit bort bild från EPC/WIS §7.1
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    28
    Tack grabbar för att ni hjälper mig i denna fråga. Bilen är från början en 9-5 Vector Sportcombi 2,0t från 02. Förra ägaren hade bytt maskin men var inte säker på vad för maskin han hinkade i. Maskinen skulle tydligen vart renoverad och eventuellt så skulle även ett par smidda kolvar ha letat sig ner i cylindrarna , detta var dock högst osäkert ... och jag misstänker av allt å döma att maskinen inte alls har varit renoverad då alla ramlager va slut samt tvåans vevlager nästan hade slutat å existera. Bilen är för övrigt utrustad med steg 3 chipp, 3 tums avgassystem ( främre biten ) och en turbo från en Aero ( enligt säljaren ) .

    Sen så har någon bytt spridarbrygga samt spjällhus då detta ligger i ....
    Ett litet förtydligande bara.. Förra ägaren hade i sin tur köpt den " renoverade " motorn som han hinkade i.....

    Hoppas detta kan sprida lite ljus över era frågor
    Bilen står för övrigt inte i något garage vilket inte underlättar det hela

    Mvh Brolin

  14. #14
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 145
    Då var originalmotorn en B205E (150hk)

    Låter som du ändå får lyfta ur den, tråkigt.

    Smidigast om du är beredd att lägga tid och pengar är ju att ta ett -04 block och stoppa i smidda eller T5 kolvar om du vill fortsätta åka trimmat.
    Och om motorn har så diffus status, hur är det då med mjukvaran. Jag skulle nog inte riktigt lita på den heller om det är samma snubbe som meckat ihop allt.
    Aero turbon är tillverkad av Mitsubishi (TD04) och de klenare av Garret (GT17) det borde synas på den om du har ficklampa och kanske en spegel till hjälp och har plockat bort värmeskölden.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #15
    Enklaste sättet att se skillnad på GT17 och TD04 är väl wastegateklockan, fästena ser olika ut, googla bilder på dom två så ser du.

    Slaglängden kan ju mätas genom ett tändstiftshål, och ungefärlig årsmodell på motorn går väl att klura ut på vevhusventilationens anslutningar.
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    28
    Tack för all hjälp grabbar, tusen tack

    Blir att plocka ur maskinen å renovera lite längre fram och troligt är då att det blir en 2,3 med bottendel från T5. Vem som har gjort programmet har jag ingen aning om , vet inte ens vart boxen sitter ....Blir lite nyfiken å undrar varför just ett -04 block skulle vara kanon ?

    Tackar för infon om turbon ska ta å kolla till den en dag när jag hinner med ...
    Ingen dum ide att mäta slaglängden att jag inte tänkte på det, har ju en 9-5 från 01 med en 2,3t i också så om det skiljer borde det ju vara en 2,0 ;-)

    Mvh Brolin

  17. #17
    Slaglängd är 78 mm för 2.0 och 90 mm för 2.3

    04 och framåt har ett extra hål i motorblocket för den nya bättre vevhusventilationen
    95Aero ///Mackanized
    2005 - BioPower - 305 hk

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 145
    Lycka till
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    28
    Då vart detta mysterium ur värden , motorn som sitter i min 02 är en 2,0t med Mitsubishi turbo :-)

    Tack för hjälpen alla inblandade

    Mvh Brolin

    - - - Uppdaterad - - -

    Då vart detta mysterium ur värden , motorn som sitter i min 02 är en 2,0t med Mitsubishi turbo :-)

    Tack för hjälpen alla inblandade

    Mvh Brolin

  20. #20
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 145
    Bra!
    Hittade du något motornummer?

    Nu återstår bara resten av jobbet
    Lycka till med ditt projekt
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Motorbyte 9000 2,3t lång- till kortmotor
    Av Tommy 99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 10:11
  2. motor problem motor helt död saab 900 t 2.0t steg 2
    Av lenus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-05-18, 03:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •