Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: hjul tar i bärarm vid svängning

  1. #1
    STCS Styrelse Turbo_Holms avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    174
    Medlem#
    8213

    hjul tar i bärarm vid svängning

    Hej,
    Har exd uniballsbärarmar + excentriska topplagringar i min ng900.

    Har problem med att däcken/fälgen tar i de bakre bärarmarmarna vid större rattutslag.

    Fälgarna i fråga är 9-3 aero 17" ET41
    har även testat med 8mm spacers, hjälper ej.

    Har försökt med en hjulinställning (toe) men det hjälpte ej. Ratten snurrar 1.5 varv åt vänster och 1.25 åt höger.



    Är detta något som ni andra som kör med EXD uniballs har märkt?

    //Johan
    Senast redigerat av Turbo_Holm den 2015-02-22 klockan 20:18.

  2. #2
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346
    Har hört att andra haft problem med detta. Själv har jag inte fått på mina än så har inte kunnat testa. Men misstänker att det kommer vara precis samma problematik för mig.
    Säger ju sig lite självt, då original hjälparm är svängd just pga. frigång för hjulet.

    Antar att det är något man får leva med om man ska åka "rejsigt"

  3. #3
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 679
    Medlem#
    7660
    Hade uppe samma fråga, enda svaret från Dunken var att hans oxå tar i Tror ni får leva med det om ni inte kliver ner rejält i offset :-)

    Edit, man hade ju viljat veta hur mkt som behövs för att hjulet ska gå fritt. Vem testar med lite olika spacers?
    Senast redigerat av Schwartz den 2015-02-23 klockan 15:46.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  4. #4
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346
    Citat Ursprungligen postat av Schwartz Visa inlägg
    Hade uppe samma fråga, enda svaret från Dunken var att hans oxå tar i Tror ni får leva med det om ni inte kliver ner rejält i offset :-)

    Edit, man hade ju viljat veta hur mkt som behövs för att hjulet ska gå fritt. Vem testar med lite olika spacers?
    Alternativt hade ju en bock på bärarmen från början med samma radie likt original varit jävligt smutt
    Misstänker att med spacers kommer det ta i på andra sidan istället, dvs. skärmkanten (iaf om man ska åka med någorlunda "normal" camber).

    Lite konstigt att dom är utformade så här från början med tanke på att många rally 9-3or verkar åka med Sellholms dito bärarmar och där lär man ju vilja kunna ha lite rattutslag...
    Dom kör väl dock oftast med aningens smalare fälgar.

  5. #5
    STCS Styrelse Turbo_Holms avatar
    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    174
    Medlem#
    8213
    Schysst med lite svar! Har varit ute och försökt justera med styrlederna, men det går inte att få vettiga toe vinklar utan att det tar i när man svänger. Det känns inte som att det kommer ta i när man kör bana, det enda jag är lite orolig för är besiktningen. Denna jäkla besiktningsångest haha. En bockad bakre bärarm vore ju helt klart smutt!
    Damask för spindelleden eftersökes, någon som vet var man kan hitta en passande gummitätning?

  6. #6
    Steg 1 Bagarns avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Ort
    Numera i gurkstaden
    Inlägg
    1 683
    Medlem#
    7346
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Holm Visa inlägg
    Schysst med lite svar! Har varit ute och försökt justera med styrlederna, men det går inte att få vettiga toe vinklar utan att det tar i när man svänger. Det känns inte som att det kommer ta i när man kör bana, det enda jag är lite orolig för är besiktningen. Denna jäkla besiktningsångest haha. En bockad bakre bärarm vore ju helt klart smutt!
    Damask för spindelleden eftersökes, någon som vet var man kan hitta en passande gummitätning?
    Är ute efter damask till spindeln med. Enligt utsago ska det finnas på www.mecmove.se
    Återkommer när jag raggat upp.

Liknande ämnen

  1. Tips på bärarm 9-3 02
    Av mattias claesson i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-01-02, 14:41
  2. Obalans i framvagn vid vänster svängning! ng900
    Av Graner i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-07-31, 00:16
  3. Knarrande ljud vid svängning...
    Av -Ncs- i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-04, 21:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •