Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kylfläkt startar så blir all belysning sämre i några sekunder NG900/OG9-3

  1. #1

    Kylfläkt startar så blir all belysning sämre i några sekunder NG900/OG9-3

    Hallå!
    Har en SAAB 900 97 som jag köpte i höstas, 1-2 veckor efter jag köpte den så kom den inte upp i vanlig arbetstempratur så då bytte jag termostat och då kom den upp till vanlig arbetstempratur, men då kylfläkten slår igång så dämpas allt ljus och blir som vanligt efter några sekunder igen. Vad kan detta bero på?

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    1 887
    Ganska normalt egentligen.
    Du har normal förbrukning då allt lyser som det skall.
    Sen kopplas det in en relativt stor elektrisk motor till som drar ström.
    Då måste det kompenseras på något vis.
    Dvs belysningen dämpas.
    Om det är ett jätteirriterande moment så kanske du skall ta en koll om batteriet presterar max.
    9-5 Aero -01 / 9-3 -99 cab / 9-3 -99 / 900 T16 S -93 (Aero) /#11 605 http://www.garaget.org/mps

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    "Ganska normalt" vet jag inte om jag håller med om! Snarare taskigt konstruerat/dimensionerat!

    I början var det väldigt många som klagade på detta fenomen. Så många att SAAB gjorde en sats med "grejor" som man kunde köpa och som eliminerade eller minskade detta problem. Det blev nog inte så många satser gjorda gissar jag för redan 2003, när jag köpte min 9-3Aero 2000, var dessa satser slutsålda.

    Om det är till någon tröst så vänjer man sig med tiden.

    Sedan kan det ju i och för sig vara något "fel" med just din bil som gör att det märks extra mycket. Du kan ju kolla över så att du inte har fått onödigt mycket oxid vid jordpunkter och övriga elkablar "runt" kylfläkten.

    Per L

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Jag har funderat på att bygga ett eget sånt kit och montera på cabben. Det hela är ju synnerligen enkelt; bara en kondensator som gör att fläkten startar långsamt istället för med full fart (och effekt) med en gång.

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 752
    Medlem#
    9176
    Om du går från ord till handling tror jag många, liksom jag, skulle uppskatta en beskrivning över hur du gjorde och vad resultatet blev.

    Per L

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 174
    Detta fenomen fanns på min gamla 9-3 2002, jag köpte den av min far som haft den sen ny. När jag lånade den för en långkörning då den bara var några veckor gammal lade jag märke till detta. Det är lite samma sak när AC slår på. Både fläkt och AC är ju av on/off typ på 9-3.
    Äger fn. ingen SAAB.
    Tidigare bilar: 900 EMS 1979, 900i 1985, 9000 2.3i 1990, 99 GLE Automatic 1976, OG9-3 2002 (BioPower), SAAB 9000 CSE 1998, SAAB NG9-3 CAB
    Tech2 och CombiAdapter
    Annat bilinnehav: Renault Zoe -19, Volvo V70 -05, BMW Z3 -99, VW 1957, VW Karmann Ghia 1960. Tidigare bilar: VW 1302S 1972, VW 1950, 1962, Golf SC 2014,-16,-17,-19, Passat GTE- 20

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    "Ganska normalt" vet jag inte om jag håller med om! Snarare taskigt konstruerat/dimensionerat!

    I början var det väldigt många som klagade på detta fenomen. Så många att SAAB gjorde en sats med "grejor" som man kunde köpa och som eliminerade eller minskade detta problem. Det blev nog inte så många satser gjorda gissar jag för redan 2003, när jag köpte min 9-3Aero 2000, var dessa satser slutsålda.

    Om det är till någon tröst så vänjer man sig med tiden.

    Sedan kan det ju i och för sig vara något "fel" med just din bil som gör att det märks extra mycket. Du kan ju kolla över så att du inte har fått onödigt mycket oxid vid jordpunkter och övriga elkablar "runt" kylfläkten.

    Per L
    Ja det är lite störande då vissa man möter tror att man slår på hellyset. Ska kolla på kablarna så småningom även batteriets skick och generatorn laddning, man kan ju tycka att det inte ska belasta så mycket.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag har funderat på att bygga ett eget sånt kit och montera på cabben. Det hela är ju synnerligen enkelt; bara en kondensator som gör att fläkten startar långsamt istället för med full fart (och effekt) med en gång.
    Citat Ursprungligen postat av Per L Visa inlägg
    Om du går från ord till handling tror jag många, liksom jag, skulle uppskatta en beskrivning över hur du gjorde och vad resultatet blev.

    Per L
    Ja det skulle väldigt många kunna uppskatta

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Tomgången är bra i några sekunder vid varje omstart OG9-5 B2x5
    Av LONGBLOND i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2022-11-18, 01:11
  2. [LÖST] Startar men stoppar efter några sekunder NG9-3 B284
    Av exoro i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-08-03, 14:05
  3. Kylfläkt startar ej! ng900 -97
    Av zetor75 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-07-15, 19:09
  4. ng900 2,3i -97 tvärdör, startar igen efter några minuter?
    Av -Konrad- i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-11-16, 08:18
  5. Kylfläkt startar inte, ng900...
    Av sanny900 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-16, 19:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •