Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Intercooler... area, tjocklek och kylning.

  1. #1
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 849
    Medlem#
    1574

    Intercooler... area, tjocklek och kylning.

    Jag har köpt en ivecointercooler som är lagom hög för att täcka hålet i min viggenfront. Det jag funderar lite på är om en dubbelt så hög ic är dubbelt så effektiv? Du är ju halva direkt bakom krockbalken. Jag har ev en större iveco ic på g oxå men då får jag offra ac'n. Sen funderar jag lite på verkningsgraden. Kan man se på ett cellpaket om det är bättre än ett annat? Den jag har köpt är mindre än min viggen ic men helt i alu och jag antar att den är effektivare. Det borde ju också hjälpa om jag monterar den mitt i hålet och inte lite ovanför som original sitter? Sen är det frågan om stor area eller tjockt cellpaket?? Jag tycker alla säger olika. Om man tar en cosworth intercooler tex så är det ca 10x10cm, alltså kort och tjock och hyffsat effektiv. Någon som verkligen har koll???

    Jag har för mig att jag hade nästan 70 grader insugstemp efter en repa när jag var på maptun och vi körde med tech 2an med x-flow ic'n =(

  2. #2
    Steg 4 airflowfreddes avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    4 849
    Medlem#
    1574
    Oj! Här som man brukar få en massa bra svar

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887
    Det finns två skolor ang detta. Därav kanske folk inte vill/kan svara...

    Min uppfattning är att stor yta är bättre, även om IC:n till viss del hamnar bakom krockbalken. Det handlar ju om att materialet i IC:n ska kyla luften. Även om det finns IC-material bakom balken, så kyls ju materialet av det som ligger i luftens väg och därmed hela IC-paketet. Givetvis är det bästa om man kan ha hela arean i luftens väg, men det är ju inte sådär jättepraktiskt alltid.

    Grövre IC är bara att föredra om man kör väldigt fort mest hela tiden, men att uppgradera förbi original är aldrig fel.
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    748
    Här har du mängder att läsa i ämnet;
    http://www.are.com.au/techtalk/intecool ... m#Material

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 738
    Medlem#
    10798
    För största möjliga kylning gäller så stor area som möjligt, därefter gäller tjocklek. Kylningen ökar med ökad lufthastighet genom cellpaketet, dock avtar kyleffekten vid högre hastigheter. I regel brukar man säga kring 70 km/h eller något sådant, över dessa hastigheter så får man inte så mycket mera kylning medans luftmotståndet ökar. På tävlingsbilar brukar man därför ofta vinkla cellpaketet så att man kan använda ett stort cellpaket tillsammans med en mindre öppning för kylluften (ofta kanske bara 1/3 av cellpaketets area, beroende på hur snabbt bilen i fråga går).

    Även på en vanlig bil så brukar man använda ett cellpaket som är något större in kylluftsinloppet. Det är även gynnsamt ifall man kan tvinga luften genom intercoolern, den ska mao inte sitta "öppen".

    Med ökad storlek på intercoolern så ökar dess kylkapacitet, dock så leder en ökad storlek bara till en liten vinst och ju större vi gör den ju mindre blir vinsten för varje ökning i storlek.

    En intercooler ska också vara konstruerad för minsta möjliga tryckfall, dvs kanalerna ska vara aerodynamiskt utförmade och deras area får inte vara för liten då detta leder till hög lufthastighet och en stor tryckförlust. Alla tryckförluster kommer att sänka vinsten från den kallare luften något.

Liknande ämnen

  1. Authorized Saab workshop around Salzburg area?
    Av sportcombi05 i forum International SAAB related talk
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-01, 11:36
  2. Kina IC + trycksatt luftfilter med 4” i area..
    Av George i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-14, 10:37
  3. Vilken area på kabel?? nån som kan EMMA:s regler???
    Av Eyeball i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-08-16, 01:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •