Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Motorlampan blinkar ibland vid kallstart för att snart slockna igen. SID ur funktion.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -

    Motorlampan blinkar ibland vid kallstart för att snart slockna igen. SID ur funktion.

    Saab 9-3 SE, 2.0T -2000

    Köpte min första Saab för en vecka sen och är ny här på forumet. Inte direkt nån mekaniker, men har lite grundförståelse.

    1. Ibland vid kallstart så går motorn oroligt på tomgång för att snart (inom ca 10 sek) gå jämnt igen. Felkoder visar P0300 och P1300. Var börjar jag? Tändstift, tändkablar, fördelare, spridare? Har inte ens lärt mig hitta stiften i denna bil ännu...

    2. Displayen ovan radion är ur funktion. Några enstaka pixlar som är tända. men helt omöjligt att läsa. Går det att hämta en ny på skroten eller är det inte kompatibelt?

    Tacksam för tips!

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 445
    Medlem#
    11937
    Hej och välkommen till forumet!

    Vad har du för motor? B204 (trionic 5) eller B205 (trionic 7)? Just din årsmodell förekommer båda två. Om det är fulltryckaren så kan man se skillnaden i effekt, T5 har 200hk och T7 205hk.

    Men blinkande CE-lampa betyder motorskadliga misständningar. De båda felkoderna betyder också misständningar på alla cylindrar. Tändkablar och tändfördelare har du inte i din bil, men du har en tändkassett som kan vara en felorsak. Tändstiften sitter pluggade i direkt tändkassetten som du hittar allra högst upp på motorblocket (det är en stor avlång platsmojäng som det står "direct ignition" på, sitter med 4 torxskruvar). Har du en T5-motor ska tändkassetten vara röd, är det en T7 ska den vara svart. Därför är det också viktigt att veta vilken motortyp du har så att det inte sitter fel tändkassett där.

    T5- och T7-motorer är ytterst känsliga på tändstift så se till att det är rätt sort (NGK BCPR7ES‑11) och inget annat!
    Senast redigerat av jellybear den 2015-02-20 klockan 17:17.

  3. #3
    Steg 6 kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 873
    Medlem#
    6220
    Hej!

    P0300 är misständningar
    P1300 är tändkasseten

    Ja skulle prova med en annan tändkasset som ja vet funkar och sen nya tändstift, det är viktigt med rätt typ av tändstift NGK BCPR7ES-11 ska du köra med.

    SID displayen kan man laga själv om man är lite händig finns trådar om det och var man kan köpa ny flatkabel.
    Ny finns ju att köpa men brukar vara dyrt, har även sätt renoverade man kan köpa men har för mig att man måste gifta in den i bilen med Tech2

    Ps. Det är ingen dum idé att skriva vart i landet man bor i sin profil finns många här på forumet som gärna ger en hjälpande hand.

    Mvh
    Senast redigerat av kIM0h den 2015-02-20 klockan 17:00.
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Då ska jag klura ut vilken motor som sitter i. Enligt säljaren så har motorn nyligen bytts, så den är nog inte original. Ajdå, är det bara att ställa bilen eller kan jag åka med den en mil till jobbet imorgon? Återkommer om nån dag när jag får tid att kolla motormodellen.

    Bra idé kIM0h! Har nu lagt till att jag bor i Västeråstrakten (en mil utanför) om någon har en fungerande tändkassett som jag kan prova med. Vore väldigt uppskattat. Ska kolla att stiften är ok samt rätt typ.

    Har tidigare jobbat som radioreparatör så jag provar gärna att fixa SIDen själv. Misstänker flatkabeln eller dess infästningar mot displayen/kretskortet.

  5. #5
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 072
    Vilken motor du har ser du på chassinummer (VIN) Exempel: YS3DE55N0 på 8'e tecknet från vänster "N" för en 2,0 T B204L i detta fall och det kan du se på biluppgifter.se
    N = 2,0 T B204L
    T = 2,0 T B204E
    P = 2,0 T B204R
    H = 2,0 T B205L
    K = 2,0 T B205R
    C = 2.0 T B205E

    B20xx betyder 2,0 liter, en 2,3 heter således B23xx
    Bxx4 betyder generation 4 som har T5 trionic system med Röd tändkassett
    Bxx5 betyder generation 5 som har T7trionic system med Svart tändkassett
    Läs om tändkassetter här och är du riktigt nyfiken läser du här också

    Och tändstiften hittar du under tändkassetten som sitter mitt uppe på motorn (Svart eller röd med texten Direct Ignition) 4 torx skruv och en kontakt till höger när du står framför bilen och blickar in i pannrummet. Och när du lyfter på kassetten, kika vad den har för version och det är något i stil med TK3.6C eller dylikt.

    Och man kan skapa olika trådar för olika problem på olika ställen, så t.ex. SID hamnar under Ljus och El
    SID tror jag inte du behöver gifta in men den behöver programmeras med en sk. reservdelsprogrammering så att den vet vad det sitter i för bil och hur den är utrustad.
    Det finns även lite olika varianter på SID och det kan du läsa på om här

    Ny kabel går att montera, det är lite pickligt och du köer dem billigast på ebay, öppna enheten först och titta noga hur kabeln ser ut för det finns ett antal varianter.
    jag monterade en häromdagen som inte matchade 100% och allt funkar förutom halva undre raden i meddelanden, så se till att det blir rätt modell.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Tack tipsen.
    Nu har jag kollat på VIN numret och det börjar YS3DE55H1... Jag har en svart tändkassett märkt TK 3.7 och NGK BCPR7ES-11 stift. Om det är en B205L som sitter i så tycker jag att siffrorna är i sin ordning.

    På vänster sida av motorblocket står det 7144. Finns även en märkning 00 (00 med en ring runt och en punkt märkt "klockan ett"). Känns som datummärkning, typ jan-2000? Hur säkerställer jag att det verkligen är en B205L i bilen? Säljaren hävdade att han bytt motor...

    Inser att det finns risk att displayen inte kommer att bli helt bra. Svårt att få kontakt på alla ställen tänker jag, men värt att prova.

  7. #7
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 072
    OK, jag missade att motorn va bytt, Chassinr säger ju vad Saab plockade ihop i Stallbacka.
    Oftast när folk "bara" byter motor så verkar det som man tar motor från en likadan bil och märkningen du hittat är med största sannolikhet gjutdatum och då bör det ju vara en T7 motor.
    Oavsett effekt så är det samma stift och tändkassett så jag skulle rekommendera att byta stift och prova med en annan kassett och samtidigt nolla felkoderna frö att där efter se om/vilka som återkommer.

    Vet inte vad 7144 står för eller om motornumret säger exakt vad det är för motor du har.


    Hur har du läst ut felkoderna? Vad har för läsare?
    Och det kan ju hända att det finns nån vänlig själ med en frisk TK i närheten...
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    4
    Medlem#
    -
    Jag har en ELM 327 felkodsläsare (köpt på Teknikmagasinet) i kombination med ScanTool. Misstänker att det är en kinakopia. Jag ska fixa nya stift och kolla om jag kan hitta en annan tändkassett, sen följa ditt råd om radering av felkoderna. Jag har en kollega som hade en tändkassett liggandes, vet inte modell men hittade info i annan tråd om att någon av följande bör funka:

    "TK 3.4D, SVART KASSETT, introducerades M/2000 passar ALLA T7.
    TK 3.6, SVART KASSETT, passar ALLA T7
    TK 3.7, SVART KASSETT, passar ALLA T7"

    Jag kollade på tändkassetten och undrar om fjädern som toppen på stiften har kontakt med tenderat att kunna ärga och orsaka misständningar.

  9. #9
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 072
    Citat Ursprungligen postat av running Visa inlägg
    På vänster sida av motorblocket står det 7144. Finns även en märkning 00 (00 med en ring runt och en punkt märkt "klockan ett").
    Det du hittat sitter på toppen och jag har samma på min -00'a fast 99 istället för 00 på klockan.
    Motornumret sitter ganska långt ner på blockets framsida på vänster sida sett i färdriktningen och där inleds numret med motortypen så vill di veta är det bara att leta.
    Var det sitter diskuteras i denna tråd men tyvärr ingen bild.


    Edit> Det spelar egentligen ingen roll vilken Kassett du stoppar i för att prova så länge det är en Svart och att den är felfri, när du konstaterat om det är Kassetten som är fel kan du köpa en med så hög revision och så få mil som möjligt på t.ex. Laga eller åka till Kungsåra eller Ansta som har TK för en tusenlapp.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2015-02-22 klockan 20:51.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Inget laddtryck och bilen tokhackar och motorlampan blinkar
    Av Holy_Diver i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2015-09-05, 21:53
  2. Motorlampan tänds vid kallstart efter trimning
    Av olof102 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-03, 13:17
  3. AKUTHJÄLP och köpråd - motorlampan blinkar
    Av erikofia i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-09-14, 17:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •