Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Anpassar sig Saabmotorer efter körstil?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    Anpassar sig Saabmotorer efter körstil?

    Jag har en kompis som hade en manuell 9-5 Aero för ett antal år sedan, möjligen en -06, -07. Själv har jag en 2,3t -03. Häromdagen talade vi allmänt om bilar och han kom in på att hans Saab betedde sig helt olika beroende på körstil och årstid. Jag har hört att motorer kan fungera mer eller mindre optimalt vid olika väderlek, men inte att en 9-5-motor skulle vara så adaptiv att den känner av förarens beteende.
    Till saken hör att jag själv reagerat över motorns varierade respons vid några tillfällen, men har då snarare tänkt att det kanske beror på nån del som inte är fullt fungerande eller glappar eller så. Bilen är ju trots allt 12 år gammal.

    Har sökt lite på forumet men inte hittat någon dedikerad tråd i ämnet. Det som framkommer är typ "Den anpassar ju sig efter ett tag... hård körning => reagerar snabbt.. .Seg körning => Dröjer innan den växlar.." och "har man kört lugnt ett tag så bli karaktären mjukare, jämfört med hård körning med fullgas accelerationer jämt och ständigt." Men jag relaterade dessa inlägg till bilar med automatlådor? Och det är heller ingen annan som vidimerat. Så, har någon mer info om det här påståendet? Vore kul om det var sant; visar ju att det inte bara är en arbetshäst man har, utan en smart sådan!

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 140
    Hej och välkommen till STCS

    Nej, bilen anpassar sig inte till hur du kör, däremot mot alla parametrar som motorstyrningen använder, oktantal, typ/kvalite av bränsle (om det är en BioPower), lufttryck, temp mm. och även skick på bilens kondition som t.ex. stiften
    Motorn gör en sk. adaption och den påverkar en hel del.
    Och styrsystemet innehåller ganska många sensorer för att sköta detta.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 464
    Medlem#
    11937
    Däremot är det inte ovanligt att kärvande backventiler gör att turboresponsen inte alltid är lika rapp som den borde (och kan variera mellan olika tillfällen). Det kanske är det du upplever?

    Den enda "anpassningen" som görs i motorn är den s.k. adaptationen om du har en biopower-bil. Har du precis kört slut på en tank bensin och sedan fyllt den med E85 tar det en liten stund tills bilen inser att den fått högoktanigare bränsle i sig och kan kräma på lite extra (t.ex. de 180hk på etanol mot de 150hk på bensin i en og9-5 2.0t biopower). Men det beror på ändringen av bränsletyp, inte körstil.
    Senast redigerat av jellybear den 2015-02-20 klockan 11:39.

  4. #4
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 654
    Medlem#
    8924
    Motorstyrsystemet har många adaptiva funktioner, men ingen av de har något att göra med körstil.
    Automatlådan kanske har något sånt i sitt styrdon? Jag vet inte...

    Själv är jag iallafall tacksam för att såna tramsiga funktioner inte finns. Om motorstyrsystemet började reagera annorlunda på mina insignaler efter en stunds lugn körning så skulle jag bli förbannad. Ett optimalt beteende ska vara konsekvent, och helst så ska motorstyrsystemet låta föraren köra, utan att lägga sig i för mycket själv. Så vill jag iallafall ha det på mina egna bilar

  5. #5
    Automatlådan växlar ner tidigare och reagerar annorlunda efter en veckas hård körning. En veckas gubb-körning gör att det går lite segare..

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tack för snabba svar.
    Det är som jag anade då. Det lät lite osannolikt att motton skulle vara så "smart", särskilt med tanke på nämnda bils ålder.
    Tack för tipset om backventilerna! Ska genast googla och se om jag känner igen beteendet.

  7. #7
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 654
    Medlem#
    8924
    Jag tog en titt på programvaran som jag har i just mitt motorstyrdon. Efter att ha sökt på "adap" och ignorerat alla sökträffar som är relaterade till diagnostisering och liknande som är ointressant för oss, så hittade jag följande:

    Additiv bränsleadaption
    Multiplikativ bränsleadaption
    Adaption gasspjällets area
    Adaption laddtrycksregleringen
    Etanoladaption (endast biopower)
    Tomgångsadaption (till PID-regulatorn som styr tomgångsvarvtal)
    Knackavkänningsadaption
    Sysesensoradaption
    Pedalpotentiometrarnas adaption
    Senast redigerat av Brisse den 2015-02-20 klockan 12:20.

  8. #8
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 997
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Automatlådan växlar ner tidigare och reagerar annorlunda efter en veckas hård körning. En veckas gubb-körning gör att det går lite segare..
    Lådan vxlar likadan oavsätt körstil, sen om man själv märkt skillnad är det nog andra saker som spelat in t.ex placebo.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 506
    Det där har jag hört och även känt att skillnaden finns i respons. Styrsystemet adapterar sig vid olika körningar,som TS skrev,lugn körning segare respons osv. Så vid körning till och från dagis några dagar så går den "ner" i effekt,vid en fullgasrepa så får man således mindre laddtryck innan styret adapteras,den känslan finns i mina bilar och jag har sett det på laddtrycksmätare (inte original utan en eftermonterad,på en t5 bil),vid andra urgasning vaknar bilen till bättre och ger mer laddtryck och tidigare tändning.

    Detta borde fler känna till som mappar kan jag tycka,..


    /M
    Akta skinnet!

  10. #10
    Du menar att allting beter sig precis likadant oavsett körstil? Isåfall får jag lämna in min 9-5a på felsökning för den beter sig annorlund om jag har kört hårt en vecka och lugnt en annan...

    Citat Ursprungligen postat av kIM0h Visa inlägg
    Lådan vxlar likadan oavsätt körstil, sen om man själv märkt skillnad är det nog andra saker som spelat in t.ex placebo.

    Mvh

  11. #11
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 654
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761 Visa inlägg
    Det där har jag hört och även känt att skillnaden finns i respons. Styrsystemet adapterar sig vid olika körningar,som TS skrev,lugn körning segare respons osv. Så vid körning till och från dagis några dagar så går den "ner" i effekt,vid en fullgasrepa så får man således mindre laddtryck innan styret adapteras,den känslan finns i mina bilar och jag har sett det på laddtrycksmätare (inte original utan en eftermonterad,på en t5 bil),vid andra urgasning vaknar bilen till bättre och ger mer laddtryck och tidigare tändning.

    Detta borde fler känna till som mappar kan jag tycka,..


    /M
    Om du upplever det på det sättet så är det tokigt mappat. Det finns ingen funktion som anpassar sig efter körstil, men om den som har mappat har slarvat och t.ex. bara mappat laddtrycksregleringen på full-last och struntat i att mappa resten så kommer laddtrycksadaptionen bli fel när du kör omkring på låglast. Är det korrekt mappat, så kommer den adaptera rätt oavsett om du kör lugnt eller hårt.

  12. #12
    Individuell mappning kIM0hs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    6 997
    Medlem#
    6220
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos Visa inlägg
    Du menar att allting beter sig precis likadant oavsett körstil? Isåfall får jag lämna in min 9-5a på felsökning för den beter sig annorlund om jag har kört hårt en vecka och lugnt en annan...
    Samma sak här finns ingen funktion som anpassar lådan efter körstil.

    Mvh
    Opel Astra J OPC 2012
    What did u run 200-300? A bit over 6sek. Why so slow?

  13. #13
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 101
    Hej,

    Av erfarenhet med 9-5 Aero aut är att om du "nollar" bilen och kör som en biltok, så är växlingen mera aggresiv, det tar många mil innan lådan ej är "sportig".
    Om jag har haft en lugn körstil i många 100-mil så märks det när jag kör i manuella läget, att det går att köra på lägre varv på högre växlar. Dock krävs det just lugn körstil.

    Mvh
    Johan
    9-3X Hirsch www.garaget.org/?car=268780
    9-5 Aero xwd Biopower Hirsch m/11www.garaget.org/?car=365428

  14. #14
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 046
    Medlem#
    3471
    För info det finns en del mätdata/RL-loggar som säger annat. Oavsett leverantör av sw Hirsch/Maptun mfl. så kan man mäta skillnad i tider 100-150 om bilen körts lugnt ett långt tag och sedan börja nyttjas till 100%. Vi pratar dock inte sekunder utan ett par hundradelar, men luftmassa tändning ladd samt tid blir ngt bättre i tex repa 2-3 än repa 1 (opensid). Ngt både jag och Aero++ sett i loggar körda på samma sträcka med olika 9-5:or med enbart bensin mjukvara och även med BP mjukvara. Visst detta är inte labratorie tester och andra saker kan påverka.

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 140
    Skönt, då påverkar det inte oss
    Lugnt har bilen det när den står parkerad.
    Vill jag åka lugnt tar jag ut gamla Bettan på en svängom

    Och det är väl det som kallas att den sotat igen
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Det är just 9-5an som går riktigt lugnt...iallafall här. Är det placebo eller inte?

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 185
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Och det är väl det som kallas att den sotat igen
    Tror jag också. Den effekten var påtaglig på min pappas B202i Aut, när bara han kört den några månader, aldrig över 3000 RPM, behövde den en urblåsning för att komma i form igen...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    305
    Gällande automatväxellådan från instruktionsboken för ng9-3 my2007.
    Adaptive gear change patterns
    The adaptive gear change pattern function
    adapts gear changing to the prevailing driv-
    ing conditions. The transmission control
    module senses the engine load, vehicle
    speed andtemperature ofthetransmission.
    A suitable gear change pattern is then
    selected automatically to avoid unneces-
    sary gear changes and undesiredincreases
    in transmission temperature.
    Certain variants use a special change pat-
    ternforthefirstfew minutes after a cold start
    so that the catalytic converter reaches its
    working temperature more quickly.

    Alla som nollat bilen vet att den beter sig väldigt annorlunda oadapterad.
    Jag utesluter inte liknande funktioner även på motorstyrningen trots alla initierade gissningar om motsatsen.

  19. #19
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 654
    Medlem#
    8924
    Citat Ursprungligen postat av Sid Visa inlägg
    Jag utesluter inte liknande funktioner även på motorstyrningen trots alla initierade gissningar om motsatsen.
    Gissningar? Jag gjorde en lista lite längre upp i tråden. Den är inte baserad på gissningar. Den är baserad på vad som faktiskt finns i programkoden, och där finns inget som har med körstil att göra. Vissa saker kan påverkas av körstil, men det är inte deras syfte.

    Listan är dock för Trionic7, vilket var det tråden handlade om från början. Jag utesluter inte att det kan finnas funktioner i Trionic8 som kan ha som syfte att adaptera efter körstil, men jag ser det inte som sannolikt att det finns. Att automatlådornas styrdon har det är däremot ganska troligt, iallafall lite nyare varianter. I ditt fall är det ju bekräftat tack vare instruktionsboken.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    305
    Även og-95 har samma text som ovan vilken jag la in pga att motsatsen hävdades i tråden.
    Dina listade variabler är ju utmärkt input till finurlig funktion i något styrdon, gärna ställd efter normalkörcykeln för optimal bränsleförbrukning. Jag har ingen insyn i styrsystemets funktioner men utesluter inte att det finns ändå.

Liknande ämnen

  1. Vilka saabmotorer har "smidda kolvar"?
    Av TurboVulc i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 14:33
  2. olika laddtryck beroende på körstil.
    Av tzanek i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-08-01, 22:39
  3. Vridmoment i Saabmotorer??????
    Av Lasse Suzicán i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 18:57
  4. Inga fler svensktillverkade saabmotorer
    Av jonnyl i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-23, 01:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •