Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 33

Ämne: Saab 9-5 2.0t -02 går dåligt

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Finnerödja
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    Saab 9-5 2.0t -02 går dåligt

    Hej!

    Köpte en Saab 9-5 2.0t -02 med dålig turbo, den hade inte rasat helt men var väldigt dålig! Köpte ett nytt turbokit till den som en kompis o jag skruvade dit för ett par dagar sen. Bilen gick jättebra efter det men dagen efter när jag körde med den i en uppförsbacke så började den att blöddra som fan o inte orka nånting samtidigt som motorlampan började att lysa! Stänger nästan av sig när den står på tomgång med..

    Vet att det är ett hål i bakre ljuddämparen men den kan väll inte va boven till allt som gör att motorlampan tänder sig o ger felkod så att den går så pass dåligt? Det låter som att den inte går på alla cylindrar fast vet inte riktigt! Hålet i ljuddämparen var ju även innan turbobytet o då gick den ju bra..

    Är helt ny på Saab o har aldrig skruvat med det innan så om nån har nåt tips på vad det kan vara så får ni gärna skriva!

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Hej och välkommen till STCS.

    Att motorlampan började lysa är bra i sammanhanget för då finns felkoder att läsa ut som kan hjälpa dig.
    Om du inte har möjlighet själv så är det bra att tala om var man bor för du kan ju ha en "granne" med rätt utr.

    Vad vet du om bilens historik sedan tidigare?
    Om det verkar som den inte går på alla cyl kan det vara lämpligt att kontrollera vad det sitter för tändstift i bilen, Saabarna skall ALLTID ha NGK
    I ditt fall förmodligen BCPR7ES-11

    Vet du inget om bilen är det kanske lämpligt med service, oljan och filter antar jag är nytt om du bytt turbo.
    Glöm ej att kika på luftfiltret.

    Nästa grej att kolla är de tunna vacuumslangarna med 4mm invändig diameter, de torkar och spricker och börjar läcka.
    Då kan man få många mysko fel, byt alla så kan du bocka av den punkten. Köp 2m slang, det räcker.
    Sök på forumet för det har varit uppe massor av gånger.

    När du byter/kontrollerar stiften kan du notera var du har för version på den svarta tändkassetten (kallas TK) det bör stå TK3.6C eller något liknande som syns när du lyft ur den.
    Och du bör inte ha läckage på avgassystemet före lambdasonderna, då kommer den gå illa, kolla att det blivit tätt.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Finnerödja
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Tack för väldigt snabbt svar!

    Jo har en kompis som har felkodsläsare men han ligger ute på jobb just nu så får inte tag i den, har själv en sån man kopplar till mobilen men förstår inte den riktigt! Bara lärt mig att släcka lampor med den i förra bilen

    Vet att bilen är servad väldigt bra sedan den var ny på verkstad! Tändstiften har jag haft ur o det var NGK iaf kanske inte dom finaste så ska köpa nya!

    Jo olja o sånt är ju bytt, dock inte luftfiltret! Jo vaccumslangarna har jag sett att många bytt åt så får väll köpa mig ett par meter

    Konstiga är ju att allt hände efter vi bytt turbon, min far känner hon jag köpte bilen av så hon har ingen anledning att ljuga om att det är mer fel på bilen än turbon när jag körde den till dit vi var o skruvade så gick bilen klockrent, kändes inte ens att turbon var dålig och rök inte det minsta så nåt borde hänt när vi bytt turbon? Fast visst man är ju o rycker o vaccumslangarna o allt så kan ju gått sönder där om dom var dåliga sen innan

    Jo ljuddämparn ska Jag allt fixa med så har inte hunnit bara för var igår felen blev

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Att det hände efter du bytt turbon kan ju vara att avgassystemet rört lite på sig och behöver efterdras lite, inte helt ovanligt att det läcker efter dylik operation och när man dragit igen så sitter det som det skall. Kolla det först och kolla över slangarna sedan, byter du nu så vet du att det är friskt i några år framåt.
    Stiften är väldigt viktiga på Saabar med Trionic då de har fler funktioner än att ge gnista. Så nya anbefalles när du handlar slang.
    Och låt dig inte luras på "bättre" stift som de gärna gör på t.ex. Mekonomen som vill sälja BOSCH stift.

    Åtekom efter detta och helst med lite felkoder.
    Och om detta hjälper bör du släcka felkoderna så du inte har gamla koder kvar på ett problem du löst.



    Ang. mojäng till mobilen så finns det en uppsjö så det underlättar om du berättar vad det är för moj och vilket typ av mobil du har, eller så söker du här eller på nätet
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Finnerödja
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Aah ska kolla de ikväll när sambon kommer hem o tar barna så jag kan va ute

    Nä NGK har jag förstått att de bör va genom olika forum

    Har en ELM327
    Iphone 6 plus

    Har inte en aning om Saab ens har obd2 eller va de heter eftersom jag inte hunnit kollat men kompisen har en bättre som passar till alla bilar tydligen så men hör av mig när jag kikat mer

  6. #6
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Citat Ursprungligen postat av Emiling Visa inlägg
    Nä NGK har jag förstått att de bör va genom olika forum
    Ja, och enligt Saab!



    Vad har ELM327 för interface? kabel, WiFi eller BT?
    Kör själv Android så med frukttelefonen kan jag inte hjälpa dig med du lär inte vara ensam.

    Och på en -02 bör du ha OBD2
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Finnerödja
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Okej

    De är WiFi!
    Sambon har android o har en ELM327 som passar android med så

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Finnerödja
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Nu har jag varit ute med felkodsläsare.. Det står att cylinder 2 misständer! Tändstift eller tändkasset? Nåt av det borde det väll vara?

  9. #9
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Hur lyder felkoden? Då menar jag själva koden, inte beskrivningen. P1312 eller vadå?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Finnerödja
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Trouble code
    P0302

    Last trouble code
    P1303

    På den P0302 så står de att cylinder 2 misständer

  11. #11
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Då stämmer det att den betyder misständning cylinder 2. P1303 är samma sak på cylinder 3.
    Jag var lite skeptisk först till din beskrivning för det är många koder som är märkesspecifika, men i detta fallet stämde det bra.

  12. #12
    Finns de som kan mycket bättre än jag och du kommer säkert få feedback utifrån felkoder, skriver hur jag skulle göra:
    Som tidigare föreslaget så kolla/byt stiften, spec titta/fota hur cyl 2 ser ut. (BCPR7ES-11 finns på välrustade bensinmackar) samt kolla version på tändkassetten.
    Kolla gärna så att det inte finns oljekladd i tryckröret, (lossa slang från IC mot tryckrör).
    Kolla för säkerhet skull även så att inte spjällhuset gått i "limp home", (sök på forumet).
    Nästa nivå är att prova byta tändkasset (låna och testa)
    Ett komp-prov är mycket klokt. Om det var min bil skulle jag vara mycket försiktig före det är gjort.
    /Lycka till

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Finnerödja
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Beställt nya stift! Sambon jobbar mycket just nu o jag har barna så inte lätt o åka nånstans så blev att beställa! Fanns inget kladd i tryckröret när vi bytte turbon men kanske kommit efteråt?
    Såg nåt om "limp home" så får kolla upp det!
    Håller på o kikar efter nån som har tändkasset så jag kan prova!
    Dum fråga kanske? Men hur gör jag ett komp-prov? Ja den bara står så jag är allt försiktig med den
    Tack för svar

  14. #14
    Steg 3 Brisses avatar
    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    3 678
    Medlem#
    8924
    Ett komp-prov är definitivt klokt. Det är lätt att skylla på tändsystemet när det misständer, men det kan också vara mer allvarliga inre skador i motorn. Sist jag hade felkod på misständningar så visade det sig vara överhettade avgasventiler som läckte. Det slutade med totalrenovering av både topplock och bottendelen av motorn.

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Kompprovare kan man ju köpa en billig för det klassas som "bra att ha"
    http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Ve...rovare-151314/

    Sen finns det bättre modeller så klart
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Finnerödja
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Var inget "limp home" iallafall!

    - - - Uppdaterad - - -

    Får ta o köpa en sån

    Tändkasseten var TK3.7 B

  17. #17
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Den kassetten är relativt ny fast det är ju ingen garanti för att den är felfri.
    Ta ett kompprov och testa med annan kassett och testa din kassett i annan bil så kanske du kan lokalisera eller utesluta fel.
    Och du bodde....?
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Finnerödja
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Okej nä precis de är de ju inte, även nya saker kan ju krångla aah måste få tag på annan kasset bara, tråkigt o köpa om det inte är den som är felet jag bor i finnerödja

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2015
    Ort
    Finnerödja
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Får väll uppdatera lite...

    Bytt tändkassett som enligt maptune funkar, en begagnad men den går fortfarande på 3 cylindrar!
    Nya tändstift, kollat Vakuumslangarna och massvis av en som jobbat på Saab och monterat!

    Lite konstigt är att tändstift 1 & 4 är torra men 2 & 3 är blöta! Den borde alltså gå väldigt snålt? Fast visar att den drar runt 3 liter milen?

    Ska försöka få till ett kompprov så snart som möjligt men vad kan de annars vara? Spridare?

  20. #20
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 162
    Får du även upp samma felkoder som tidigare?
    Och nollade du dem efter bytet? Gör du inte det vet du inte om de du läser är gamla eller nya.

    Byt plats på spridarna 1->2 och 2->3 för att se om de "blöta stiften flyttar sig", alt. försök låna andra likadana spridare. 3 liter milen låter lite häftigt, är det i SID du ser det? Vad sitter det för mjukvara i bilen, Original eller något trim? och i så fall från vem?
    Och som sagt ett komp.prov för att veta lite mer om den statusen.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

Liknande ämnen

  1. Bromsar tar dåligt, Saab 9-3 -03
    Av Nikon i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-08-20, 15:28
  2. SAAB 9000 T16 -88 går dåligt :(
    Av danielsson87 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-04-27, 01:45
  3. Dåligt ljud i stereon, dåligt från fabrik? NG9-3
    Av Voyce i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-02-28, 03:07
  4. Dåligt ladd saab 99 T16
    Av TobbeA i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-20, 21:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •