Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Prosjekt og900 med B236 (!?)-motor.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -

    Prosjekt og900 med B236 (!?)-motor.

    så har jeg kommet så langt og fått tverrstillet motoren i rett posisjon i min og900, så møter man jo noen utfordringer såklart. Den ene at generator, vattenpump og servopumpe må alle monteres i framkant av motor da det ellers kommer i konflikt med støtdempertårn..så mitt spørsmål : er det noen som har erfaring med å bruke en elektrisk servopumpe mot en tradisjonell tannstang ? Eller kanskje har hørt om noen som har gjort det ? eller som har tips om hvem som kan gi en anbefaling på typ pump ......

    innspill mottas gjerne. ...

    såher ser det ut i skrivende stund. Arbeider med motorfester i framkant vha 9k subframe..
    tv-stillet med 9k subframe.jpg

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Robert Uhr körde med elektriskt servo i sin ng900,då mot traditionell styrväxel. Det ska inte vara några problem,det är bara att pumpen drivs av el istället för rem.

    Tar du från en nyare bil kan du få progressiv servo,det hade varit läckert att få in i en gammal 900!

    /M
    Akta skinnet!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Takk lillen for verdifull info. En riktig spennende tanke det der med progressiv servo. Men vil det også kunne fungere med orginal tannstang mot et slik system... og hvordan fungerer egentlig et progressivt servosystem ? .... google next...

    mvh Børge.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    är det inte enklare att ta en vanlig styrväxel och sen använda elektrisk drivning som på typ opel corsa -01 Då slipper du hydrauliken helt. Det innebär ju dock en del pyssel att montera in den och få den att fungera med saabens rattstång.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    är det inte enklare att ta en vanlig styrväxel och sen använda elektrisk drivning som på typ opel corsa -01 Då slipper du hydrauliken helt. Det innebär ju dock en del pyssel att montera in den och få den att fungera med saabens rattstång.
    Hei Stefan, jeg er ingen ekspert på bilbygge, men finner løsninger etter som prosjektet skrider fremover :-)...... men hva mener du med en "vanlig styrväxel" var det ex Corsa ? ,grund-tanken var å bruke den orgniale og900 tannstangen og forhåpentligvis bruke denne mot el-pump. Når det er sagt så er nok tilpasning av en styrväxel relativt lite pyssel i prosjektets sammenheng. Det er dog veldig trangt med plass bakved tannstangen. Jeg har flyttet den orginale styrväxel 10 mm bakover for å få motor/gir i riktig posisjon (F28-låda)

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Jag har inte läst på så ordentligt när det gäller hur en progressiv styrning fungerar praktiskt,den är dock fartberoende så nån styrning från hastighet bör finnas. Kan ju bli krångligt.
    Men att bara utnyttja pumpfunktionen borde inte vara svårt.

    /M
    Akta skinnet!

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 920
    Citat Ursprungligen postat av B.Elle N126 Visa inlägg
    Hei Stefan, jeg er ingen ekspert på bilbygge, men finner løsninger etter som prosjektet skrider fremover :-)...... men hva mener du med en "vanlig styrväxel" var det ex Corsa ? ,grund-tanken var å bruke den orgniale og900 tannstangen og forhåpentligvis bruke denne mot el-pump. Når det er sagt så er nok tilpasning av en styrväxel relativt lite pyssel i prosjektets sammenheng. Det er dog veldig trangt med plass bakved tannstangen. Jeg har flyttet den orginale styrväxel 10 mm bakover for å få motor/gir i riktig posisjon (F28-låda)
    du använder isåfall en vanlig mekanisk styrväxel, ej servo. sen sitter elmotorn på rattstången bara under instrumentbrädan. Då slipper du allt med hydrauliken i motorrrummet.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2014
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Takk Stefan, det fant jeg faktisk noen gode instruksjoner på youtube også. tydeligvis ganske vanlig å ettermontere på amcar's. Jeg fikk en hyggelig melding fra Robert Uhr som kunne bekrefte at han hadde benyttet en el-pump fra vectra direkte mot en tradisjonell tannstang, så blir nok det enkleste løsning.

    takk for all hjelp.
    mvh Børge.

  9. #9

    Smile

    Citat Ursprungligen postat av B.Elle N126 Visa inlägg
    så har jeg kommet så langt og fått tverrstillet motoren i rett posisjon i min og900, så møter man jo noen utfordringer såklart. Den ene at generator, vattenpump og servopumpe må alle monteres i framkant av motor da det ellers kommer i konflikt med støtdempertårn..så mitt spørsmål : er det noen som har erfaring med å bruke en elektrisk servopumpe mot en tradisjonell tannstang ? Eller kanskje har hørt om noen som har gjort det ? eller som har tips om hvem som kan gi en anbefaling på typ pump ......

    innspill mottas gjerne. ...

    såher ser det ut i skrivende stund. Arbeider med motorfester i framkant vha 9k subframe..
    tv-stillet med 9k subframe.jpg
    Blir nog ett häftigt och lite udda bygge när det blir klart. Måste vara enormt mycket arbete det där? Hur löser du problemet med drivaxlar och andra komponenter i hjulupphängningen fram?
    Frågar mig lite varför du gör det du gör. Är man ute efter pulvret måste det väl vara enklare att modifiera en befintlig motor i en
    gammal T16, med delar från en 2,3:a?...och behålla "paketet" längsmonterat?

    Är det för att få tillbaks tyngdpunkten? Eller bara den unika känslan av att äga en OG900 med tvärställd motor? :-)

    Som sagt kul projekt - but why? :-)

  10. #10
    Sugmotor kg70s avatar
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB Visa inlägg
    Som sagt kul projekt - but why? :-)
    Växellåda som håller?

    K-G
    Saab 99 1969, 1970
    Saab 90 1985
    Saab 9000 Aero 1996
    Opel Manta A 1972

Liknande ämnen

  1. Lyfta ur motor og900
    Av Keezo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-05-26, 23:28
  2. Turbo Prosjekt.
    Av Vegard i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-22, 01:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •